گزارش روز؛

حامیان مالی تمایلی به حضور در رشته‌های ورزشی ندارند/ چرخ اقتصاد ورزش با مسابقات باشگاهی رونق می‌گیرد

۱۳۹۹/۰۳/۳۱ - ۱۰:۲۵:۳۹
کد خبر: ۱۰۱۷۳۰۶
حامیان مالی تمایلی به حضور در رشته‌های ورزشی ندارند/ چرخ اقتصاد ورزش با مسابقات باشگاهی رونق می‌گیرد
اسپانسرها و حامیان مالی برای تبلیغات، نیاز به دیده شدن دارند که این امکان برای آن‌ها در فضاهای ورزشی بیشتر در مسابقات لیگ امکان دارد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ لیگ‌های ورزشی و مسابقات باشگاهی، منبع اصلی درآمد ورزشکاران محسوب می‌شود. همچنین این رویدادها زمینه‌ای را برای حضور اسپانسرها و حامیان مالی فراهم می‌کند. افزایش تعداد مسابقات، تبلیغات، ارتقا سطح رقابت‌ها و ...  از جمله تاثیرات مثبت لیگ‌های ورزشی است. اما در برخی از رشته‌های ورزشی مانند قایقرانی و ... مسابقات باشگاهی برگزار نمی‌شوند. عدم استقبال اسپانسرها از رشته‌های منهای فوتبال را می‌توان دلیل اصلی این موضوع دانست.

برگزاری لیگ‌ها می‌تواند به وضعیت اقتصادی پاروزنان کمک کند

علیرضا سهرابیان، رئیس فدراسیون قایقرانی، در رابطه با عدم برگزار لیگ‌های باشگاهی در یک سری از رشته‌ها به خبرنگار برنا گفت: لیگ‌ها توسط باشگاه‌های که توانایی حمایت ورزشکاران را دارند، راه‌اندازی می‌شوند. اگر لیگ بخواهد با حضور هیات‌های استانی برگزار شود، توفیقی برای پاروزنان ندارد جز این که می‌توانند با حضور در مسابقات مختلف آماده‌تر شوند. در لیگ‌های بسیاری از فدراسیون‌های ورزشی، تیم‌ها با نام هیات قایقرانی حضور پیدا می‌کنند. مطمئنا هیات‌ها فقط می‌توانند هزینه ایاب و ذهاب ورزشکاران را پرداخت کنند و مقدور نیست که حقوقی به آن‌ها بدهد.

سهرابیان ادامه داد: بر همین اساس راهکاری پیدا کردیم و مجوزی از وزارت ورزش و جوانان گرفتیم تا فدراسیون بتواند برای باشگاه‌ها مجوز صادر کند که تیم‌هایی که می‌خواهند در لیگ‌ها شرکت کنند، بتوانند از طریق باشگاه‌هایی که در فدراسیون به ثبت رسیده‌اند، در رقابت‌ها حاضر شوند. 

او عنوان کرد: حضور در لیگ‌ها می‌تواند منجربه این شود که ورزشکاران از خدماتی برخوردار شوند و حقوقی علاوه بر حقوق تیم ملی طبق قراردادهای خود دریافت کنند. تحریم‌ها، مشکلات مالی وجود دارد و تمایل اسپانسرهای برای حضور در رشته‌های ورزشی به دلیل وجود کرونا و مشکلات اقتصادی، کم شده است.

رئیس فدراسیون قایقرانی اظهار داشت: باید راهکاری را پیدا کنیم تا ان‌شاءالله بتوانیم توسط آن یک مقداری مشکلات مالی ورزشکاران‌مان را کم‌تر کنیم. تا به حال با سه شرکت برای حضور در این رشته صحبت کردیم. قایقرانی با تمام رشته‌های دیگر مانند بسکتبال، والیبال، تکواندو و ... متفاوت است و شاید یک لیگ ما حتی به اندازه یک والیبالیست هزینه نداشته باشد. چون درآمد میلیاردی که ورزشکاران در رشته‌های دیگر دارند قابل قیاس با قرارداد پاروزنان ما نیست.

در برخی رشته‌های ورزشی دیگر از جمله بیلیارد، بوکس و ... مسابقات لیگ با تغییر ریاست فدراسیون، تعطیل یا برگزار می‌شوند. در رشته بوکس قرار است پس از یک دهه برای اولین بار، رقابت‌های باشگاهی از سر گرفته شود و این مسابقات از چند ماه آینده آغاز خواهد شد. در رشته بیلیارد و اسنوکر نیز آخرین بار 5 سال پیش بود مسابقات باشگاهی برگزار شده و از آن سال تا به حال در این رشته لیگ ندارند.

اسپانسرها از برگزاری لیگ بیلیارد استقبال نکردند

امیر سرخوش، کاپیتان تیم ملی بیلیارد کشورمان، درخصوص برگزاری مسابقات باشگاهی عنوان کرد: سال‌های گذشته لیگ کشوری داشتیم اما در دوره روسای فدراسیون‌ مختلفی که آمدند این رقابت‌ها لغو شد. آخرین بار 5 سال پیش بود که مسابقات باشگاهی دو دوره پشت سر هم برگزار شد اما ادامه پیدا نکرد. رشته ما انفرادی است به همین دلیل از سوی اسپانسرها و حامیان مالی استقبال گسترده‌ای صورت نگرفت. در رشته‌هایی مانند فوتبال یا ورزش‌های دیگر تیم‌های برتر در لیگ‌های کشوری می‌توانند سهمیه آسیایی بگیرند اما در رشته ما چنین چیزی وجود ندارد. البته کشور چین به تازگی مسابقات باشگاهی برگزار می‌کند اما هنوز آن ظرفیت لازم را پیدا نکرده تا به صورت آسیایی برگزار شود.

او ادامه داد: ورزشکارها از این رقابت‌ها استقبال کردند و برای آن‌ها خوب بوده چون دو دوره از این طریق درآمد داشتند. اما از سوی باشگاه‌ها به دلیل این که شاید توجیه مالی برایشان نداشته، استقبال گسترده‌ای صورت نگرفت.

سرخوش گفت: مبلغ قراردادها همان چهار سال پیش بسیار ناچیز بوده است. دومین دوره لیگ آن موقع به صورت متمرکز برگزار شد و قرارداد ما در این مسابقات حدودا 10 میلیون تومان می‌شد که اصلا مبلغ قابل توجهی نبود.

کاپیتان تیم ملی بیلیارد و اسنوکر عنوان کرد: رشته ما انفرادی است و به همین دلیل مسابقات و رنکینگ‌های بین‌المللی ما نیز به صورت انفرادی است که همان‌ها اگر برگزار شوند، خودش باز درآمدزایی دارند و نیازی به برگزاری لیگ نیست اما لیگ‌ها هم به صورت تیمی هستند و تمام شهرها را درگیر خود می‌کنند به همین دلیل وجهه خوبی دارد.

سخن پایانی

اسپانسرها و حامیان مالی برای تبلیغات، نیاز به دیده شدن دارند که این امکان برای آن‌ها در فضاهای ورزشی بیشتر در مسابقات لیگ امکان دارد. به همین دلیل عدم برگزاری رقابت‌های باشگاهی در رشته‌های مختلف می‌تواند ارتباط بین ورزش و حامیان مالی را کم کند، علاوه بر این درآمد ورزشکاران نیز از طریق لیگ‌ها امکانپذیر است. به همین دلیل لیگ‌های ورزشی می‌تواند چرخ اقتصادی یک رشته را برچرخانند و رونق ببخشند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز