گزارش روز؛

وقتی هیچ ایرانی به کمپین کاهش دستمزدها ملحق نشد/ این سلبریتی‌های ناخن خشک!/ لزوم کاهش قیمت فوتبالیست‌های ایرانی

۱۳۹۹/۰۴/۲۴ - ۱۱:۴۱:۰۲
کد خبر: ۱۰۲۸۸۰۳
سلبریتی‌های فوتبال ایران که همواره در مسائل اجتماعی هم مدعی هستند حتی یک ریال از قراردادهای خود را به باشگاه‌های بی‌پول‌شان نبخشیدند.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ شیوع کرونا همه چیز را حتی در فوتبال هم تحت تاثیر قرار داده است. این ویروس ناشناخته و مرموز نه تنها مراودات فوتبالی در مستطیل سبز را هم تحت تاثیر خود قرار داده بلکه رد پای حضورش در قراردادهای فوتبالی‌ها هم دیده می‌شود. کرونا طی ماه‌های اخیر ضربه‌های بزرگی به اقتصاد فوتبال در دنیا وارد کرده و قیمت‌های فوتبالیست‌ها در سراسر دنیا را کاهش داده است.

حتی قطب‌های فوتبال دنیا هم با وجود اینکه درآمدزایی کلانی از فوتبال دارند هم ضربه‌های مهلکی دیده‌اند و همین موضوع باعث کاهش درآمد باشگاه‌های بزرگ شده است. ضربه‌های اقتصادی کرونا به فوتبال دنیا باعث شد بسیاری از قراردادهای تجاری و مالی به حالت تعلیق دربیایند و درآمد باشگاه‌ها از بلیت فروشی هم قطع شود. این مسائل باعث شد کمپینی به نام کاهش دستمزدها شکل بگیرد و هر روز از یک باشگاه بزرگ خبر برسد بازیکنان برای بخشیدن بخشی از قرارداد خود به باشگاه به‌خاطر ضررهای ناشی از شیوع ویروس کرونا به توافق رسیدند. با اینکه این اتفاق حتی در لیگ کشورهای آسیایی از جمله عربستان هم رخ داده، اما در ایران حتی یک بازیکن هم از این پیشنهاد استقبال نکرد و این روزها حتی برخی از فوتبالیست‌ها به‌دنبال دریافت مطالبات معوقه خود از باشگاه‌‌هایی هستند که قبلا در آنها بازی می‌کردند. حتی هفته گذشته بازیکنان تیم صدرنشین لیگ برتر به دلیل دریافت نکردن پاداش‌های خود دست به اعتراضی اینستاگرامی زدند و از الان برای دریافت پاداش قهرمانی خود چانه می‌زنند و تهدید هم می‌کنند!

این وضعیت درحالی در فوتبال ایران رخ داده که بسیاری از بازیکنان تیم‌های اروپایی به‌دلیل تعطیلی مسابقات و کاهش درآمدهای باشگاه بخشی از دستمزدهای خود را بخشیدند. مونشن گلادباخ اولین باشگاه در آلمان بود که بازیکنان و کادر فنی آن برای جبران کاهش درآمد باشگاه به دلیل تعطیلی مسابقات، بخشی از دستمزد خود را بخشیدند. در لیگ برتر انگلیس هم مسئولان این لیگ از بازیکنان و باشگاه‌ها خواسته‌اند تدابیری برای کاهش قراردادهای بازیکنان اندیشیده شود. بازیکنان تیم‌هایی مثل لچه ایتالیا، یونیون و فرانکفورت آلمان هم یک ماه از دستمزدهای خود را به باشگاه بخشیدند و بازیکنان و اعضای کادر فنی بارسلونا هم برای کاهش قراردادها با باشگاه به توافق رسیدند. حتی در کشورهایی مثل عربستان، امارات و قطر هم این اتفاق رخ داده و دستمزد بازیکنان کاهش پیدا کرده اما از این ماجرا در فوتبال ایران استقبالی نشد. از بین تیم‌های ایرانی فقط بازیکنان و کادر فنی گل‌گهر سیرجان 300 میلیون تومان از مجموع قراردادهای خود را برای صرف امور خیریه اختصاص دادند و هیچ باشگاه یا بازیکن دیگری واکنشی به این کمپین نشان نداد. حتی سلبریتی‌های فوتبال ایران که همواره در مسائل اجتماعی هم مدعی هستند حتی یک ریال از قراردادهای خود را به باشگاه‌های بی‌پول‌شان نبخشیدند.

لزوم همکاری متقابل باشگاه‌ها و بازیکنان

درآمدزایی باشگاه‌ها در فوتبال ایران بیشتر از اینکه یک واقعیت باشد، شوخی به نظر می‌رسد. کرونا باعث شد همان اندک درآمد تیم‌ها از بلیت فروشی و تبلیغات هم قطع شود و بعید است تیم‌های لیگ برتری بتوانند برای سال آینده قراردادهای تبلیغاتی ببندند. با توجه به اینکه تیم‌های دولتی مثل استقلال، پرسپولیس، صنعت‌نفت و پارس جنوبی هم اجازه استفاده از منابع دولتی را ندارند، مثل بقیه باشگاه‌ها کارشان برای تامین بودجه در سال آینده بسیار دشوار خواهد بود. به همین دلیل لازم است باشگاه‌ها و بازیکنان با توجه به شرایط اقتصادی مبلغ قراردادهای خود را کاهش دهند. البته تجربه در این زمینه ثابت کرده وقتی بحثی مثل سقف قرارداد پیش بیاید و فدراسیون باشگاه‌ها را ملزم به پرداخت مبلغی معین به بازیکنان کند، پرداخت‌های زیر میزی و دادن خانه و ماشین به فوتبالیست‌ها اوج می‌گیرد. از طرف دیگر مشکلات مالی نباید باعث شود یکی، دو باشگاه که همیشه اوضاع‌شان از بقیه بهتر بوده با سوءاستفاده از وضعیت مالی بد بقیه همه ستاره‌ها را بخرند. بنابراین لازم است باشگاه‌ها و بازیکنان با عزمی جدی و همکاری با یکدیگر رقم قراردادها را کاهش دهند تا با توجه به سال اقتصادی دشواری که در آستانه آن قرار داریم هم بدهی‌های باشگاه‌ها روی هم انباشته نشود، هم مدیران بتوانند از پس قراردادهایی که می‌بندند بربیایند.

هر وقت پول گرفتیم دستمزد می‌بخشیم!

البته می‌توانیم نگاه دیگری هم به بحث کاهش دستمزدها داشته باشیم که بحث عدم پرداخت‌های به موقع از طرف باشگاه‌هاست. اغراق نیست اگر بگوئیم هر بازیکن فوتبال در ایران دست‌کم از یک باشگاه طلبکار است و نتوانسته مطالبات خود را دریافت کند. شاید همین موضوع باعث شده فوتبالیست‌های ایرانی نه تنها دستمزد خود را کاهش ندهند بلکه از الان که در آستانه پایان فصل قرار داریم برای گرفتن مطالبات خود تلاش کنند. توجیه‌شان هم این است که هر وقت پول‌مان را کامل گرفتیم آن وقت دستمزدمان را می‌بخشیم! 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز