علی لطیفی در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا:

وقتی از مجیدی انتقاد کردم هوادارانش به من حمله کردند/ برخی مربیان داخلی منتظر برکناری فرهاد هستند/ چرا مظلومی ۶۵ ساله باید سرمربی تیم جوانان شود؟

۱۳۹۹/۰۵/۰۴ - ۰۵:۲۴:۳۹
کد خبر: ۱۰۳۳۸۷۴
وقتی از مجیدی انتقاد کردم هوادارانش به من حمله کردند/ برخی مربیان داخلی منتظر برکناری فرهاد هستند/ چرا مظلومی ۶۵ ساله باید سرمربی تیم جوانان شود؟
پیشکسوت باشگاه استقلال تهران گفت: وقتی گفتم استقلال به خاطر کم تجربگی مجیدی برد در دربی را از دست داد هواداران فرهاد به من حمله کردند و گفتند حق نداری از او انتقاد کنی. الان هم اگر می‌بینید برخی از پیشکسوتان فقط از مجیدی تمجید می‌کنند و نقاط ضعف او را نمی‌گویند به دلیل محبوبیت فرهاد است.

علی لطیفی، بازیکن اسبق استقلال، در گفتگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا درخصوص شرایط این روزهای استقلال اظهار داشت: هنوز سرنوشت استقلال برای کسب سهمیه دست خودش است. البته کار سخت شده و فاصله امتیازات به گونه‌ای است که استقلال باید همه بازی‌های آینده خود را ببرد تا سهمیه بگیرد اما سوال من این است که آیا واقعا می‌توانیم با اطمینان درباره پیروزی‌های استقلال در بازی‌های آینده حرف بزنیم؟ استقلال زمان استرماچونی فوتبال زیبایی بازی می‌کرد و در فاز تهاجمی بهترین تیم فوتبال ایران بود اما در دفاع هم منسجم عمل می‌کرد. آن زمان نیروی تهاجمی استقلال به قدری پویا بود که تیم رقیب را در زمین خودش زمین‌گیر می‌کرد و رقبای استقلال از ترس اینکه گل‌های بیشتری نخورند از زمین خود خارج نمی‌شدند. همین مساله باعث می‌شد مشکلات دفاعی استقلال به چشم نیاید. با توطئه‌هایی که علیه استرا صورت گرفت سرمربی محبوب ایتالیایی از استقلال جدا شد و فرهاد مجیدی آمد و همان سیستم را در استقلال ادامه داد و زمان آن رسید که مشکلات دفاعی تیم، خودشان را نشان دهند.

او ادامه داد: مجیدی نتوانست در تیمش بالانس ایجاد کند. در بازی با نساجی دیدیم وقتی استقلال در فاز حمله قرار می‌گیرد و توپ را از دست می‌دهد ضدحمله‌های خطرناکی روی دروازه این تیم ایجاد می‌شود. تیم در زمان مالکیت هم نمی‌تواند موقعیت‌های زیادی خلق کند و همین باعث می‌شود نتواند فوتبالی پویا و زیبا را به نمایش بگذارد. استقلال اگر مشکلات فنی خود را برطرف نکند نه تنها کسی سهمیه در لیگ برتر را از دست می‌دهد بلکه در جام حذفی هم به مشکل می‌خورد.

لطیفی که در تیم‌های بهمن و استقلال با مجیدی همبازی بود، در ادامه افزود: الان زمانی است که ما باید واقعیت‌ها را بگوئیم. من نه به‌طور کامل از مجیدی حمایت می‌کنم نه فقط از او انتقاد می‌کنم چون عملکردش را سیاه و سفید نمی‌بینم. همواره هم نقاط ضعف او را می‌گویم هم نقاط قوتش را وقتی گفتم استقلال به خاطر کم تجربگی مجیدی برد در دربی را از دست داد هواداران فرهاد به من حمله کردند و گفتند حق نداری از او انتقاد کنی. الان هم اگر می‌بینید برخی از پیشکسوتان فقط از مجیدی تمجید می‌کنند و نقاط ضعف او را نمی‌گویند به دلیل محبوبیت فرهاد است چون نمی‌خواهند مورد حمله هواداران او قرار بگیرند اما این مسائل برای من اهمیت ندارد چون برای من نام اشخاص مهم نیست بلکه خود استقلال است که اهمیت دارد.

سرمربی سابق تیم‌های گل ریحان و ملوان اضافه کرد: منتقدان و حامیان مجیدی باید بدانند مجیدی وقتی هدایت استقلال را برعهده گرفت که شاید کمتر کسی جرات می‌کرد سرمربی این تیم شود. درست است مجیدی از محبوب‌ترین بازیکنان استقلال است اما باید قبول کنیم میزان محبوبیت استراماچونی از فرهادِ سرمربی بیشتر بود. مجیدی در همان دامی افتاد که دایی در پرسپولیس و قلعه‌نویی در تیم ملی افتادند. ای کاش فرهاد به خاطر عشقش به استقلال می‌پذیرفت تجربه زیادی در مربیگری ندارد و بهتر است کوپن حضورش در استقلال را در این شرایط سخت نسوزاند. با این وجود ما هنوز نمی‌توانیم درباره اینکه مجیدی ژن مربیگری دارد یا نه حرف بزنیم چون حداقل باید یک سال به او فرصت داده شود. هرچه باشد فرهاد سرمایه استقلال است و باید تا جایی که می‌توان و به اعتبار باشگاه لطمه وارد نمی‌شود، به او فرصت داد.

لطیفی با بیان اینکه اگر مجیدی برود باید سرمربی خارجی بیاید، افزود: صادقانه بگویم برخی مربیان داخلی منتظر برکناری فرهاد و مربیگری در استقلال هستند اما اگر فرهاد مجیدی نتواند در استقلال نتیجه بگیرد حداقل برای یک دهه هم که شده هواداران این تیم دیگر مربی ایرانی را نمی‌خواهند و دوست دارند بعد از تحولاتی که مربیانی مثل کی‌روش، برانکو و کالدرون در تیم ملی و پرسپولیس ایجاد کردند استقلال هم صاحب یک مربی خارجی باکیفیت شود. استقلال در سال‌های اخیر واقعا مورد کم لطفی قرار گرفته است. ناکامی منصوریان و آمدن شفر و فجایعی که در امضای قرارداد او رخ داد را اضافه کنید به جدا شدن 10-15 ستاره در یکی، دو سال اخیر از استقلال، نشان می‌دهد این تیم چقدر در سال‌های اخیر اذیت شده است. حرف من این است که اگر مجیدی با این میزان از محبوبیت نزد هواداران نتواند نتیجه بگیرد هیچ گزینه داخلی دیگری برای استقلال مناسب نیست و حتما باید برای این تیم هم مثل پرسپولیس و تیم ملی مربی خارجی بزرگ بیاورند.

او با اشاره به اینکه یکی از گزینه‌های سرمربیگری در تیم جوانان بوده، خاطرنشان کرد: اگر قرار است از مربیان داخلی استفاده کنیم کاش حداقل به سمت مربیان جوان فوتبال ایران بروند. برای انتخاب سرمربی تیم ملی جوانان، من، سهراب بختیاری‌زاده و یکی، دو مربی جوان دیگر کاندیدا بودیم اما اعضای کمیته فنی در نهایت یک سرمربی 65 ساله را برای هدایت تیم جوانان در نظر گرفتند اتفاقی که شاید در تمام دنیا بی‌نظیر باشد. شخصا برای پرویز مظلومی به عنوان استادم احترام زیادی قائل هستم اما واقعا او با 65 سال سن و بدون تجربه کار کردن با جوان‌ها شانسی برای موفقیت در این تیم ندارد. از انتخاب عجیب کمیته فنی فدراسیون که بگذریم واقعا متعجبم چرا خود مظلومی این پیشنهاد را پذیرفت؟ مظلومی ریسک بزرگی کرده و امیدوارم با آبرو و اعتبارش بازی نشود. ای کاش مسئولان فدراسیون طرز تفکر خود را تغییر دهند و با این تصمیمات عجیب نه با آبروی افراد بازی کنند نه سرنوشت تیم‌ها را تهدید کنند. چرا من به عنوان یک مربی ایرانی با تجربه سال‌ها کار با جوان‌ها و معرفی بازیکنان جوان مستعد به فوتبال ایران نتوانم در تیم ملی جوانان کشورم سرمربیگری کنم اما یک مربی 65 ساله که بازهم می‌گویم برایش احترام زیادی قائل هستم برای این تیم انتخاب می‌شود؟ امیدوارم فدراسیون رویکرد خود را تغییر دهد و بیشتر از این به مربیان جوان بها دهد و آنها را حمایت کند. 5

نظر شما