افشین ملایی در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا:

شهرداری‌ها نقش موثری در رشد ورزش همگانی دارند/ برای کاهش کم تحرکی در جامعه باید همه دستگاه‌ها دست به کار شوند

۱۳۹۹/۰۶/۱۲ - ۲۳:۴۰:۵۱
کد خبر: ۱۰۵۲۹۱۵
شهرداری‌ها نقش موثری در رشد ورزش همگانی دارند/ برای کاهش کم تحرکی در جامعه باید همه دستگاه‌ها دست به کار شوند
رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی گفت: برای کاهش کم تحرکی در جامعه باید همه دستگاه‌ها دست به کار شوند و به داخل گود بیایند.

افشین ملایی، رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی، درباره طرح «شهر فعال» در گفتگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا اظهار کرد: در حال حاضر تحرکی در جامعه به میزان 56 درصد رسیده است. این آمار بیانگر این است که سبک زندگی مردم سبک زندگی فعالی نیست و اقدامات انجام شده در حوزه ورزش همگانی اثربخشی لازم را نداشته است. بنابراین در آسیب شناسی انجام شده مشخص شد برای اینکه ما اقدامات موثری را در اصلاح سبک زندگی مردم داشته باشیم صرفا توجه به برگزاری رویدادهای ورزشی کفایت نکند و باید در حیطه‌های مختلف اقدامات موثری به شکل سیستمی انجام شود تا مجموع آنها باعث شود که کاهش کم تحرکی اتفاق بیفتد.

او ادامه داد: به‌طور مثال ما باید قوانینی را داشته باشیم که از فعالیت بدنی حمایت و آن را تسهیل کند. باید زیرساخت‌هایی را داشته باشیم که هر شهروند ایرانی با رعایت عدالت و بدون محدودیت‌ها به مکان مورد نظرش برای انجام ورزش دسترسی داشته باشد و همچنین رویدادهایی داشته باشیم که متناسب با نیازهای اقشار مختلف فرصت مشارکت را فراهم کند. بنابراین توسعه ورزش همگانی یک کار ملی است و نیاز به مشارکت همه اقشار دارد و همه عناصری که می توانند در حوزه های مختلف موثر واقع شوند.

ملایی افزود: یکی از بخش‌هایی که در رشد ورزش‌ همگانی بسیار موثر است و نقش کلیدی دارد شهرداری‌ها هستند که با توسعه زیرساخت‌ها در شهرها زمینه توسعه فعالیت‌های ورزشی و همگانی را برای شهروندان خودشان فراهم می‌کنند. مسیرهای پیاده‌روی ایمن و مناسب مسیرهای دوچرخه‌سواری، پارک‌های ورزش و بوستان های ورزشی بخشی از زیرساخت هایی است که شهروندان برای مشارکت در فعالیت های ورزشی به آن نیاز دارند.

رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی در پایان گفت: با توجه این هدف پروژه‌ای را مطرح کردیم به نام شفا شهرهای فعال ایران در این پروژه با مشارکت کمیسیون کلانشهرهای کشور و مشارکت شهرداران کلانشهرها و بزرگ‌شهرها شورایی را فعال می‌کنیم که سیاست‌گذاری‌ها برای بهبود وضعیت زیرساخت‌ها و فعالیت‌های ورزشی برای شهروندان اتفاق بیفتد و شهرداران با انگیزه مناسب وارد یک پروسه‌ای شوند تا بعد از مراحل مختلف اداری در کاندیداتوری تا نهایتا اخذ برندهای مختلف بتوانند برند شهر فعال را دریافت کنند. شهری که از فعالیت ورزشی همه اقشار متناسب با نیازهایشان حمایت کند و برای آنها برنامه داشته باشد. در روز یکشنبه آینده ما این شورای سیاستگذاری را با حضور شهرداران کلانشهرها و بزرگشهرهای کشور، وزیر محترم ورزش و جوانان، رئیس محترم کمیته ملی المپیک و سایر عزیزانی که در خدمت‌شان خواهیم بود افتتاح خواهیم کرد. پروژه شهر فعال را عملا با کاندیداتوری شهردار و شهرداری یزد در روز گذشته رسما کارش را آغاز کرده به شکل نمادین رونمایی خواهیم کرد و امیدوار هستیم این حرکت باعث شود یک اقدام زیربنایی و سیستمی در جهت حرکت شهرداران محترم به سمت طراحی و ساخت شهر فعال قلمداد شود و ما بتوانیم خدمتی را در یک کارگروهی و در سطح ملی به شهروندان ارائه دهیم. 4

نظر شما