گزارش روز؛

تاثیر توسعه ورزش همگانی در کاهش آسیب‌های اجتماعی روستاها/ احیای ورزش‌های بومی ارزش و اهمیت زیادی دارد

۱۳۹۹/۰۶/۰۴ - ۰۹:۱۱:۱۲
کد خبر: ۱۰۴۸۹۸۵
تاثیر توسعه ورزش همگانی در کاهش آسیب‌های اجتماعی روستاها/ احیای ورزش‌های بومی ارزش و اهمیت زیادی دارد
توسعه ورزش همگانی در روستاها به شکلی درست، یکی از بهترین راهبردهایی است که می‌تواند در کاهش آسیب‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مؤثر باشد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ دولت‌ها همواره در برنامه‌های توسعه خود، جامعه روستایی را به عنوان یکی از ارکان مهم تولید به شمار می‌آورند، بنابراین لازم است در برنامه‌های خود، به همان اندازه هم به توسعه این بخش اهمیت دهند. ورزش همواره به عنوان ابزاری کارآمد برای دست یافتن به این منظور مورد استفاده قرار گرفته است. نقش ورزش و تفریحات سالم در حمایت از نوسازی روستاها غیرقابل انکار است.

بنابراین یکی از بحث‌های اساسی در حوزه برنامه‌ریزی ورزشی ضرورت تناسب برنامه‌های موجود با نیاز و مسائل فردی و گروهی است. از آنجایی که نیازها به دلیل تغییرات مداوم در ساختار اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی در هر جامعه تغییر می‌کنند، ضروری است که در برنامه ها، هماهنگی و همسویی با نیازهای افراد ذینفع وجود داشته باشد. نیازسنجی از اقشار مختلف جامعه ایران در خصوص ارائه خدمات ورزشی از قدمت چندانی برخوردار نیست. این در حالی است که کشورهای پیشرفته در ورزش قهرمانی و همگانی، در ارائه خدمات ورزشی به عموم مردم، خواسته‌ها و نیازهای اعلام شده آنها را مبنا قرار می‌دهند و با توجه به شرایط و امکانات موجود خود برنامه ریزی می‌کنند.

بدون تردید توسعه ورزش همگانی در روستاها به شکلی درست، یکی از بهترین راهبردهایی است که می‌تواند در کاهش آسیب‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مؤثر باشد. به علاوه، پرداختن به فعالیت‌های ورزشی مطلوب می‌تواند احساس آرامش، شادابی و امید به زندگی را در بین اقشار روستایی افزایش ‌دهد. در این خصوص با عنایت به نقش و جایگاه ورزشکاران روستایی که در سایه تلاش و پشتکار خاص موفق به کسب رتبه‌های در خور توجه در سطوح مختلف ورزش قهرمانی می‌شوند تبیین و تدوین برنامه‌های مستمر به منظور حمایت و پشتیبانی از فعالیت‌های ورزشی در مناطق روستایی و عشایری، فرآیندهای توسعه فراگیر و پایدار ورزشی در این مناطق را تسهیل و تسریع می‌نماید. از سوی دیگر، ورزش قهرمانی نیز جنبه مهم دیگری است که در سال‌های اخیر در روستاها مورد توجه قرار گرفته است.

عبدالحمید احمدی، معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان، گفت: در خصوص اهمیت ورزش‌های سنتی و بومی و محلی می‌توانم به یک جمله مقام معظم رهبری تاکید کنم که ایشان ورزش های بومی را جزئی از فرهنگ و ملیت ایران دانستند و تاکید کردند که این ورزش ها را باید احیا کنیم. یکی از نقش‌های کلیدی فدراسیون ورزش‌های روستایی و بومی و محلی احیا و تقویت و معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و ملی کشور است و ما باید تلاش کنیم این تکلیف ملی را به بهترین وجه ممکن انجام دهیم. جمعیت روستایی کشور حدود 25 میلیون نفر تخمین زده شده که جمعیت قابل توجهی است و ما باید بتوانیم شرایط فعالیت ورزشی را برای این جمعیت بزرگ روستایی هر چه بهتر فراهم کنیم. ما باید با استفاده از تمام ظرفیت ها شرایط ورزش را برای روستاییان فراهم کنیم و ظرفیت سایر بخش ها نیز باید در این راستا بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و اینکه از ظرفیت سایر دستگاه ها در جهت تقویت زیرساخت های ورزش در روستاها مورد توجه قرار دهیم. بدون شک مشارکت بخش های مرتبط در این امر می تواند تاثیرگذار باشد.

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان افزود: نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که باید بتوانیم از طریق برگزاری رویدادهای مختلف ورزشی، المپیادها، جشنواره‌ها و تجهیز خانه‌های روستایی مشارکت روستائیان را در فعالیت‌های ورزشی ارتقا دهیم و این جزو اولویت‌هایی است که باید به‌طور جد مورد توجه قرار بگیرد. از تمام تلاش‌هایی که روستای هیات‌ها در استان‌ها در جهت تقویت ورزش روستایی و بومی و محلی داشتند و از رئیس فدراسیون پیشین این فدراسیون سپاسگزارم. تلاش‌های ارزشمندی در طی سال های گذشته در جهت توسعه ورزش روستایی و عشایری و بازی های سنتی و بومی محلی انجام شده و این مسیر باید با قوت بیشتری ادامه پیدا کند. اگر مشارکت فدراسیون های ورزشی در جهت برنامه های ورزش روستایی نباشد این فدراسیون به تنهایی از عهده مدیریت ورزش روستایی بر نمی‌آید. باید ساز و کاری فراهم کنیم هر فدراسیون ورزشی کمیته‌ای برای توسعه ورزش در سطح روستاها داشته باشد و با یک هماهنگی فی‌مابین بین فدراسیون‌ها و فدراسیون ورزش روستایی بتوانیم شرایط مشارکت فدراسیون‌ها در ورزش روستایی تحت پوشش را فراهم کنیم. فدراسیون ورزش‌های روستایی به تنهایی نمی‌تواند کل رشته‌های ورزشی در روستاها را مدیریت کند. این تکلیف سنگین از عهده هیات‌های ورزشی و عشایری در استان‌ها بر نمی‌آید. این فدراسیون باید به جایگاه اصلی که نقش راهبردی در توسعه ورزش روستایی و مدیریت بازی‌های سنتی و بومی و محلی دارد باید برگردد و بتواند با یک شرایط هم افزا فعالیت‌ها و برنامه‌های ورزشی را دنبال کند.

معاونت فرهنگی و توسعه همگانی وزارت ورزش و جوانان تاکید کرد: 50 فدراسیون ورزشی داریم که بیش از 100 رشته ورزشی را در کشور مدیریت می‌کنند که متاسفانه بخش ورزش روستایی در فدراسیون‌های ورزشی مغفول مانده به تصور اینکه یک فدراسیون ورزش روستایی داریم سایر فدراسیون‌ها انجام تکلیف خود در رابطه با ورزش روستایی غفلت کرده‌اند. باید این هماهنگی را با فدراسیون‌های ورزشی و هیات های ورزشی در استان‌ها ایجاد کنیم تا خدمات خوبی به جمعیت روستایی ارائه دهیم. حتما باید به لحاظ ساختاری و برنامه‌ریزی بازنگری صورت بگیرد و شرایط رشته‌های ورزشی را در روستاها فراهم کنیم.

او بحث تجهیز خانه‌های روستایی را از دیگر اقدامات قابل توجه عنوان کرد و گفت: یکی از اقدامات بسیار خوبی که در این دوره انجام شده بحث تجهیز خانه‌های ورزش روستایی است. تلاش‌هایی که توسط فدراسیون و هیات‌های ورزش روستایی و وزارت ورزش و جوانان طی پنج سال گذشته انجام شده سبب شده تا ما نزدیک به 5 هزار خانه ورزش روستایی در سراسر کشور تجهیز و راه‌اندازی کنیم. پیش بینی ما این است که تا پایان امسال این رقم به 6 هزار خانه ورزش روستایی برسد و در نیمه سال 1400 بتوانیم 7500 خانه ورزش روستایی را تجهیز کنیم که البته این نیازمند به هماهنگی بسیار جدی در هیات‌ها، ادارات کل، فدراسیون و وزارت ورزش و جوانان است. ما باید ناهماهنگی‌ها را در سال جاری به حداقل برسانیم تا نقش هیات‌های ورزشی را در تجهیز خانه‌های ورزش روستایی پررنگ‌تر شود و تعامل خوبی بین هیات‌ها و ادارات کل برقرار شود.

احمدی خاطرنشان کرد: نظرات کارشناسی از جهت نوع و شرایط تجهیز در روستاهای اولویت‌دار را هیات‌ها باید اعلام کنند تا ادارات کل بتوانند حمایت‌های لازم را داشته باشند. طی سال جاری تا به امروز سه بار اعتبار در خصوص تجهیز خانه‌های ورزشی روستایی داده‌ایم و با یک تفاهم بین فدراسیون، دفتر ورزش روستایی در وزارت ورزش و ادارات کل وزارت ورزش و جوانان سعی داریم مشارکت جدی هیات‌های ورزش روستایی در تجهیز خانه‌های ورزش روستایی را شاهد باشیم. البته نمی‌توان یک نسخه‌ای را برای تمام خانه‌های ورزش روستایی ارائه کرد. آن چیزی که در خانه‌های ورزش روستایی اهمیت دارد این است که چه رشته یا رشته‌هایی را در خانه‌های ورزش روستایی با نظر کارشناسی هیات‌ها و مطابق با شرایط جغرافیایی و اقلیمی پیش‌بینی شود تا این خانه‌ها تجهیز و در اختیار مردم قرار گیرد. 4/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز