رضا زارعی در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا:

بانوان آینده درخشانی در رشته یخ‌نوردی دارند/ رکابی برای حضور در بازی‌های ساحلی باید به رکورد ورودی دست پیدا کند

۱۳۹۹/۰۴/۲۸ - ۰۹:۰۷:۱۶
کد خبر: ۱۰۳۰۵۹۶
بانوان آینده درخشانی در رشته یخ‌نوردی دارند/ رکابی برای حضور در بازی‌های ساحلی باید به رکورد ورودی دست پیدا کند
رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی گفت: یخ‌نوردی رشته جوانی است و هنوز بسیاری از کشورها به این ورزش ورود نکردند، تا به حال نتایج ما بسیار خوب بوده است و فکر می‌کنم آینده درخشانی در این رشته داشته باشیم.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ رضا زارعی، رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی، در خصوص عملکر بانوان در این رشته طی چند سال اخیر گفت: ما همیشه نگاه مساوی به بانوان و آقایان داشتیم و تیم‌های ملی را با ورزشکاران آقا پوشش ندادیم. یکی از اتفاقات خوبی که در این 5 سال از سوی فدراسیون رخ داد، بحث استعدادیابی در بخش بانوان بود که نتیجه آن اعزام تیم بانوان به مسابقات قهرمانی نوجوانان و جوانان در سال گذشته بود. در این رقابت‌ها 5 مدال توسط دختران کسب شد و نفرات برتر بیشتر بخش بانوان بودند. 

او ادامه داد: در رشته سنگ‌نوردی، الناز رکابی سال گذشته هم سهمه ورودی مسابقات جهانی را گرفت و هم در بازی‌های جهانی ساحلی جزو 20 نفر برتر بود. او همچنین تنها ورزشکار ما است که شانس حضور در بازی‌های توکیو را دارد. محدودیت‌های مختلفی برای بانوان داریم، همچنین نبود زیرساخت مناسب از جمله سالن اختصاصی برای بانوان و سهم کمتری در سالن‌های ورزشی نسب به آقایان دارند. اما با این وجود بانوان ما شرایط بسیار ایده‌آلی دارند و پتانسیل خوبی در این زمینه وجود دارد.

زارعی تصریح کرد: در رشته یخ‌نوردی نیز باتوجه به این که تعداد نفرات خانم و آقا در تیم‌های ملی باید برابر باشد، ما تا به حال دو نتیجه بسیار عالی در رقابت‌های قهرمانی جهان سال 95 و 97 داشتیم که عنوان سومی در کره و دومی در مسابقات فرانسه را به دست آوردیم که در این نتیجه دو خانم و دو آقا سهیم بودند. یخ‌نوردی رشته جوانی است و هنوز بسیاری از کشورها به این ورزش ورود نکردند، تا به حال نتایج ما بسیار خوب بوده است و فکر می‌کنم آینده درخشانی در این رشته داشته باشیم.

رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی در رابطه با بازی‌های آسیایی ساحلی اظهار داشت: در مسابقات آسیایی ساحلی فقط ماده سرعت رشته سنگ‌نوردی وجود دارد، برخلاف رقابت‌های جهانی که در ماده بولدرینگ است و رکابی می‌تواند در آن‌جا کسب سهمیه کند، در این تورنمنت که در حال حاضر هم به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شده، فقط ماده سرعت در آن گنجانده شده است. از این رو فقط رکورد افراد است که انتخاب نفرات را تضمین می‌کند. رکورد بانوان در رشته سرعت جز محیا دارابیان که با 17 سال سن از پدیده‌های این رشته است، دیگر ورزشکاران ما به رکورد مناسب نرسیدند. 4

نظر شما