بررسی تیم‌های لیگ برتری؛

ماشین‌سازی تبریز؛ محله برو بیای لیگ نوزدهم!

۱۳۹۹/۰۶/۱۱ - ۰۵:۵۷:۳۴
کد خبر: ۱۰۵۱۷۷۹
ماشین‌سازی تبریز؛ محله برو بیای لیگ نوزدهم!
در ادامه بررسی تیم‌های حاضر در لیگ نوزدهم نوبت به بررسی شرایط تیم ماشین‌سازی تبریز رسید، تیمی که فصل را با رسول خطیبی آغاز کرد و اما در هفته پایانی هومن افاضلی این تیم را هدایت کرد تا با احتساب حضور کوتاه‌مدت احد شیخ‌لاری و پس از آن محمدرضا مهاجری در این تیم، سبز و سفیدهای تبریزی در لیگ نوزدهم با 4 سرمربی فعالیت کرده و در نهایت فصل را با حضور در پله یازدهم به پایان برسانند.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ ماشین‌سازی تبریز در حالی لیگ نوزدهم را آغاز کرد که رسول خطیبی را روی نیمکت خود می‌دید و امیدوار بود که بتواند در این فصل نتایج خوبی را کسب کند اما عمر حضور این سرمربی جوان در جمع ماشین‌سازان چندان طولانی نبود.

خطببی ماندگار نشد!

رسول خطیبی فصل را با پیروزی مقابل استقلال شروع کرد و تا پایان هفته شانزدهم 6 پیروزی، 4 تساوی و 6 شکست در کارنامه‌اش به ثبت رساند اما در نهایت و پس از پیروزی برابر تراکتور به صورت توافقی و با رضایت طرفین، به کارش در این باشگاه  پایان داد. او بارها در محافل عمومی و خصوصی از مشکلات مالی و تبعبض قائل شدن مالک مشترک تراکتور و ماشین‌سازی بین این دو تیم ابراز ناراحتی کرده و مدعی شده بود «به ماشین‌سازی توجه نمی‌شود و برخی‌ها مخالف موفقیت این تیم هستند» او تاکید کرده بود «در پرداختی به بازیکنان ماشین‌سازی تبعیض قائل می‌شوند».

در نهایت خطیبی در این تیم ماندگار نشد و رفت تا جای خود را به مربی بعدی در ماشین‌سازی بدهد.

شیخ‌لاری جانشین خطیبی

پس از جدایی خطیبی در حالی که نام‌های زیادی برای جانشینی او مطرح می شد، احد شیخ‌لاری، پیشکسوت تبریزی تیم‌های تراکتور و ماشین‌سازی، با توافق با مدیران باشگاه ماشین‌سازی هدایت این تیم را در نیم‌فصل دوم لیگ نوزدهم بر عهده گرفت و جانشین خطیبی در این تیم شد تا دوران ویژه‌ای را در این تیم داشته باشد.

سرمربی جدید هم رفت!

شیخ‌لاری که در ماه‌های آخر سال 98 در ماشین‌سازی کارش را  آغاز کرد پس از فعالیت چندماهه در این تیم در اتفاقی عجیب از ماشین‌سازی جدا شد تا در برهه دیگر از فعالیت این تیم در لیگ نوزدهم، رضا مهاجری جانشین او شود.

احد شیخ‌لاری که پس از فعالیت به‌عنوان سرمربی ماشین‌سازی نتوانست عملکرد خوبی در این تیم ارائه دهد و نتایج ضعیفی به دست آورده بود، از سمت خود استعفاء کرد و جای خود را به مهاجری داد تا رفت و آمد دیگری را روی نیمکت هدایت این تیم شاهد باشیم.

مخالف ادامه لیگ!

در حالی که  در روزهای پایانی سال 98 سیوع ویروس کرونا، فوتبال ایران را تحت‌الشعاع قرار داده بود، یکی از باشگاه‌هایی که مخالف برگزاری ادامه بازی‌های لیگ برتر بود، تیم ماشین‌سازی بود که از شرایط خوبی در جدول رده‌بندی برخوردار نبود اما این مخالفت‌ها راهی به جایی نبرد تا در نهایت با ادامه لیگ، این تیم به دنبال جبران مافات در هفته های پایانی لیگ برتر باشد.

مهاجری نیامده، رفت!

در حالی که رضا مهاجری در اوایل تیر 99 سکان هدایت ماشین‌سازان را برعهده گرفته بود، عمر سرمربیگری او در این تیم تبریزی فقط دو هفته دوام آورد تا در اتفاقی عجیب مهاجری پس از دو باخت از ماشین‌سازان جدا شده و جای خود را به هومن افاضلی بدهد که او نیز یکی، دو روز از جدایی‌اش از تیم پارس جنوبی جم می‌گذشت!

نقل و انتقالات

ماشین‌سازی تغییرات زیادی داشت. محمدحسین کنعانی‌زادگان، سعید مهری و فرناندو دخسوس از ستاره‌های تاثیرگذار این تیم محسوب می‌شدند که برای لیگ نوزدهم دیگر در این تیم حضور نداشتند. این در حالی بود که  حامد لک برای شروع فصل جایگزین دخسوس شد و یک برزیلی جوان جانشین کنعانی‌زادگان شد. این در حالی بود نفراتی مثل سامان نریمان جهان و شاهین ثاقبی از جمله نفرات شاخصی بودند که در این فصل پیراهن ماشین سازی را برتن کردند اما هر دو در نیم فصل از جمع ماشین‌سازان جدا شدند.

آمار کلی

ماشین‌سازی از 30 بازی اش در لیگ نوزدهم نتایج پرنوسانی را کسب کرد. این تیم در این فصل با 8 پیروزی، 7 تساوی و 15 باخت در حالی با 31 امتیاز به کار خود در لیگ پایان داد که 28 گل زده و 40 گل خورده در آمار گل‌های زده و خورده این تیم به ثبت رسید تا ماشین‌سازان با تفاضل گل 12- آمار ضعیفی را از خود به نمایش بگذارد.

چهره‌های شاخص

احمد زنده‌روح با اینکه فقط یک نیم فصل در ماشین‌سازی حضور داشت و در نیم فصل دوم راهی گل‌گهر سیرجان شد، با به ثمررساندن 7 گل در 16 بازی، آقای گل این فصل ماشین‌سازان محسوب می‌شد. این در حالی بود که قائم اسلامی‌خواه، علی آل‌کثیر و محمد قادری هر کدام با 2 پاس گل مردان برتر پاس گل در این تیم بودند. حامد لک گلر اول ماشین‌سازان، در 29 بازی حراست از قفس توری این تیم را برعهده داشت که در 9 بازی موفق به ثبت کلین‌شیت شد.

هومن افاضلی از شرایط ماشین‌سازی می‌گوید

ماشین‌سازان لیگ نوزدهم را در حالی با هومن افاضلی به پایان رساندند که در اواخر لیگ در خطر سقوط بودند اما در نهایت نتایج خوبی که در هفته‌های پایانی در بازی های این تیم رقم خورد از خطر سقوط فرار کند و موفق شد سهمیه‌اش را در لیگ برتر حفظ کند.

13

به همین بهانه به سراغ هومن افاضلی آخرین سرمربی ماشین سازی در لیگ نوزدهم رفتیم.

ماحصل گفتگوی افاضلی با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا در زیر آمده است؛

هومن افاضلی در گفت‌وگو با گروه ورزشی خبرگزاری برنا با اشاره به شرایط خاص حاکم بر این تیم در لیگ نوزدهم اظهار داشت: زمانی که من در پارس جنوبی بودم، برآوردم در خصوص این تیم این بود که ماشین‌سازی یکی از گزینه‌های سقوط است. این تیم در 9 بازی آخر خود تنها 2 امتیاز کسب کرده بود و 7 ماه از آخرین پیروزی‌اش می‌گذشت. زمانی که من به این تیم آمدم شرایط خاصی بر این تیم حاکم بود. در آن برهه این تیم از نظر ذهنی و روحی- روانی شرایط خوبی نداشت و نوعی بی‌انگیزگی در تیم دیده می‌شد اما با توجه به ساختار قوی و خوبی که در تیم حاکم بود به کمک مدیریت و بازیکنان این تیم توانستیم شرایط را در هفته های پایانی تغییر داده و سهمیه این تیم را در لیگ برتر حفظ کنیم.

افاضلی در ادامه تاکید کرد: حضور مدیران فوتبالی و نفراتی مثل آقای آذرنیا و علوی در این باشگاه کمک بزرگی برای ما محسوب می‌شد. ما در  این مدت کوتاه سعی کردیم از نظر انگیزشی روی تیم کار کنیم و این موضوع برای بازی برابر ذوب‌آهن برای تیم ما نتیجه‌بخش بود و پس از آن پیروزی روحیه خوبی برای ادامه پرقدرت در مسیرمان به دست آوردیم.

سرمربی ماشین‌سازی با اشاره به بیماری‌اش که باعث دوری 2 هفته‌ای از تیم شد، گفت: در غیاب من، همکارانم در کادر فنی توانستند روند تمرینی‌مان را ادامه دهند و در نهایت از 6 بازی باقی مانده 8 امتیاز کسب کردیم و با توجه به این امتیازات موفق شدیم در لیگ برتر ماندگار شویم.

او خاطرنشان کرد: در سال‌های قبل تجربه حضور در تیم‌های پائین جدول را داشتم و در تیم ملی هم تجارب خوبی به دست آورده‌ام تا از فرصت‌های کم استفاده کنم که این موضوع به من و همکارانم در ماشین‌سازی کمک کرد تا نتایج خوبی را در مدت حضورم در این تیم کسب کنیم. 3/5

نظر شما