۱۷ سال از روز سیاه گذشت؛

وداعی که داغ فوتبال ایران را تازه کرد+ عکس

۱۳۹۹/۰۵/۲۳ - ۱۳:۵۵:۴۱
کد خبر: ۱۰۴۳۴۹۳
وداعی که داغ فوتبال ایران را تازه کرد+ عکس
17 سال پیش در این ایام، فوتبال کشورمان پیر دیر و یکی از بزرگان تاریخ فعالیت خود را از دست داد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ زنده‌یاد حسین فکری در سال ۱۳۰۲ در تهران به دنیا آمد و در سال ١٣١٨ باشگاه تهران جوان را تاسیس و در تمام عمر، نوجوانان و جوانان این مرز و بوم را به ورزش و تحصیل تشویق کرد..

فکری همچنین از سال ١٣٣٨ تا ١٣٤٥ سرمربی تیم ملی فوتبال ایران بود. او در سال ۱۹۶۴ نخستین بار تیم ملی فوتبال ایران را به المپیک توکیو برد و تاریخ ساز شد.

دوران بازی

حسین فکری، در باشگاه‌هایی مثل تهران جوان و دارایی حاضر بوده است. او سال‌ها بازیکن تیم دارایی بود. بعد از پایان دوران بازی، تهران جوان تاسیس شد و او مربیگری تیم فوتبال تهران جوان را برعهده گرفت. حسین فکری، در سال ۱۹۵۱ بازیکن تیم ملی در بازی‌های آسیایی دهلی نو بود و در عرصه این رقابت‌ها دو سه بازی بسیار خوب را برابر حریفان ایران در عرصه این رقابت‌ها انجام داد.

آغاز مربیگری

فکری، کار را از تهران جوان شروع کرد و سپس مربیگری دارایی را بر عهده گرفت.  در سال ۱۳۴۰، وقتی حسین سرودی رئیس فدراسیون فوتبال شد، از حضور حسین فکری به عنوان سرمربی تیم ملی استفاده کرد. یک سال بعد در فدراسیون فوتبال حسینعلی مبشر جای سرودی را گرفت..

نخستین افتخار ملی با فکری

در سال ۱۹۶۴ تیم ملی فوتبال ایران به دنبال کسب موفقیت برابر تیم‌های ملی هندوستان، پاکستان و عراق به المپیک صعود کرد تا اسم فکری رسما به عنوان اولین افتخار آفرین فوتبال ملی ثبت شود.

کار باشگاهی

کار در تیم‌های عقاب، تهران جوان، پرسپولیس و تراکتور فعالیت باشگاهی او در سال‌های قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی بود و بعد از انقلاب هم کار در تیم‌هایی مثل پیام گچ مشهد، ماشین‌سازی تبریز، مرصاد شیراز، آدینس و ابومسلم مشهد و... را تجربه کرد.

استاد حسین فکری روز پنج شنبه، 23 مرداد سال 1382 در سن 80 سالگی بر اثر بیماری سرطان در بیمارستان کسری تهران درگذشت.

روحش شاد و یادش گرامی باد

 

65

نظر شما
پرونده ویژه