توضیحات عضو هیات رییسه فدراسیون در مورد پرونده ویلموتس:

امیدواریم این رای شکسته شود

۱۳۹۹/۰۶/۰۲ - ۱۳:۲۸:۴۱
کد خبر: ۱۰۴۸۲۲۳
امیدواریم این رای شکسته شود
عضو هیات رییسه فدراسیون توضیحاتی درباره برگزاری نخستین کارگروه ویژه مسولان ورزش و کارشناسان حقوقی درباره شکایت فدراسیون از رای فیفا درباره سرمربی سابق تیم ملی به دادگاه عالی ورزش ارائه کرد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، عبدالکاظم طالقانی، عضو هیات رییسه فدراسیون درباره برگزاری نخستین کارگروه ویژه مسولان ورزش و کارشناسان حقوقی درباره شکایت فدراسیون فوتبال از رای فیفا درباره سرمربی سابق تیم ملی به دادگاه عالی ورزش عنوان کرد: برگزاری این جلسه با هدف بهره برداری از همه ظرفیت های موجود در عرصه حقوقی و تدوین نقشه راه مناسب در این باره انجام گرفت. این موضوع اهمیت زیادی دارد که در راه شکایت از رای غیرمنصفانه فیفا خوشبختانه اهالی ورزش، کارشناسان حقوقی در کنار مردم قرار دارند و تحقق مطالبه به حق آنان هدف همه ماست.

او ادامه داد: جلسات مربوط به کارگروه بلافاصله پس از دریافت رای غیرعادلانه فیفا آغاز شده است. هفته گذشته جلسه مقدماتی در این باره با حضور جمعی از حقوقدان های بین المللی برگزار شد و به دنبال آن هم نشست های تخصصی تر در حال انجام است. در هفته جاری هم جلسات مشابه برگزار می شود که جزییات آن به اطلاع خواهد رسید.

طالقانی خاطرنشان کرد: در روزهای گذشته اظهارات جمعی از متخصصان امر موید نکات مهمی بود. برای مثال، هوشنگ نصیرزاده به عنوان یک فرد خبره و کارشناس در امور حقوقی تصریح داشت که قرارداد از نظر شکلی مشکلی نداشته و در اجرا به مشکل خورده است. این یک واقعیت محض است. من قبلا گفتم و باز هم می گویم اگر مطالبات ویلموتس به موقع پرداخت می‌شد او چطور می‌توانست به فیفا شکایت کند؟

او ادامه داد: در مسیر مربوط به شکایت به رای فیفا حتما با همه قوا در پرونده حضور خواهیم یافت. حتما در این ارتباط با تقویت تیم حقوقی تلاش می کنیم لایحه قوی را روانه دادگاه عالی ورزش کنیم.

طالقانی خاطرنشان کرد: این روزها زدن فوتبال سکه رایج است اما بد نیست روزی که غبارها فرو نشست و موقع مناسبی رسید بدون احساسات به برخی مسائل رسیدگی شود. اینکه در یک مقطع زمانی 3 ماهه، مربیانی نظیر: برانکو، استراماچونی، دنیزلی، کالدرون و ویلموتس از فوتبال ما می روند آیا یک رویه اتفاقی است؟ در بحث ویلموتس فدراسیون درگیر بود سایر نفرات چطور؟ آیا چیزی جز مشکل انتقال مطالبات ما از فیفا برای پرداخت باعث بروز مشکل میان نفرات خارجی و باشگاهها و در کل فوتبال کشور می شود؟ در کشورهای همسایه و به ویژه غرب آسیا قراردادها در یک صفحه تنظیم می شوند و هیچ بند و تبصره ای هم وجود ندارد اما وقتی پشتوانه قراردادی وجود دارد هیچ مشکلی به وجود نمی آید. شما جای فدراسیون فوتبال وقتی یک مربی خارجی می آید و فیفا پرداخت را انجام نمی دهد، مشکل مالی دارید چه می کنید؟ فدراسیون با مشکلات زیاد در آن ماهها ابتدا به دنبال دریافت پول از یک کارخانه صنعتی رفت که پس از 3 ماه آنها گفتند امکان این کار را ندارند. در واقع با گذشت مدت طولانی ارز به سختی تهیه شد و سرانجام پول با هزاران مشکل به حساب ویلموتس انتقال یافت.

او درباره اینکه در گذشته و برای مثال در زمان حضور کی روش در تیم ملی چگونه با مشکلات مشابه برخورد می شده گفت: در آن زمان بحث فرق می کرد. آن زمان صفر تا صد مبالغ توسط فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا پرداخت می شد. به قول دبیرکل فدراسیون، ورزش فوتبال بنکداری نیست و محصولش عرضه خود فوتبال است. در بحث ویلموتس هم فدراسیون بلافاصله پس از عقد قرارداد با او نامه های مکرر به فیفا ارسال کرد که در آن اشاره شده بود با توجه به بلوکه بودن پول ایران در فیفا تیم ملی فوتبال ایران مشکلات زیادی دارد و حتی بعدا رسما اشاره شد که کادر فنی تیم ملی قصد فسخ قرارداد را دارند.این نامه ها موجود است.

طالقانی درباره اینکه چه اصراری به حضور مربی خارجی به جای کی روش بود اظهار داشت: این پرسش را نظرسنجی هایی که در آن مقطع در سطح افکار عمومی انجام شد پاسخ می دهد. آن زمان که تیم ملی از جام ملت های آسیا بازگشت مطالبه مردمی یا باقی ماندن کی روش بود یا حضور یک مربی خارجی دیگر. اگر یک مربی شایسته و لایق داخلی زمام امور را به دست می گرفت این احتمال وجود داشت که خدای ناخواسته با توجه به جوسازی در آن مقطع تیم ملی دچار مشکل شود. فدراسیون هم در ابتدا به دنبال مربیان دیگری بود اما در نهایت گزینه سوم انتخاب شد که به هر حال رزومه حضور در 4 جام جهانی به عنوان مربی و بازیکن را داشت. به باور بسیاری نسل طلایی فوتبال بلژیک را ساخت. به هر حال همه می دانیم فوتبال بی رحم است و آن گل دقیقه 90 بازی عراق شرایط را سخت کرد. این یک واقعیت است که در فوتبال پیروزی برای مربی و بازیکن و شکست برای مدیر است. اگر تیم ملی نتیجه می گرفت هرگز چنین فضایی پیش نمی آمد. هر چند اگر فوتبال به حقوقش می رسید هرگز دچار مشکلات اینچینی نمی شد و دهها پرونده به وجود نمی آمد.

او افزود: به رغم تلخی خبر رای اولیه فیفا امروز شاهد یک همبستگی و اجماع برای شکستن این رای هستیم. لحظه به لحظه روزهای آینده اهمیت زیادی دارند و حتما در این باره امیدواریم رای دادگاه عالی ورزش که برخلاف رای اولیه فیفا شرط شنیدن اظهارات طرفین، حضور چند داور و ...را دارد شکسته شود.

نظر شما