علی لطیفی در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا:

به‌خاطر استقلال هم شده به فرهاد مجیدی‌ها اطمینان کنیم/ قرار نیست چون پرسپولیس قهرمان شده دربی را ببرد

۱۳۹۹/۰۶/۰۵ - ۰۵:۲۰:۱۴
کد خبر: ۱۰۴۹۱۳۹
به‌خاطر استقلال هم شده به فرهاد مجیدی‌ها اطمینان کنیم/ قرار نیست چون پرسپولیس قهرمان شده دربی را ببرد
مهاجم اسبق استقلال با تاکید بر این‌که مصاف برترین خط حمله و خط دفاع جذاب است، گفت: قرار نیست چون پرسپولیس قهرمان شده دربی را ببرد.

علی لطیفی، پیشکسوت سابق استقلال، در آستانه دربی پایتخت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا صحبت‌های جالبی در مورد این دیدار و نحوه تاثیرگذاری فرهاد مجیدی  انجام داد.

قرار نیست چون پرسپولیس قهرمان شده دربی را ببرد

به عنوان  کسی که تجربه حضور در دربی دارد عرض می‌کنم دربی در طول تاریخ فوتبال کشور ثابت کرده برد و باخت در دربی هیچ ربطی به جایگاه طرفین درجدول ندارد. بارها اتفاق افتاده یکی از دو تیم شرایط خوبی نداشته و تیم دیگری صدر جدول بوده ولی آن تیمی برنده بازی شده که شرایطش خوب نبوده. بنابراین به خاطر قهرمان شدن پرسپولیس و عدم قهرمانی استقلال نمی‌توانیم نتیجه را پیش‌بینی کنیم.

سه فاکتور اساسی برای برد در دربی

برای اینکه شانس برتری استقلال و پرسپولیس  بالا برود سه فاکتور وجود دارد. اولین فاکتور بحث روانی و انگیزشی است، که این کار در وهله اول به عهده کادر فنی و مدیریت این دو تیم است. هر باشگاه باید بتواند به لحاظ روانی تیمش را به دیدار برساند. البته خیلی نیازی به این نیست که انگیزه بازیکنان را بالا برد زیرا  دربی باعث می‌شود بازیکنان به خودی خود صاحب انگیزه بشوند. مربیان و بازیکنان می‌دانند به لحاظ نتیجه‌ای، در این دیدار هر نتیجه‌ای کسب شود چه شرایط و عواقبی دارد. بخش دیگری که بسیار مهم است وضعیت جسمانی بازیکنان است زیرا دوندگی بازیکنان بسیار تعیین کننده است. معمولاً از دربی‌ها بازی‌های درگیرانه‌ای شاهد بودیم. هر کدام از دو تیم بتواند جنگ‌های میانه میدان را از آن خود کنند شانس برتری خواهند داشت. مسائل فنی و کارهای تاکتیکی مربیان در روز بازی بسیار تاثیرگذار است. در دربی قبل فرهاد مجیدی می‌توانست با تعویض‌های بهتر با توجه به اینکه استقلال جلو بود کاری کند که این تیم برنده میدان شود اما بی‌تجربگی کرد و در عین ناباوری پرسپولیسی‌ها با توجه به نوع فوتبالی که ارائه می‌دادند توانستند گل تساوی را بزنند.

مجیدی؛ عامل اصلی کناره‌گیری قلعه‌نویی

او در پاسخ به این سوال که آیا فرهاد مجیدی می‌تواند در روز دربی به تیم آن‌طور که باید کمک کند؟ تصریح کرد: از یک طرف بله و از یک جهت شک دارم. زمانی که فرهاد مجیدی سرمربیگری استقلال را به عهده گرفت توقعات به دلیل محبوبیت استراماچونی و تیمش و نوع فوتبالی که ارائه می‌دادند به شدت بالا بود. شانسی که مجیدی آورد این بود که در زمانی که استقلال چند باخت آورد هواداران در ورزشگاه حضور نداشتند. اما فرهاد توانست رفته‌رفته به این فشارها غالب شود و نقطه عطف فرهاد برابر امیر قلعه‌نویی بود. باورم این بود که اگر فرهاد مجیدی بازی را به سپاهان ببازد با توجه به اینکه در نقطه مقابل امیر قلعه‌نویی بود و می‌توانست آلترناتیو فرهاد مجیدی باشد، واقعا به ضررش تمام می‌شد. از طرفی دیگر قلعه‌نویی هم در اصفهان حواشی داشت و هواداران مخالفش بودند که همین موضوع باعث شد کناره‌گیری کند. اما دلیل اصلی کناره‌گیری یا بهتر بگویم اخراج قلعه‌نویی از سپاهان، فرهاد مجیدی بود و در واقع فرهاد با یک تیر دو نشان زد و هم جا پایش را در استقلال محکم کرد و اگر یک درصد قلعه‌نویی قرار بود به استقلال بیاید باعث شد این اتفاق نیفتد.

هوادار دیگر مربی داخلی نمی‌خواهد

مسئولان سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال به تازگی تصمیم گرفته‌اند مربی و بازیکن خارجی به ایران وارد نشود این در حالی است که همیشه مربیان خارجی مثل استراماچونی، کی‌روش، کالدرون و... بسیار عالی کار کردند و انتظار می‌رود در این زمینه تجدیدنظر کنند. من اعتقاد دارم اگر پای این تصمیم بایستند به‌شدت همه چیز به هم می‌ریزد. اگر فرهاد مجیدی نتیجه نگیرد فشارهای وحشتناکی به او خواهند آورد و هوادار به هیچ عنوان برای جایگزینی فرهاد مربی داخلی نمی‌خواهد. من امیدوار هستم مجیدی بتواند خوب کار کند اما بی‌تجربگی‌هایی نیز انجام می‌دهد مانند اخراج دو بازیکن استقلال از این تیم  قبل از دربی. او اگر آن دو را ببخشد (این مصاحبه قبل از بخشش دانشگر و باقری انجام شد.) باز هم کارش زیر سوال می‌رود و استقلال دچار حاشیه می‌شود بنابراین فرهاد باید در تصمیم‌گیری‌هایش بسیار دقت کند که اگر خدایی نکرده استقلال دربی را ببازد بی‌رحمانه به فرهاد خواهند تاخت.

مصاف بهترین خط دفاع و بهترین خط حمله

با توجه به اینکه استقلال دارای بهترین خط حمله است  و پرسپولیس بهترین خط دفاع را دارد قطعاً شاهد دربی جذابی خواهیم بود. اما در فوتبال ثابت شده تیمی موفق است که بتواند خیلی خوب دفاع کند، امیدوارم این موضوع به ضرر استقلال نشود و آبی‌ها بتوانند پیروز میدان شوند.

درخواست از اهالی فوتبال و طرفداران

خواهشی که من از پیشکسوتان و هواداران دارم این است با توجه به توضیحاتی که دادم و اینکه فعلا قرار است مربی خارجی نیاورند و هوادار نیز مربی داخلی نمی‌خواهد و با توجه به اینکه آلترناتیوی برای مجیدی وجود ندارد امیدوارم از فرهاد مجیدی حمایت شود. من نه موافق مجیدی هستم و نه مخالف او زیرا از نزدیک با او کار نمی‌کنم ولی این را به خوبی می‌دانم که اگر فرهاد نتیجه نگیرد جایگزینی ندارد. ما مربیان جوان با پتانسیلی مثل محمود فکری، جواد نکونام و ...در لیگ داریم که بسیار هم خوب کار کردند. خواهشم این است از این گونه افراد حمایت شود، البته ما در گذشته مربیان خوبی در استقلال مثل پرویز مظلومی، امیر قلعه‌نویی و ...در داشتیم که افتخارات زیادی نیز برای این تیم آوردند اما هواداران در حال حاضر مربی با تفکرات جدید می‌خواهند. به خاطر استقلال هم که شده از فرهاد مجیدی حمایت کنیم.

نظر شما