لاله حاکمی در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا:

عوارض داروهای غیرمجاز در بانوان دوبرابر و مادام‌العمر است/ باید در ماهیت رشته‌های سنگین برای بانوان تغییرات ایجاد شود

۱۳۹۹/۰۴/۱۸ - ۱۰:۲۶:۳۰
کد خبر: ۱۰۲۶۳۲۶
عوارض داروهای غیرمجاز در بانوان دوبرابر و مادام‌العمر است/ باید در ماهیت رشته‌های سنگین برای بانوان تغییرات ایجاد شود
نایب رییس فدراسیون پزشکی ورزشی گفت: افراد به خصوص بانوان با انجام تمرینات قدرتی، آن حجم از عضله را نسبت به آقایان پیدا نمی‌کنند.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ لاله حاکمی، نایب رییس فدراسیون پزشکی ورزشی کشورمان در رابطه با تاثیرات فعالیت بانوان در رشته‌هایی مانند پاورلیفتینگ، زورخانه‌ای و ... عنوان کرد: در خصوص این موضوع یک سری مسائل سیاست‌های کلان وجود دارد که فقط جنبه‌های پزشکی را در بر نمی‌گیرند، بلکه جنبه‌های اجتماعی، روانشناسی و سلامت از نگاه عام نیز در نظر گرفته می‌شود. از نگاه پزشکی، صدمات ورزش‌های مانند پاورلیفتینگ، اگر قرار باشد دقیقا به شیوه‌ای که آقایان انجام می‌دهند، بانوان نیز کار کنند، قطعا زیادتر خواهد بود چون قدرت عضلانی و توان بانوان کم‌تر است و آسیب‌هایی که می‌بینند، بیشتر خواهد بود، مگر این که تغییراتی در ماهیت ورزش‌ها صورت بگیرد تا بانوان با شرایط جدید به آن رشته بپردازند.

وی ادامه داد: ورزش زورخانه‌ای، از قدیم یک رشته پهلوانی و سنتی کشور ما بوده و آن زمان هم شرکت نمی‌کردند. اگر یک سری بانوان علاقمند به حضور در این رشته باشند، باید ماهیت رشته براساس شرایط فیزیکی بانوان تطابق پیدا کند تا آسیب نببینند.

حاکمی اظهار داشت: ممکن است یک نفر خودش هم در خانه وزنه سنگین بلند کند اما اگر یک سیستم بخواهد سیاست‌گذاری کلان داشته باشد تا در این راستا ورزشکار جذب کند، ورزشکار هم به این امید که ایمنی و استانداردها رعایت شده، در یک رشته ثبت نام می‌کنند. یعنی به سیستم اعتماد می‌کند که کارشناسان از جنبه‌های مختلف این موضوع را بررسی کردند. این رشته‌ها از نظر فیزیکی تغییراتی پیدا کنند اما از لحاظ اجتماعی در سیاست‌های کلان در تخصص نیست و یک کارگروه بزرگی در این رابطه تصمیم‌گیری می‌کنند.

نایب رییس فدراسیون پزشکی ورزشی گفت: افراد به خصوص بانوان با انجام تمرینات قدرتی، آن حجم از عضله نسبت به آقایان پیدا نمی‌کنند. متاسفانه استفاده از داروهای غیر مجاز در ورزش همگانی هم نفوذ پیدا کرده و چه در آقایان و چه در بانوانی که می‌خواهند حجم عضلانی زیادی بسازند، ممکن است به این سمت بروند. عوارض متعدد این داروها را در آقایان همه شاهد بودیم، این عوارض در بانوان دو برابر خواهد شد. یک سری هورمون‌هایی که بانوان اصلا نباید داشته باشند و با مصرف این داروها مقدار زیادی از آن وارد بدنشان می‌شود، تغییرات که می‌تواند مادام‌العمر باشد، ایجاد می‌کند. حتی اگر بعدا این داروها را استفاده نکنند، اثرات مخرب این دارو ممکن است باقی خواهد ماند. این خطرات وجود دارد و باید در زمینه آگاه‌سازی در جامعه صورت بگیرد و نظارات بیشتری اعمال شود. وقتی یک سیستم برای یک رشته ورزشی تصمیم‌گیری می‌کند، تمام این جنبه‌ها را در نظر می‌گیرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز