رضا شجیع در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا:

تأثیرات هورمونی مصرف داروها در زنان حساس‌تر است/ هیچ چیز‌ به اندازه مصرف مکمل تقلبی، سلامت ورزشکار را تهدید نمی‌کند

۱۳۹۹/۰۴/۲۹ - ۱۱:۴۹:۱۸
کد خبر: ۱۰۳۱۱۷۶
تأثیرات هورمونی مصرف داروها در زنان حساس‌تر است/ هیچ چیز‌ به اندازه مصرف مکمل تقلبی، سلامت ورزشکار را تهدید نمی‌کند
رئیس دبیرخانه سلامت وزارت ورزش و جوانان گفت: به شدت به ورزشکاران بانویی که در رشته بدنسازی و پرورش اندام فعال هستند توصیه می‌کنند از مصرف داروهای غیرمجاز اجتناب کنند، چراکه تأثیرات مخرب آن اجتناب ناپذیر است.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ رضا شجیع، رئیس دبیرخانه سلامت وزارت ورزش و جوانان و رئیس کمیته سیاستگذاری مکمل‌های ورزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در رابطه با تاثیرات و مضرات داروهای غیرمجاز روی بانوان گفت: در مورد تأثیر مخرب و مضرات داروی‌های غیر مجاز روی بانوان می‌توان به تاثیرات مخرب آن روی ژن اشاره کرد که می‌تواند روی فرزندآوری آنان اثر منفی داشته باشد، بنابراین به شدت به ورزشکاران بانویی که در رشته بدنسازی و پرورش اندام فعال هستند توصیه می‌کنیم از مصرف داروهای غیرمجاز اجتناب کنند چراکه تاثیرات مخرب آن اجتناب ناپذیر است.

او ادامه داد: در مورد مصرف مکمل‌های مجاز، توصیه می‌شود این مصرف با دوز مناسب و با توصیه متخصص تغذیه ورزشی صورت گیرد، چراکه مصرف بی‌رویه مکمل هم می‌تواند با پیامدهای نامناسب همراه باشد.

شجیع اظهار داشت: در مورد تفاوت تأثیرات این مواد در زنان و مردان هم باید به این نکته اشاره کرد که تأثیرات هورمونی مصرف داروها در زنان حساس‌تر است و می‌تواند زمینه تغییر عادات ماهیانه را فراهم کند، بنابراین موضوع مصرف داروها در زنان با حساسیت‌های بیشتری از منظر عوارض روبرو است.

رئیس دبیرخانه سلامت وزارت ورزش و جوانان عنوان کرد: در مورد نقش عضله ساز مصرف مکمل‌ها برای بانوان ذکر این نکته ضروری است که برخی مربیان سودجو احتمالا مصرف مکمل و دارو را به زنان ورزشکار توصیه می‌کنند. در این راستا ذکر چند مورد ضروری است. نکته اول اینکه بانوان ورزشکار‌ عزیز باید حتما از مصرف داروهای غیرمجاز اجتناب کنند. این داروها می‌توانند زمینه مرگ زودرس ورزشکاران و آسیب جدی به کبد و کلیه آن‌ها را فراهم کند. در مورد مکمل‌های مجاز هم تهیه مکمل از اماکن مجاز تهیه مکمل یعنی داروخانه‌ها، آن هم با دوز و تجویز مناسب ضروری است. متأسفانه توزیع مکمل‌های تقلبی در بازار نگران کننده است و هیچ چیز‌ به اندازه مصرف مکمل تقلبی، سلامت ورزشکار را تهدید نمی‌کند.

رئیس کمیته سیاستگذاری مکمل‌های ورزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اذعان داشت: نکته دیگر توجه به احتمال وجود بیماری زمینه‌ای است، برخی ورزشکاران از وجود بیماری زمینه‌ای به عنوان مثال بیماری کبدی خود مطلع نیستند و مصرف دارو و مکمل می‌تواند زمینه تشدید بیماری را فراهم کند، از این رو توجه به این موضوع نیز ضروری است. در نهایت تزریق داروهای هورمونی قطعا برای ورزشکاران زن دارای عوارض است و این عوارض نه تنها خود ورزشکار که فرزندان احتمالی او را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد. 3/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز