نکته‌های جالب از شهرآوردهای پایتخت؛

موفق‌ترین مربی دربی را بشناسید/ بازیکنان دربی نباز چه کسانی هستند؟

۱۳۹۹/۰۶/۰۴ - ۲۳:۳۳:۵۵
کد خبر: ۱۰۴۹۵۲۵
موفق‌ترین مربی دربی را بشناسید/ بازیکنان دربی نباز چه کسانی هستند؟
آمارها و رکوردهایی که در دربی تهران به دست می‌آید، تا مدت‌ها سوژه‌های جذابی برای کری‌خوانی دست هواداران دو تیم می‌دهد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ دربی از مهم‌ترین بازی‌های فوتبال ایران است. اتفاقاتی که در این دیدار رخ می‌دهد تا سال‌های سال در ذهن فوتبالدوستان ایرانی باقی می‌ماند و تا سال‌ها از آنها یاد می‌کنند. علاوه بر این رکوردهایی هم که در دربی‌ها ثبت می شود تا سال‌ها سوژه کری خوانی هواداران دو تیم است.

در ادامه نگاهی به جالب‌ترین رکوردهایی می‌اندازیم که طی سالیان گذشته در دربی‌های پایتخت ثبت شده است.

قرمزها رکورددار گل نخوردن در دربی

رکورد دقایق متوالی بسته‌ماندن دروازه یک تیم در دربی‌های پایتخت به پرسپولیس تعلق دارد. قرمزهای پایتخت از دربی 75 تا دربی 80 توانستند به مدت 445 دقیقه گل نخورند. البته پرسپولیس یک بار دیگر هم این رکورد را درست با همین تعداد دقایق از دربی 41 تا دربی 46 ثبت کرده است. استقلالی‌ها هم از دربی 76 تا دربی 80، 434 دقیقه گل نخوردند که این رکورد در دربی 80 شکسته شد.

یک ترکیه‌ای موفق‌ترین مربی تاریخ دربی

موفق‌ترین سرمربی دربی‌های تهران یک ترکیه‌ای است. مصطفی دنیزلی که در دو مقطع سرمربی پرسپولیس بود، در 3 دربی به عنوان سرمربی سرخ‌پوشان حضور داشت و 2 پیروزی به دست آورد. بیشترین تعداد نباختن‌ها در دربی هم متعلق به علی پروین است که در دوران طولانی سرمربیگری‌اش در پرسپولیس در 19 دربی هیچ شکستی را تجربه نکرد. بعد از پروین هم مرحوم منصور پورحیدری، سرمربی استقلال، رکورددار نباختن در بی است. پدر استقلالی‌ها در مدت حضورش در این تیم در 13 دربی نباخت. امیر قلعه‌نویی هم که روزگاری به نباختن در دربی معروف بود، در 12 دیدار استقلال و پرسپولیس شکست را تجربه نکرد.

بازیکنان دربی نباز!

در بین بازیکنانی هم که با پیراهن استقلال و پرسپولیس در دربی‌ها به میدان رفته‌اند، آمارهای جالبی وجود دارد.

احمدرضا عابدزاده 5 با با پیراهن استقلال و 8 بار با پیراهن پرسپولیس در دربی حضور یافت که در میدان هیچ‌وقت بازنده نبود. البته دربی سال 73 که با تساوی 2-2 در جریان بود و با ورود تماشاگران پرسپولیس به داخل زمین نیمه کاره ماند با رای کمیته انضباطی 3- صفر به نفع استقلال شد تا عابدزاده تنها شکست بیرون از زمین خود در دربی را تجربه کند.

حمید استیلی به همراه مجتبی جباری هم در فهرست بازیکنانی هستند که بیشترین آمار نباختن در دربی را دارند. استیلی و جباری در 10 دربی شکست نخورده‌اند. بعد از آنها هم امید عالیشاه است که با 7 بازی نباختن در جمع نبازها قرار گرفته است.

استقلالی‌ها صاحب رکورد بیشترین کاپیتانی در دربی

کاپیتان‌های استقلال صاحب بیشترین تعداد بازی در دربی هستند. علی جباری، هافبک اسبق استقلال، در 17 دربی که به میدان رفته، 11 بار کاپیتان بوده است. بعد از او محمود فکری با 10 کاپیتانی در 18 بازی در رده دوم قرار دارد و سیدمهدی رحمتی هم که در 15 بازی 9 بار کاپیتان استقلال بوده، در رده سوم جای گرفته است.

از بین بازیکنان فعلی استقلال و پرسپولیس فقط سیدجلال حسینی است که اگر در دو دربی دیگر به میدان برود به رکورد رحمتی می‌رسد.

در بین کاپیتان‌های دو تیم هم فرهاد مجیدی از استقلال و همایون بهزادی از پرسپولیس با 4 گل، گلزن‌ترین کاپیتان‌ها بوده‌اند.

مربی- بازیکن‌های برنده در شهرآورد تهران

در 92 دربی که برگزار شده، هشت نفر موفق شده‌اند در دربی برد را هم به عنوان بازیکن و هم به عنوان مربی تجربه کنند. از بین استقلالی‌ها منصور پورحیدری، نصراله عبدالهی، امیر قلعه‌نویی، پرویز مظلومی و علیرضا منصوریان هم به عنوان مربی و هم به عنوان بازیکن در دربی طعم پیروزی را چشیدند.

در پرسپولیس هم  بیوک وطنخواه، علی پروین و حمید درخشان همین وضعیت را داشته‌اند.

در دربی امشب هم فرهاد مجیدی و هم یحیی گل‌محمدی این فرصت را دارند تا با پیروزی، به این فهرست اضافه شوند.

بازیکنانی که در حسرت برد در دربی ماندند

سهراب بختیاری‌زاده از استقلال و محسن عاشوری از پرسپولیس بازیکنانی هستند که با وجود اینکه در 8 دربی حضور داشته‌اند، هرگز برد در این بازی را تجربه نکردند. احمد مومن‌زاده و حسن شیرمحمدی هم در 7 دربی به میدان رفتند اما هرگز نتوانستند جشن پیروزی در دربی بگیرند.

نیکبخت؛ سلطان تساوی در دربی

علیرضا واحدی‌نیکبخت که با پیراهن هر دو تیم حضور در دربی را تجربه کرده است، بعد از علی پروین رکوردار بیشترین بازی در دربی است. نیکبخت در 20 دربی به میدان رفته که 13 بار برای استقلال و 6 بار برای پرسپولیس بوده است. در این 20 دربی که نیکبخت به میدان رفته 11 بار نتیجه مساوی شده است. نیکبخت 8 مساوی با پیراهن استقلال و 5 مساوی با پیراهن پرسپولیس را تجربه کرده است تا از این لحاظ رکورددار باشد. امیرحسین صادقی هم 9 بار با پیراهن استقلال دربی را با تساوی به پایان برد تا پس از نیکبخت در رده دوم این فهرست باشد. 4

نظر شما