حمیدرضا گرشاسبی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری برنا:

پیکان باشگاهی سازنده و قدیمی است و باید جایگاه برندش حتما حفظ شود/ اسکوچیچ بدون حمایت موفق نمی‌شود/ دوست ندارم به پرسپولیس برگردم

۱۳۹۹/۰۴/۳۰ - ۲۳:۱۶:۵۷
کد خبر: ۱۰۳۲۰۰۲
پیکان باشگاهی سازنده و قدیمی است و باید جایگاه برندش حتما حفظ شود/ اسکوچیچ بدون حمایت موفق نمی‌شود/ دوست ندارم به پرسپولیس برگردم
مدیرعامل اسبق پرسپولیس در گفتگویی ویژه درمورد سال‌های طولانی حضورش در ورزش و فعالیت‌های ویژه‌ای که طی این سال‌ها داشت، سخن گفت.

حمیدرضا گرشاسبی، مدیرعامل باشگاه پیکان و مدیرعامل اسبق پرسپولیس، در گفت‌و‌گوی اختصاصی با گروه ورزشی خبرگزاری برنا، صحبت‌های جالبی را در خصوص آغاز حضورش در ورزش و حضور در فوتبال ایران مطرح کرد که ماحصل آن را می‌توانید در زیر بخوانید؛

شروع فعالیت در ورزش

گرشاسبی در خصوص آغاز فعالیت‌هایش در ورزش گفت: ورزش و حضور در محافل ورزشی را از وقتی که خودم را شناختم، شروع کردم. بدنیست به این نکته اشاره کنم که شروع  حضورم در ورزش از کشتی بود و همزمان در دانشکده علوم ورزشی تهران که آن موقع مجموعه آزادی و دهکده المپیک بود، تحصیلاتم در رشته تربیت بدنی را دنبال می‌کردم. تا الان تمام سطوح ورزش را طی کردم که به اینجا رسیدم.

کشتی‌گیری که مدیر  پرسپولیس شد

او در توضیح زمان آغاز حضورش در عرصه مدیریت صحبت‌های خود را این‌گونه ادامه داد: من هنوز کشتی می‌گرفتم که رئیس تربیت بدنی شهرستان اندیمشک شدم و بعد از آن به‌عنوان معاون ورزشی استان خوزستان فعالیت می‌کردم. بعد در تهران و در اداره تربیت بدنی شرق تهران به عنوان قائم‌مقام و مدیر دبیرستان ورزش مشغول کار شدم و همزمان در باشگاه رسالت فعالیت می‌کردم. از سال 80 تا 84 به عنوان رئیس تربیت بدنی شمیرانات فعالیت کردم.

زمانی که  آقای طالقانی رئیس فدراسیون کشتی شدند به عنوان مسئول کشتی فرنگی کشور منصوب شدم و بعد به‌عنوان معاون تربیت بدنی استان تهران فعالیتم را ادامه دادم. بعد از این دوره به پیشنهاد آقای طالقانی، وارد عرصه انتخابات کشتی شدم که با اکثریت آرا رئیس هیات کشتی استان تهران شدم. از آنجا هم در سال 89 مدیرکل تربیت بدنی استان خوزستان شدم. زمانی که دکتر گودرزی که به عنوان وزیر ورزش و جوانان فعالیت می‌کردند، به تهران آمدم و به عنوان مدیرکل امور استان‌های وزارت و مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی فعالیت کردم. در سال 94 هم ابلاغ هیات مدیره پرسپولیس را برای ما صادر کردند و مدتی بعد در زمان آقای سلطانی‌فر فعالیت جدی‌تری را در باشگاه پرسپولیس به‌عنوان مدیرعامل دنبال کردم.

حضور پررنگ در فوتبال خوزستان

از گرشاسبی در خصوص حضور جدی‌اش در فوتبال و این که چطور یک کشتی‌گیر سر از دنیای فوتبال در آورد؟ سوال کردیم که او در این رابطه گفت: هم در زمان حضورم در شهرستان و هم در دانشکده در تیم‌های فوتبال انتخاب می‌شدم و فوتبالم هم خوب بود ولی رشته اصلی‌ام کشتی بود. زمانی هم که در خوزستان، مدیرکل ورزش و جوانان بودم فعالیت‌های تیم‌های لیگ برتری و لیگ یکی را دنبال می‌کردم و شکل می‌دادم. به خیلی از تیم‌ها کمک کردم بتوانند در لیگ برتر یا لیگ یک فعالیت خود را دنبال کنند. بر همین اصل رشته تخصصی و اصلی‌ام ورزش بود و در همه رشته‌ها فعالیت داشتیم ولی به این شکل به فوتبال راه پیدا کردم.

از بستن 14 پرونده تا کسب 7 جام با پرسپولیس

گرشاسبی در ادامه در مورد حضور فعالیت در باشگاه پرسپولیس گفت: در پرسپولیس دکتر گودرزی بدون این که مشورتی با من داشته باشند حکمم را زدند و گفتند برای کمک به این باشگاه وارد این باشگاه شوم و بدین شکل بود که از خرداد 94 در هیات مدیره این باشگاه شروع به کار کردم. در پرسپولیس بودم تا اینکه آقای طاهری استعفا کردند و از این تیم جدا شدند. در این زمان بود که هیات مدیره تشکیل جلسه دادند و مرا برای مدیرعاملی پیشنهاد دادند که وزیر هم ابلاغ زد و به عنوان مدیرعامل پرسپولیس مشغول به کار شدم. این در حالی بود که در آن زمان پنجره‌های نقل و انتقالات پرسپولیس بسته شده بود و از طرف فیفا و دادگاه  CAS هم 140، 150 پرونده محکومیت داشتیم که با کمک خدا و هواداران و تلاش و همدلی با هیات مدیره همه پرونده‌ها را صفر کردیم و تیم هم در عرصه قهرمانی به همه جا رسید و نایب قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا شدیم. در مجموع باید بگویم از خرداد 94 تا 20 آذر 97 به عنوان عضو هیات مدیره و مدیرعامل در پرسپولیس بودم و در این مدت 7 جام کسب کردیم. این در حالی بود که به عنوان اخلاق‌مدارترین تیم آسیا، جام اخلاق را هم در لیگ قهرمانان آسیا به دست آوردیم.

فعالیت‌های ویژه در پیکان

مدیرعامل باشگاه پیکان درخصوص فعالیت در این باشگاه گفت: باشگاه پیکان یک باشگاه سازنده و باقدمت است که پرسپولیس هم از دل پیکان در سال 47 بیرون آمده است. در شرایط فعلی بخش اصلی فعالیت این باشگاه در زمینه فوتبال است که این باشگاه در لیگ برتر و تمام پایه‌های رده سنی فعال است. در رشته والیبال هم این باشگاه در  لیگ برتر در 23 بخش آقایان و خانم‌ها و تیم‌های پایه فعالیت وجود دارد. در بخش کارگری در 22 الی 23 رشته فعالیت  وجود دارد که خیل عظیم کارگران ایران خودرو هم در این مکان در سالن‌های مختلف و فضاهایی که موجود دارد هم در بحث تفریحی و همگانی و هم در بخش قهرمانی و تیمی حضور پررنگی دارند. با توجه به اینکه بالای 25 هزار کارگران و کارمندان ایران خودرو هستند که ما موظف هستیم برای این عزیزان برنامه‌ریزی درست و مناسبی داشته باشیم.

تلاش برای ارتقا جایگاه پیکان  

 گرشاسبی در ادامه افزود: تقریبا از نیمه دوم اسفند 98 مسئولیت مدیرعاملی باشگاه پیکان را به عهده گرفته‌ام. باید بگویم در حال حاضر شرایط تیم، مناسب و خوب نبوده و نیست. به همین دلیل تمام تلاشی که داریم در بحث روحی و روانی تیم و آماده‌سازی بیشتر برای حفظ سهمیه در لیگ برتر است. بعد از تحقق این امر، ایجاد شرایط بهتر در لیگ برتر برای فصل آینده است تا جایگاه پیکان و ایران خودرو بهتر از قبل شود. شرکت ایران خودرو بزرگترین خودروساز ایران و خاورمیانه است بنابراین تیم‌هایش هم باید بزرگی کنند و به همین دلیل در همه رشته‌هایی که این مجموعه حضور دارند، باید مدعی باشیم و شان و جایگاه برند موسسه فرهنگی ورزشی ایران خودرو را حفظ کنیم.

شرایط خاص پیکان در جدول

گرشاسبی ادامه داد: قبل از حضورم در پیکان، این تیم در رده 16 بود و پس از آن، با 2 پیروزی و یک تساوی و یک شکست اخیر جهشی را در جایگاه این تیم شاهد بودیم و این تیم در حال حاضر در رده چهاردهم حضور دارد ولی برای بقا در لیگ باید تلاش بیشتر و جنگ بیشتر شود تا سهمیه این تیم در لیگ برتر حفظ شود.

شانس صفر برای رقبای پرسپولیس

مدیرعامل اسبق پرسپولیس با اشاره به اوضاع کنونی این تیم در جدول رده‌بندی تصریح کرد: پرسپولیس گوی سبقت را ربوده و قهرمانی‌اش صددرصد است. درصد قهرمانی فولاد و دیگر تیم‌هایی که روی کاغذ شانس قهرمانی دارند، صفر است. پرسپولیس هم تیمی نیست که همه بازی‌های باقیمانده را ببازد و دیگران ببرند. رقم خوردن این مساله خیلی دور از ذهن است. اسکلت پرسپولیس در این چند سال سر و شکل خوبی گرفته و به راحتی از بین نخواهد رفت مگر اینکه افراد جابجا شوند و با جابجایی‌های زیاد، هماهنگی و ریتمی که به وجود آمده، به هم بخورد. بنابراین بقیه باید برای کسب سهمیه بجنگند و ته جدولی‌ها هم برای ماندن در لیگ باید تلاش کنند.

راهکار پرسپولیس برای حل مشکلات

گرشاسبی درخصوص راهکارش برای حل مشکلات مالی و اقتصادی پرسپولیس گفت: بهترین راهکار تعامل و حرفه‌ای‌گری و انجام به موقع کارهاست. پرسپولیس برندی است که هیچ‌کس نمی‌خواهد آن را تخریب کند ولی کالدرون، برانکو و بازیکنان فعلی و قبلی این تیم، هیچ‌کدام دوست ندارند این تیم مشکل داشته باشد. بنابراین با یک تعامل خوب و یک گفتمان و تصمیم‌گیری خوب این امکان وجود داشت که مشکلات به اینجا کشیده نشود. البته در حال حاضر هم با گفتمان و نشست مشکلات موجود قابل حل است، مشروط به اینکه عزمی برای حل این مشکلات وجود داشته باشد.

تکذیب شایعه بازگشت به پرسپولیس!

گرشاسبی با اشاره به شایعه بازگشتش به پرسپولیس گفت: اگر بنا بود در پرسپولیس بمانم همان موقع مانده بودم و اکنون دیگر صلاح نیست این اتفاق رخ بدهد و خودم دوست ندارم این اتفاق رخ بدهد. بعضی مواقع موفقیت و محبوبیت مثبت نیست.

موفقیت مشروط تیم ملی و اسکوچیچ

مدیرعامل باشگاه پیکان درخصوص شرایط این روزهای تیم ملی ادامه داد: تیم ملی، اسمش با خودش است، تیم ملی است و اسکوچیچ و کادرش قطعا به تنهایی نمی‌توانند کار کنند و باید عزم ملی حمایت‌شان  کنند تا بتوانند برای کشورمان و فوتبال‌مان افتخارآفرینی کنند. الان دیگر در فوتبال فقط بحث ورزش مطرح  نیست و بحث اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و ... در آن نهفته است، در این شرایط همه باید در فوتبال، ملی فکر کنند و به تیم ملی کمک کنند. شرایط را از منظر ملی ببینند. در غیر این صورت اسکوچیچ به تنهایی باید چه کار کند؟ اگر همه به کمکش نیایند، قطعا هیچ کاری از دستش بر نمی‌آید. بنابراین اگر در بحث کلان ورزش کشور مدیریت شود که این عزم را ملی کنند، مطمئنا اسکوچیچ موفق خواهد شد.

حرف پایانی

گرشاسبی در پایان گفت: امیدوارم ورزش ما در تمامی سطوح بدرخشد و همه چیز سر جای خودش باشد. امیدوارم قوانین و اساسنامه ها شکل بگیرد تا مشکلات موجود حل شود و دغدغه محرومیت نداشته باشیم. ان‌شاءالله فدراسیون‌هایی که با مشکل مواجه شدند مشکل‌شان با درایت و پیگیری حل شود و نگرانی برای جوانان افتخارآفرین کشور ما هم وجود نداشته باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز