سلیمانی:

امیدوارم دربی بدون حرف و حدیث برگزار شود/ با این اتفاق زاهدی‌فر بی‌انگیزه می‌شود/ شایعاتی که از قدیم بوده درست نیست

۱۳۹۹/۰۶/۰۳ - ۱۶:۴۲:۰۷
کد خبر: ۱۰۴۹۰۱۴
امیدوارم دربی بدون حرف و حدیث برگزار شود/ با این اتفاق زاهدی‌فر بی‌انگیزه می‌شود/ شایعاتی که از قدیم بوده درست نیست
حیدر سلیمانی در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما گفت: اگر اشتباهات داوری نبود استقلال سهمیه آسیا نمی‌گرفت!

به گزارش گروه ورزشی برنا و به نقل از  روابط عمومی شبکه پنج سیما، قسمتی از برنامه یه روز تازه روز سوم شهریورماه به اشتباهات داوری و تاثیر آنها بر رتبه تیم‌های لیگ برتری و همچنین پرونده انتخاب داور شهرآورد پایتخت اختصاص داده شد و در همین راستا حیدر سلیمانی یکی از پیشکسوتان داوری نیز میهمان برنامه بود.

در راستای بخش نخست یعنی تاثیر اشتباهات داوری بر رتبه تیم‌های لیگ برتری سلیمانی اینطور پاسخ داد :در نیم‌فصل ابتدایی داوری‌ها خوب نبود و دچار اشتباهات فاحشی بود. بعد از انتخاب رییس جدید کمیته داوران و بعد از دوران پساکرونا داوران نیز مانند بازیکنان و تیم‌ها ناآماده بودند و همین امر موجب این شد تا در دقایق پایانی تعداد خطاها و پنالتی‌ها و اشتباهات بیشتر شود.

او در ادامه گفت: طبق جدولی که آماده کردم با بررسی پنج تیم ابتدا و انتهای جدول لیگ با فاکتورهایی مثل گل‌هایی که در شرایط آفساید زده شده و داور خطا نگرفته و یا بلعکس گل‌هایی که سالم به ثمر رسیده اما داور به اشتباه آفساید تشخیص داده و پنالتی‌ها متوجه شدیم که بیشترین تیم متضرر از اشتباهات داوری در پایین جدول از لحاظ امتیاز، تیم ذوب‌آهن اصفهان بود که ۷ امتیاز از این بابت لطمه خورد. تیم‌های پیکان و سایپا نیز ۴ امتیاز ضرر کردند. پارس‌جنوبی یک امتیاز سود کرد و حتی در صورت بازگشت نتیجه دیدار استقلال باز هم این تیم سقوط می‌کرد.

این کارشناس داوری ادامه داد: در بالای جدول اشتباهات داوری طوری بود که اگر رخ نمی‌داد یک تغییر اساسی در رتبه‌بندی‌ها داشتیم. به این صورت که بیشترین سود را از اشتباهات داوری تیم استقلال برد که ۳ امتیاز به نفع‌شان شد. تیم پرسپولس یک امتیاز ضرر کرد و فولاد و سپاهان ۲ امتیاز ضرر کردند تراکتورسازی هم یک امتیاز ضرر کرد‌. اگر این اشتباهات در طول فصل نبود تیم فولاد نایب قهرمان می‌شد و استقلال در رتبه پنجم قرار می‌گرفت و سهمیه آسیایی را از دست می‌داد.

اما درباره داوری دربی  ۹۳ که در ابتدا گفته شده رضا کرمانشاهی این بازی را سوت می‌زند و بعد گفته شد که داوری این دربی برعهده زاهدی‌فر است و قرعه آخر به نام پیام حیدری افتاد نیز سلیمانی توضیحاتی را ارائه کرد و با اشاره به این نکته که موافق انتخاب داوران لیست بین‌المللی نیستم گفت: موافق آقایان سیدمهدی سیدعلی، اشکان خورشیدی و محمدحسین زاهدی‌فر و مابقی داوران بودم. البته داوران لیست بین‌المللی هم می‌توانستند در بین کاندیداها باشند و توانایی‌های خود را بار دیگر اثبات کنند. در مورد انتخاب داور این بازی‌ها که به نوعی جایزه برای بهترین داوری هست نیز همیشه انتخاب سختگیرانه‌تر و شورای قوی‌تری است و این شایعاتی که از قدیم بوده درست نیست. اما از نظر من با توجه به تغییر داوران و مصاحبه‌های گوناگون هر داوری که این مسابقه باشد کار سختی را دارد و شاید منجر به سوختن این داورها شود باید عواقب و حاشیه‌ها توسط فدراسیون فوتبال مدیریت می‌شد. درست است که پیام حیدری به شدت سالم است و توانایی شهرآورد سوت زدن را دارد اما این فرآیندهایی که ایجاد شد و این تغییراتی که به وجود آمد حتما تبعاتی را برای داور ایجاد می‌کند.

سلیمانی ادامه داد: زاهدی‌فر که من لقبش را آندرس فریسک ایران گذاشتم حتما بی‌انگیزه می‌شود و در بازی‌های بعدی مطمئن هستم به خاطر اتفاقات و حذف او قضاوت خوبی نخواهد کرد، از طرف دیگر پیام حیدری تحت فشار قرار خواهد گرفت و روز بازی مطمئن هستم اول بازی چهره او رنگ پریده خواهد بود چون فشارهای بیش از حدی روی داور رخ داده است. نباید این اتفاق می‌افتاد و فدراسیون باید این را مدیریت می‌کرد.

او افزود: . الان این اتفاقات رخ داده و باید پرسید مردم و و طرفداران تیم‌ها را چه کنیم؟ 

این کارشناس داوری در پایان افزود: برآیند اتفاقات رخ داده این است که علیرضا سهرابی رئیس دپارتمان داوری و اسماعیل سفیری رئیس کمیته داوران در یک خط نیستند. به نظرم صفیری که رئیس کمیته داوران است باید با آقای سهرابی مشورت می‌کرد و بعد لیست را ابلاغ می‌کرد. هر چند که من به شخصه پشت پرده آقای صفیری و تیم‌شان وزنی را نمی‌بینم. امیدوارم این دربی هم جزو دربی‌هایی که تا به حال برگزار شد و آقای فغانی قضاوت کردند شود و حرف و حدیثی در نیاید وگرنه در فصل بعد تاثیرش را خواهد گذاشت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز