داروهای زورافزا نوعی تقلب محسوب می‌شوند؛

معروف‌ترین و پیچیده‌ترین دوپینگ‌های دنیا را بشناسید

۱۳۹۹/۰۴/۲۱ - ۰۸:۱۲:۲۹
کد خبر: ۱۰۲۷۱۹۴
معروف‌ترین و پیچیده‌ترین دوپینگ‌های دنیا را بشناسید
داروهای زورافزا نوعی تقلب محسوب می‌شوند و دستکاری غیرقانونی در فرآیند طبیعی بدن است که گاهی منجر به مرگ ورزشکار می‌شود و به همین دلیل استفاده از آن ممنوع است.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ از ۱۰ نوامبر سال ۱۹۹۹ که سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ در لوزان سوئیس ایجاد شد تا به حال شاهد استفاده ورزشکاران رشته‌های مختلف از مواد ممنوعه بودیم. دوپینگ یا زورافزایی، به معنی استفاده ورزشکار از مواد یا روش‌هایی است که به قصد افزایش کارایی در ورزش انجام می‌شود. این کلمه از زبان آفریقای جنوبی مشتق شده و اشاره به یک نوشیدنی الکلی دارد که در مراسم‌های رقص به عنوان محرک استفاده می‌شده است.

داروهای زورافزا نوعی تقلب محسوب می‌شوند و دستکاری غیرقانونی در فرآیند طبیعی بدن است که گاهی منجر به مرگ ورزشکار می‌شود و بر اثر رضایت شخص از تقلب، انحطاط روانی به وجود می‌آید و به همین دلیل استفاده از آن ممنوع است.

در سال‌های اخیر همگام با پیشرفت دانش پزشکی و داروسازی در کنار استفاده صحیح از کشفیات روزافزون این علوم، متأسفانه عده‌ای از افراد سودجویانه استفاده نابجا از داروها را در جامعه اشاعه می‌دهند.یکی از عرصه‌های این سودجویی کاربرد غیر از داروها در ورزش و ترویج آن بوده که اهداف اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی در ورای این موارد استفاده نابجا وجود دارد.

موارد فراوان خلع مدال، عوارض زیانبار گسترده جسمی و روحی گزارش شده از ورزشکاران و بالاخره موارد مرگ و میر قابل توجه ناشی از ارتکاب دوپینگ، حاکی از گسترش تکان دهنده این ضد ارزش در صحنه ورزش می‌باشد.

*اولین دوپینگ

اولین تست دوپینگی که مثبت اعلام شد متعلق است به هانس گونار از سوئد که در رشته ورزش‌های پنج‌گانه در المپیک 1964 توکیو مقام سوم را کسب کرده بود.

1

*پیچیده‌ترین پرونده دوپینگ

لانس ادوارد آرمسترانگ، دوچرخه سوار مشهور آمریکایی فاتح 7 دوره مسابقات «تور دو فرانس» و قهرمان عرصه نبرد با سرطان است. آرمسترانگ در سال 1996 مبتلا به سرطان بیضه پیش رونده در ناحیه ریه و مغز می‌شود اما سر تسلیم در مقابل آن فرود نمی‌آورد و تصمیم می‌گیرد با بیماری خود مبارزه و آن را به افتخارآمیزترین فرصت و بهترین رویداد زندگی‌اش تبدیل کند.

او پس از یک سال نبرد مداوم با حریف سرسختی همچون سرطان، در سال 1997 به تیم ملی دوچرخه سواری آمریکا پیوست و از سال‌های 1999 تا 2005 افتخار کسب قهرمانی مسابقات تور دو فرانس را از آن خود کرد.

آژانس مبارزه با دوپینگ آمریکا در گزارشی هزار صفحه‌ای لانس آرمسترانگ را متهم کرد که پیچیده‌ترین و حرفه‌ای ترین دوپینگ تاریخ ورزش را انجام داده است. گزارش آژانس ضد دوپینگ آمریکا شامل شهادت با قید سوگند 26 نفر از جمله 15 نفر از هم تیمی‌های سابق او بود. او به صورت مادام‌العمر از هرگونه فعالیت در عرصه ورزش محروم شد.

2

*معروف‌ترین دوپینگ

بازیکن افسانه‌ای تاریخ فوتبال جهان که در جام جهانی سال‌های 1986 و 1990 با آرژانتین خوش درخشیده بود، دوران حضورش در تیم ملی آرژانتین با شرمندگی محض به پایان رسید. پس از مثبت شدن آزمایش دوپینگ مارادونا با تیم ملی آرژانتین در جام جهانی 1994 این بازیکن به کشورش بازگردانده شد. مارادونا بعدها اعلام کرد با توافق فیفا از دارو برای کاهش وزن استفاده کرده و غیر از او چند تن از دیگر بازیکنان تیم ملی آرژانتین نیز دوپینگ کرده بودند. در واقع او این اتهام را نپذیرفت اما دیگر بعد از آن نتوانست فوتبال را به صورت حرفه‌ای دنبال کند و حتی مدتی هم به اعتیاد کوکائین روی آورد تا بازیکن افسانه‌ای آرژانتین با خاطره‌ای تلخ کفش‌هایش را آویزان کند.

3

*سخن پایانی

استفاده از مواد ممنوعه دوپینگی که ورزش امروز جهان به آن مسموم شده، روش غیراصولی و غیراخلاقی که ورزشکاران برای ارتقا سطح آمادگی خود از آن استفاده می‌کنند، عوارض برگشت ناپذیر و گاهی مرگ شخص را در پیش دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز