بررسی تیم‌های لیگ نوزدهم؛

نمره قبولی برای مجیدی در دوران پسا استرا/ نایب قهرمانی که از دل بحران متولد شد

۱۳۹۹/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۱:۱۰
کد خبر: ۱۰۴۷۷۷۲
نمره قبولی برای مجیدی در دوران پسا استرا/ نایب قهرمانی که از دل بحران متولد شد
با توجه به روزهای سخت و بحرانی که آبی‌ها در لیگ نوزدهم سپری کردند و اینکه لیگ نوزدهم اولین تجربه نسبتا طولانی سرمربیگری فرهاد مجیدی بود، می‌توان به او نمره قبولی در لیگ نوزدهم داد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ تیم استقلال در حالی توانست نایب قهرمانی لیگ را از آن خود کند که فصلی سخت و پر از اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی را سپری کرد. آبی‌پوشان لیگ را با سرمربی ایتالیایی آغاز کردند. مردی که برای تغییر و اصلاح به استقلال آمده بود و قرار شد حضورش پایانی باشد بر ناکامی‌های چندین ساله آبی‌ها اما درست در روزهایی که استقلالی‌ها بر قله فوتبال ایران نشسته بودند و فوتبالی دلپذیر و تماشاگرپسند ارائه می‌دادند و همه از قهرمانی این تیم در لیگ نوزدهم می‌گفتند، مرد محبوب سکوهای آبی چمدان به دست گرفت و راهی زادگاهش شد.

استقلالی‌ها شوکه شدند و درست در روزهایی که مدیران این تیم باید در روزهای نقل و انتقالات نیم فصل بازیکن می‌خریدند، افتادند به پیدا کردن سرمربی. بعد از چند روز کشمکش بالاخره فرهاد مجیدی، کاپیتان سابق و یکی از محبوب‌ترین بازیکنان تمام دوران تاریخ استقلال، با ریسکی بزرگ سرمربیگری تیم را برعهده گرفت اما حتی حضور او هم برای هواداران استقلال خوشحال کننده نبود. استقلال بعد از حضور مجیدی روزهای سخت و بحرانی زیادی را به خود دید. شیوع کرونا و مصدومیت‌های پی در پی ستاره‌های استقلال دست سرمربی این تیم را از همیشه خالی‌تر کرد اما در نهایت آبی‌ها با استفاده از غفلت سایر مدعیان و بهبود اوضاع خودشان به روزهای خوب‌شان برگشتند و توانستند عنوان نایب قهرمانی را از آن خود کنند. در ادامه نگاهی تفصیلی می‌اندازیم به آنچه بر استقلال در لیگ نوزدهم گذشت.

استرای معجزه‌گر رفت

5 هفته ابتدایی لیگ نوزدهم برای استقلالی‌ها مثل کابوس بود. استراماچونی به زمان نیاز داشت تا بتواند تفکرات خود را به بازیکنان دیکته کند و با فضای فوتبال ایران همسو شود. استقلال با این مربی ایتالیایی شناخته شده در 5 هفته ابتدایی لیگ برتر 2 شکست و 3 تساوی به دست آورد که نتایجی ناامید کننده بود اما استقلالی‌ها پای تیم‌شان ایستادند و از هفته ششم به بعد روند صعودی استقلال آغاز شد.

استقلال علاوه بر اینکه توانست با بردهای پی‌درپی خود را در جدول بالا بکشد، با فوتبال جذاب و تماشاگرپسند خود دل هوادارانش را به دست آورد. درست در روزهایی که استقلالی‌ها در صدر جدول بودند و امیدوار به قهرمانی تیم‌شان در لیگ نوزدهم بعد از پیروزی مقابل شهرخودرو، سرمربی محبوب بار سفر بست و رفت که رفت. تلاش‌ها برای بازگرداندن استراماچونی بی‌نتیجه ماند و استقلال در 3دیدار مقابل پیکان، شاهین و ماشین‌سازی بدون سرمربی به میدان رفت و آقای سرمربی به صورت آنلاین و از دل رم استقلال را هدایت کرد. او رفت و استقلال بی‌سرمربی ماند و اوضاع قرمز شد!

99

بازگشت کاپیتان محبوب و آغاز روزهای سخت

تلاش‌ها برای بازگرداندن استراماچونی بی‌فایده بود. استقلالی‌ها در حالی که تیم‌شان بعد از سال‌ها داشت به قهرمانی نزدیک می‌شد و اوضاعش سر و سامان یافته بود نه تنها بی‌سرمربی مانده بودند بلکه رویای قهرمانی‌شان هم داشت بر باد می‌رفت. بعد از چند روز باشگاه استقلال اعلام کرد مجیدی به عنوان سرمربی انتخاب شده است. مدیران وقت استقلال فکر می‌کردند انتخاب فردی مثل فرهاد مجیدی با محبوبیت زیادی که پیش استقلالی‌ها دارد، آبی است بر آتش هواداران اما طرفداران این تیم فقط خواستار بازگشت سرمربی ایتالیایی بودند و حتی حضور کسی مثل مجیدی هم آنها را راضی نمی‌کرد.

استقلالی‌ها استقبال خوبی از فرهاد نداشتند و حتی بردهای این تیم در لیگ و آسیا هم هواداران را راضی نمی‌کرد. در حالی که استقلال کج‌دار و مریز روزهایش را سپری می‌کرد و همچنان هواداران خواستار بازگرداندن استراماچونی بودند شوک بیماری کرونا فوتبال ایران را تعطیل کرد. تمرینات تعطیل شد و روزهای سخت آبی‌ها از راه رسید.

با دستان خالی بجنگ

روزهای سخت استقلال از راه رسید. قرار شد لیگ شروع شود و آبی‌پوشان تمرینات را از سر گرفتند. مصدوم پشت مصدوم و درگیری بین کادر فنی و کادر پزشکی... قصه کی بود کی بود من نبودم شروع شد و استقلال وارد حاشیه شد. اولین بازی بعد از آغاز دوباره لیگ با شکست و اخراج سرمربی از روی نیمکت همراه شد. جنجال ها آغاز شد. فرهاد مجیدی با موجی از انتقاد روبه‌رو شد. گروهی از هواداران در صفحات مجازی هشتگ استراماچونی را برگردانید به راه انداختند و جانشین‌تراشی برای مجیدی کم‌تجربه و جوان آغاز شد که تیمش خوب بازی نمی‌کرد و شکست مقابل فولاد و تساوی با سایپا برای منتقدانش کافی بود تا او را از دم تیغ بگذرانند.

استقلال یکی در میان می‌برد و مساوی می‌کرد تا اینکه تیم مجیدی به رسید به سپاهان امیر قلعه نویی. در روزی که ژنرال سابق به دلیل بیماری نتوانست روی نیمکت تیمش بنشیند، تفکرات فرهاد بر او غلبه کرد و استقلال امتیازات کامل و حساس از این بازی 6 امتیازی گرفت. استقلال در جام حذفی هم توانست سپاهان را شکست دهد و امید و اعتماد به نفس به اردوی شاگردان مجیدی برگشت. بی‌شک همین دو برد مقابل سپاهان شد نقطه عطف تیم فرهاد مجیدی تا او نشان دهد در صورتی که همه نیروهایش را در اختیار داشته باشد حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. البته نوسان استقلال در لیگ ادامه دارد بود تا اینکه آبی‌ها با 2 تساوی و یک پیروزی در 3 هفته پایانی توانستند نایب قهرمانی لیگ را از آن خود کنند.اگرچه این عنوان آن هم در سالی که هواداران رقیب چهارمین قهرمانی پی در پی تیم شان را جشن می گرفتند راضی کننده نبود، اما با توجه به روزهای سخت و بحرانی که آبی‌ها در لیگ نوزدهم سپری کردند و اینکه لیگ نوزدهم اولین تجربه نسبتا طولانی سرمربیگری فرهاد مجیدی بود، می‌توان به او نمره قبولی در لیگ نوزدهم داد.

203

قفس توری؛ پاشنه آشیل استقلال

سیدحسین حسینی، دروازه‌بان جوان استقلال که شرطش برای ماندن در این تیم را نداشتن رقیب عنوان کرده بود، در فصل اخیر افت چشمگیری داشت. حسینی نتوانست خودش را در قامت یک دروازه‌بان ششدانگ نشان دهد و گل‌های بدی دریافت کرد تا ثابت کند برای باانگیزه و آماده بودن به رقیب نیاز دارد.

خط دفاع؛ ضعیف و نیازمند تقویت

تعداد گل‌های خورده استقلال در لیگ نوزدهم برابری می‌کند با پارس جنوبی که به لیگ دسته اول سقوط کرد! استقلال در فصل اخیر هم از نظر دفاع فردی و هم از نظر دفاع تیمی ضعیف بود که این نقطه ضعف هم در تیم استراماچونی مشهود بود هم در تیم مجیدی. محمد دانشگر و سیاوش یزدانی، میلاد باقری، عارف غلامی و روزبه چشمی مدافعان میانی استقلال در لیگ نوزدهم بودند. وریا غفوری، هروویه میلیچ و میلاد زکی‌پور هم به عنوان مدافعان کناری به میدان می‌رفتند.

خط هافبک؛ ستاره‌ای مثل علی کریمی

علی کریمی به عنوان هافبک دفاعی در استقلال خوش درخشید و ستاره‌ای تاثیرگذار در این تیم بود. در کنار او مسعود ریگی و آرش رضاوند هم نمایش قابل قبولی داشتند. استقلال در خط هافبک‌های تهاجمی هم اوضاع خوبی داشت. داریوش شجاعیان، علی دشتی و فرشید اسماعیلی هم هافبک‌های تهاجمی استقلال بودند که اولی نیمی از فصل را مصدوم بود و دو نفر بعدی هم در فصل اخیر افت کردند.

خط حمله؛ ویرانگر

مهدی قایدی و شیخ دیاباته خطرناک‌ترین زوج خط حمله لیگ نوزدهم بودند. اگرچه دیاباته در مقطعی از فصل مصدوم بود اما هر بار که او و قایدی کنار هم بازی کردند استقلال نتیجه گرفت. آبی‌ها در خط حمله هم مرتضی تبریزی را داشتند که به دلیل مصدومیت در 10 هفته پایانی نتوانستند از او استفاده کنند. البته تبریزی قبل از مصدومیت هم مهره فیکس استقلال نبود اما در مجموع خط حمله استقلال با وجود قایدی و دیاباته زهردارترین خط حمله لیگ نوزدهم بود.

استقلالی‌ها به‌رغم در اختیار داشتن قایدی و شیخ دیاباته در نقل و انتقالات زمستانی امیرارسلان مطهری را هم از ذوب‌آهن جذب کرد که او هم 5 گل برای آبی‌پوشان (در لیگ) به ثمر رساند که مهمترین آنها دبل در دربی برگشت پایتخت بود. البته مطهری سه گل هم در لیگ قهرمانان آسیا برای استقلال به ثمر رساند. 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز