همه چیز درباره استقلال در جام حذفی؛

آبی‌ها هشتمین قهرمانی را جشن می‌گیرند؟

۱۳۹۹/۰۶/۱۲ - ۰۸:۲۰:۱۶
کد خبر: ۱۰۵۲۲۵۱
آبی‌ها هشتمین قهرمانی را جشن می‌گیرند؟
فرهاد مجیدی در صورت برد در این دیدار هشتمین قهرمانی استقلال در جام حذفی را برای این باشگاه به ارمغان می‌آورد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ تیم فوتبال استقلال عصر روز پنج‌شنبه در یازدهمین فینال تاریخ جام حذفی به میدان خواهد رفت.

آبی‌ها در طول یازده فینالی که به میدان رفته‌اند، توانسته‌اند 7 بار قهرمانی جام حذفی را تجربه کنند و 4 بار هم نایب قهرمان شده‌اند.

در ادامه فینال‌های جام حذفی که استقلالی‌ها در آنها حضور داشته‌اند را مرور می‌کنیم.

اولین فینال با یک مربی خارجی

استقلال برای اولین بار با یک مربی خارجی به نام ولادمیر جکیچ راهی فینال جام حذفی شد. جکیچ که در سال 1355 به عنوان سرمربی استقلال (تاج سابق) تهران منصوب شد تا اواسط سال 57 سرمربی آبی‌پوشان بود اما با وقوع انقلاب اسلامی، ایران را ترک کرد و سپس در امارات و به عنوان سرمربی تیم الاهلی فعالیت کرد. جکیچ با استقلال آن زمان توانست در دیدار فینال جام حذفی با 2گل همای تهران را شکست داده و اولین قهرمانی را برای آبی‌های پایتخت به دست بیاورد.

قهرمانی جام حذفی با پدر استقلال

مرحوم منصور پورحیدری از پرافتخارترین مربیان تاریخ استقلال است که 2 قهرمانی جام حذفی را با این تیم تجربه کرد. پورحیدری 3 بار استقلال را به دیدار فینال جام حذفی رساند که حاصل آن 2 قهرمانی بود. استقلال با پورحیدری در سال‌های 75 و 79 با پیروزی مقابل برق شیراز (5- یک در مجموع دو بازی رفت و برگشت) و بهمن کرج (3- یک) قهرمان جام حذفی شد و در سال 69 هم در ضربات پنالتی، با شکست مقابل ملوان در فینال ناکام ماند.

قلعه‌نویی و 2 جام

امیر قلعه‌نویی که بیشترین تعداد قهرمانی با استقلال را دارد، مثل مرحوم منصور پورحیدری 2 بار توانست قهرمانی در جام حذفی را برای استقلالی‌ها به ارمغان بیاورد که البته هر دو بار سرمربیان استقلال افراد دیگری بودند ولی پس از اخراج آنها قلعه‌نویی بر مسند آن‌ها نشست و کار نیمه‌کاره پورحیدری و فیروز کریمی را تمام کرد. سرمربی اسبق استقلال در سال‌های 81 و 87  توانست با استقلال قهرمان جام حذفی شد. تیم او فجرسپاسی و پگاه گیلان را شکست داد و بر سکوی قهرمانی قرار گرفت. استقلال با قلعه نویی یک شکست در فینال جام حذفی را هم تجربه کرده که در سال 83 با شکست مقابل سپاهان به این عنوان دست یافت.

مظلومی؛ یک قهرمانی و یک شکست در فینال

پرویز مظلومی دو دوره سرمربی استقلال بود که در هر دو دوره هم تیمش به فینال رسید. در هر دو فینالی که استقلال با مظلومی به فینال جام حذفی رسید، کار آبی‌پوشان به ضربات پنالتی کشید. مظلومی در سال 90 در ضربات پنالتی از سد شاهین بوشهر گذشت و قهرمان شد ولی در سال 95 مغلوب ذوب‌آهن شد و ناکام ماند.

سرنوشت متفاوت خارجی‌ها در فینال

استقلال بعد از پیروزی انقلاب با دو سرمربی خارجی حضور در فینال جام حذفی حضور یافت. یوگنی سوکوموروخوف و وینفرد شفر دو سرمربی خارجی استقلال با این تیم راهی فینال جام حذفی شدند ولی دو سرنوشت متفاوت داشتند. آبی‌ها با سوکوموروخوف در فینال حذفی سال 78 مغلوب پرسپولیس شدند ولی شفر در سال 97 با پیروزی مقابل خونه به خونه بابل، با استقلال به مقام قهرمانی جام حذفی رسید.

حالا فرهاد مجیدی به عنوان هفتمین سرمربی استقلال باید در یازدهمین فینال جام حذفی به میدان برود و روبروی تراکتور قرار بگیرد. مجیدی در صورت برد در این دیدار هشتمین قهرمانی استقلال در جام حذفی را برای این باشگاه به ارمغان می‌آورد تا فاصله آبی‌پوشان با تیم‌های تعقیب‌کننده‌شان بیشتر شود. 3/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز