مشکلات نمایندگان ایران در آسیا؛

از چالش مالی تا بحران تمدید قرارداد

۱۳۹۹/۰۴/۲۲ - ۰۶:۵۱:۰۳
کد خبر: ۱۰۲۷۷۳۲
از چالش مالی تا بحران تمدید قرارداد
نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا با چالش مالی و معضل تمدید قرارداد مربیان و بازیکنان خود برای ادامه حضورشان در آسیا مواجه هستند.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ حدود دو ماه دیگر لیگ قهرمانان آسیا استارت زده می‌شود و نمایندگان ایران باید در 4 بازی باقی مانده از مرحله مقدماتی لیگ قهرمانان آسیا حاضر شوند. طبق برنامه AFC تیم‌ها طی برنامه‌ای فشرده در 18 روز باید مسابقات مقدماتی را به اتمام برسانند و صعود کنندگان از هر گروه در بازی‌های حذفی که به صورت تک بازی برگزار می‌شود شرکت کنند و مسابقه فینال هم در یک دیدار و در تاریخ 15 آذر انجام شود.

برنامه‌ای که AFC برای برگزاری ادامه مسابقات لیگ قهرمانان تعیین کرده چندان به سود نمایندگان ایران نیست. استقلال، شهرخودرو، سپاهان و پرسپولیس 4 نماینده ایران در لیگ قهرمانان هستند که هیچ‌کدام در 2 بازی برگزار شده شرایط خوبی نداشته‌اند. اکنون با توجه به زمان‌بندی اعلام شده از طرف AFC کار برای نمایندگان ایران دشوارتر هم شده است.

تقویم برگزاری مسابقات لیگ قهرمانان در سال‌های گذشته اینگونه بود که دیدارهای پلی آف و مسابقات گروهی از بهمن ماه و در کوران برگزاری لیگ برتر آغاز می‌شد و تا پایان اردیبهشت که لیگ تمام می‌شد به پایان می‌رسید. مرحله حذفی لیگ قهرمانان هم از پایان اردیبهشت شروع می‌شد و تا آبان ماه تکلیف قهرمان این رقابت‌ها مشخص می‌شد. این زمان‌بندی اگرچه باعث می‌شد تیم‌های ایرانی با تغییراتی در کادر فنی و ترکیب به مرحله حذفی پا بگذارند اما این حسن را هم داشت که تیم‌ها بعد از شروع لیگ برتر و با آمادگی در مرحله حذفی شرکت کنند اما ویروس کرونا تغییراتی در این برنامه به وجود آورده و تیم‌های ایرانی را به دردسر انداخته است.

چالشی به نام تمدید قراردادها

اگر زمان پایان لیگ را 25 مرداد در نظر بگیریم، بعد از این تاریخ استقلال، سپاهان و پرسپولیس درگیر مسابقات جام حذفی می‌شوند. (شهرخودرو از رقابت‌های جام حذفی حذف شده است)

بعد از پایان مسابقات جام حذفی نمایندگان ایران باید در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کنند و در این میان عملا فرصتی برای نقل و انتقال بازیکن وجود ندارد. طبق قانون فیفا باشگاه‌ها می‌توانند تا پایان فصل از بازیکنانی که قراردادشان به پایان رسیده استفاده کنند اما باشگاه‌های ایرانی باید هرچه سریع‌تر برای تمدید قرارداد بازیکنان خود یا خرید بازیکن جدید اقدام کنند چون بعد از پایان لیگ فرصتی برای این کار نیست و دیگر خبری از مهلت 45 روزه فصل نقل و انتقالات، که هرساله در فاصله بین پایان لیگ و آغاز فصل جدید، به تیم‌ها داده می‌شد نیست.

اگر فرض را بر این بگیریم که تیم‌های ایرانی می‌توانند از گروه خود صعود کنند در استقلال فرشید اسماعیلی، محمد دانشگر، داریوش شجاعیان، فرشید باقری، روزبه چشمی و علی کریمی قراردادشان با استقلال به پایان رسیده و استقلالی‌ها از الان باید ماموریت تمدید با این بازیکنان را استارت بزنند.

در پرسپولیس هم بشار رسن، علی علیپور و محمد نادری قراردادشان با پرسپولیس به پایان رسیده و وضعیت قرارداد بقیه بازیکنان هم به گونه‌ای است که مثل علیرضا بیرانوند می‌توانند 30 درصد از مبلغ قراردادشان را بدهند و رضایت‌نامه بگیرند.

در اردوی طلایی‌پوشان هم مهم‌ترین کسی که قراردادش تمام می‌شود امیر قلعه‌نویی است. در واقع سپاهانی‌ها اگر می‌خواهند با سرمربی فعلی خود در لیگ قهرمانان حاضر شوند حتما باید قرارداد او را ظرف یک ماه آینده تمدید کنند. هرچند که شایعاتی هم درباره جدایی او از سپاهان شنیده می‌شود. در بین ستاره‌های سپاهان هم قرارداد بازیکنانی مثل کی روش استنلی، سجاد شهباززاده و محمد ایران‌پوریان به پایان می‌رسد و باشگاه سپاهان باید هرچه زودتر تکلیف آنها را مشخص کند.

در این بین اوضاع شهرخودرو بهتر از بقیه تیم‌هاست و بازیکنان اصلی این تیم مثل محمد قاضی، سیدمهدی رحمتی و محمدرضا خلعتبری برای فصل آینده با این تیم قرارداد دارند. البته شهرخودرویی‌ها به تازگی با چالش سرمربی روبه‌رو شده‌اند و باید دید مالک این باشگاه چه تصمیمی برای اینکه چه کسی روی نیمکت تیم‌شان بنشینند می‌گیرد.

چالش جدید سرخابی‌ها

اوضاع مالی مناسبی بر فوتبال ایران حاکم نیست و تمام باشگاه‌ها با چالش‌های مالی مواجه هستند. حتی باشگاهی مثل سپاهان که کمتر یادمان می آید دغدغه مالی داشته باشد تصمیم به کاهش هزینه‌های خود گرفته است. اوضاع استقلال و پرسپولیس هم که کاملا مشخص است و در این بین شاید فقط شهرخودرو به خاطر اوضاع مالی مناسب مالکش، کمتر از بقیه مشکل مالی داشته باشد اما با توجه به اینکه AFC پروتکل‌های بهداشتی سختگیرانه‌تری نسبت به فدراسیون فوتبال ایران دارد، نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا برای سفرهای خود نیاز به منابع مالی قوی دارند. باتوجه به افزایش نرخ ارز، تامین هزینه بلیت، اقامت و … در کشوری دیگر برای نمایندگان ایران بسیار سخت و دشوار خواهد بود. با این وضعیت به نظر می‌رسد باشگاه‌های ایرانی با چالش سختی برای ادامه حضورشان در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا مواجهند و باید هرچه سریعتر تدبیری برای برطرف کردن این موضوع بیندیشند. 4

نظر شما