بررسی اتفاقات احتمالی در آخرین هفته لیگ برتر فوتبال؛

از کابوس تکرار اتفاق لیگ سیزدهم برای استقلال تا کامبک رویایی سپاهان و تراکتور

۱۳۹۹/۰۵/۳۰ - ۰۵:۰۴:۳۸
کد خبر: ۱۰۴۶۰۹۲
از کابوس تکرار اتفاق لیگ سیزدهم برای استقلال تا کامبک رویایی سپاهان و تراکتور
با وجود اینکه فقط یک هفته از مسابقات لیگ برتر فوتبال باقی مانده اما هنوز تکلیف تیم‌های سقوط کننده به لیگ دسته اول و صعود کننده به لیگ قهرمانان آسیا مشخص نشده است.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ کمتر از 15 ساعت دیگر به پایان دوره نوزدهم لیگ برتر فوتبال باقی مانده و 4 تیم در پائین جدول برای سقوط نکردن و 5 تیم در بالای جدول برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان تلاش می‌کنند. نزدیکی امتیازات تیم‌ها باعث شده که رقابت‌ها برای صعود به لیگ قهرمانان و بقا در لیگ برتر تا هفته پایانی به طول بینجامد. در بالای جدول استقلال و تراکتور با 50 امتیاز، سپاهان و فولاد با 48 امتیاز و شهرخودرو با 45 امتیاز شانس رسیدن به لیگ قهرمانان را دارند.

طبق قانون AFC سهمیه تیم‌های ایرانی برای صعود به لیگ قهرمانان 2+2 است. یعنی دو تیم به صورت مستقیم و دو تیم با شرکت در مرحله پلی‌آف راهی این مسابقات می‌شوند. قهرمانان لیگ و جام حذفی به صورت مستقیم و تیم‌های دوم و سوم لیگ هم راهی مرحله پلی‌آف می‌شوند. با توجه به اینکه 3 تیم از 4 تیم مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی در بالای جدول لیگ قرار دارند، در صورت قهرمانی یکی از این تیم‌ها اگر در هفته پایانی لیگ هم در همان رتبه‌ها بمانند تیم چهارم لیگ می‌تواند به عنوان چهارمین سهمیه ایران راهی مرحله پلی‌آف شود. بنابراین اگر پرسپولیس قهرمان جام حذفی شود سهمیه چهارم ایران قطعا به تیم چهارم لیگ می‌رسد و تیم دوم لیگ هم به صورت مستقیم به لیگ قهرمانان صعود می‌کند اما قهرمانی نفت مسجدسلیمان می‌تواند تیم چهارم جدول را از گرفتن سهمیه محروم کند.

در ادامه به بررسی احتمالاتی می پردازیم که امکان رخ دادن آنها در پایان لیگ نوزدهم بین تیم های مدعی کسب سهمیه وجود دارد.

استقلال؛ کابوس لیگ سیزدهم تکرار نشود

شاگردان فرهاد مجیدی 2 هفته‌ای می‌شود که ترمز کرده‌اند. استقلالی‌ها اگر مقابل شهرخودرو یا پیکان پیروز شده بودند الان با خیال راحت‌تری منتظر از راه رسیدن هفته پایانی لیگ می‌بودند. استقلال در حال حاضر مثل تراکتور 50 امتیازی است اما به لطف تفاضل گل بهتر در رده دوم قرار گرفته است. استقلال امسال در موقعیتی مشابه لیگ سیزدهم قرار گرفته است. آبی‌ها در آن سال می‌توانستند قهرمان لیگ شوند اما در بین 4 تیم مدعی در رده پنجم قرار گرفتند!! و تا مدت‌ها از هواداران رقیب کنایه شنیدند.

استقلال امسال مثل لیگ سیزدهم در کورس قهرمانی نیست اما برای نایب قهرمانی بیشتری شانس را دارد ولی یک لغزش می‌تواند کمترین دستاورد آبی‌ها در این فصل یعنی نایب‌قهرمانی را هم به مخاطره بیندازد. در هفته پایانی لیگ، رویارویی مستقیم فولاد و تراکتور عاملی است که استقلال را در هیچ حالتی پائین‌تر از مقام چهارم قرار نمی‌دهد اما لغزش دوباره استقلال می‌تواند یکی از دو تیم تراکتور یا فولاد و همچنین سپاهان را بالاتر از این تیم قرار دهد.

استقلال با پیروزی یا تساوی مقابل شاهین دوم یا سوم می‌شود و می‌تواند به لیگ قهرمانان برسد اما در صورتی که این تیم یک امتیاز هم از شاهین نگیرد و سپاهان و فولاد بر رقبای خود غلبه کنند استقلالی‌ها چهارم می‌شوند و حتی در جام حذفی هم قهرمان نشوند، در صورتی‌که تراکتور یا پرسپولیس قهرمان جام حذفی شوند باز هم می‌توانند به مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان برسند. در واقع دور از انتظارترین اتفاقی که ممکن است برای استقلال رخ دهد، شکست این تیم مقابل شاهین است که اگر با پیروزی سپاهان برابر پیکان و برد فولاد مقابل تراکتور همراه شود استقلال در رتبه چهارم قرار می‌گیرد.

البته احتمالی هم وجود دارد که استقلال با وجود قرار گرفتن در رده چهارمی نتواند به لیگ قهرمانان برسد و آن هم این‌که نفت مسجدسلیمان قهرمانی جام حذفی را از آن خود کند!

تراکتور؛ یا سوم یا پنجم!

تراکتور مثل استقلال 50 امتیازی‌ است و به خاطر تفاضل گل نسبت به آبی‌پوشان که زیاد هم هست، در رتبه سوم قرار دارد. تراکتور هم از طریق قهرمانی در جام حذفی و هم از طریق لیگ می‌تواند سهمیه را به دست بیاورد. آن‌ها اگر در هفته آخر فولاد را ببرند بدون توجه به بازی‌های استقلال و سپاهان رتبه سوم‌شان در لیگ قطعی می‌شود و حتی بدون قهرمانی در جام حذفی، راهی مرحله پلی‌آف می‌شوند. اگر همه چیز در لیگ به ضرر تراکتور تمام شود، یعنی آن‌ها به فولاد ببازند و سپاهان برابر پیکان برنده شود، حتی در صورت شکست استقلال برابر شاهین، این تراکتور است که در رتبه پنجم قرار می‌گیرد. در این حالت تراکتور برای صعود به آسیا باید فقط باید قهرمان جام حذفی شود.

این تیم به همراه سپاهان بعد از آغاز دوباره لیگ عملکرد دور از انتظاری داشت اما هنوز برای گرفتن سهمیه از طریق لیگ شانس دارد. تراکتور هم مثل سپاهان با برد در هفته گذشته امیدهای خود را زنده نگه داشت.

سپاهان؛ سهمیه، رویای کوچک طلایی پوشان

سپاهان در نیمه نهایی جام حذفی غایب است و تنها امیدش برای کسب سهمیه مسابقات لیگ. سپاهانی‌ها که بعد از رفتن قلعه‌نویی رنگ برد را دیدند امیدوارند معادلات لیگ برای آنها به گونه‌ای رقم بخورد که بتوانند سهمیه بگیرند. سپاهان  برای رسیدن به لیگ قهرمانان باید در هفته آخر پیکان را که خودش گزینه سقوط است، از پیش رو بردارد. البته اگر تراکتور، فولاد را شکست بدهد و استقلال هم برابر شاهین برنده شود سپاهان حتی با پیروزی برابر پیکان در رده چهارم قرار می‌گیرد و باید منتظر مشخص شدن قهرمان جام حذفی باشد تا در صورت قهرمان شدن استقلال، تراکتور یا پرسپولیس، به عنوان تیم چهارم سهمیه را کسب کند. اما اگر تراکتور برابر فولاد پیروز نشود، کار برای سپاهان کمی راحت‌تر است و می‌تواند با پیروزی برابر پیکان حداقل رتبه سومش را تضمین کند. این تیم حتی در صورت شکست همزمان استقلال و تراکتور می‌تواند با پیروزی برابر پیکان به رتبه دوم برسد چون تفاضل گل بهتری نسبت به تراکتور دارد و در صورت قهرمانی پرسپولیس در جام حذفی، سهمیه مستقیم لیگ قهرمانان را کسب کند.

فولاد؛ چشم انتظار قهرمان جام حذفی

فولاد در جام حذفی حضور ندارد و نمی‌تواند با قهرمانی در این جام به آسیا برسد به همین دلیل اگر شاگردان جواد نکونام می‌خواهند به لیگ قهرمانان برسند باید در هفته آخر تراکتور مدعی را شکست دهند. البته حتی این پیروزی هم برای فولاد که در رتبه چهارم است نمی‌تواند تضمین کننده صعود به آسیا باشد چون پیروزی سپاهان و استقلال مقابل رقبای‌شان این تیم را در رتبه چهارم قرار می‌دهد و آن‌وقت در صورت قهرمانی پرسپولیس یا استقلال در جام حذفی است که می تواند فولاد را راهی مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان کند.

البته حتی در صورت کسب رتبه چهارم توسط فولاد اگر تراکتور قهرمان جام حذفی شود، سهمیه به تیم چهارم یعنی فولاد نمی‌رسد و سپاهان و استقلال به مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان می‌رسند. آن هم در صورتی که استقلال و سپاهان مقابل رقبایشان شکست بخورند.

شهرخودرو؛ رویایی دست نیافتنی

شانس شهرخودروی 45 امتیازی برای کسب سهمیه در دومین سال متوالی بسیار کم است اما هنوز کورسوی امیدی برای سهراب بختیاری‌زاده و شاگردانش هست. اگر در هفته پایانی فولاد و سپاهان شکست بخورند و شهرخودرو، نساجی را با تعداد گل بالا ببرد آن وقت می‌تواند در رتبه چهارم قرار بگیرد و در صورت قهرمانی یکی از تیم‌های پرسپولیس، استقلال و تراکتور در جام حذفی به عنوان نماینده آخر ایران به این رقابت‌ها صعود کند. البته اختلاف تفاضل گل تیم سوم لیگ یعنی سپاهان و تیم پنجم یعنی شهر خودرو مثبت 15 است و جبران آن برای شهرخودرو دور از انتظار است. 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز