بررسی سرمربیان لیگ برتری؛

ورود آقای رکوردها به دنیای مربیگری

۱۳۹۹/۰۶/۲۸ - ۰۵:۵۳:۳۷
کد خبر: ۱۰۵۹۷۸۴
ورود آقای رکوردها به دنیای مربیگری
سیدمهدی رحمتی 38 ساله در حال حاضر یکی از جوان‌ترین مربیان شاغل در لیگ برتر فوتبال ایران است و باعث کاهش میانگین سنی سرمربیان بیستمین دوره لیگ برتر شده است.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ وقتی لیگ برتر نوزدهم به پایان رسید اخبار غیر رسمی حکایت از احتمال سرمربیگری سیدمهدی رحمتی، دروازه‌بان با سابقه شهرخودرو، در این تیم می‌داد. این شایعات در حالی مطرح می‌شدند که تیم متمول مشهدی در طول لیگ گذشته 3 سرمربی به نیمکت خود دیده بود که آخرین آنها سهراب بختیاری‌زاده بود که با نتایج ضعیفی که در این تیم گرفت، قطعا شانسی برای ادامه حضور در شهرخودرو نداشت و رسانه‌ها از سرمربیگری بازیکنی در این تیم خبر می‌دادند که توسط بختیاری‌زاده در فاصله یک هفته مانده تا پایان لیگ اخراج شده بود. 

رحمتی در حالی کاندیدای مربیگری در شهر خودرو شد که فصل خوبی را در این تیم سپری کرده و هنوز یکی از بهترین گلرهای فوتبال ایران است. با این حال شایعات رنگ واقعیت به خود گرفتند و رحمتی بدون داشتن مدرک مربیگری به عنوان سرمربی شهرخودرو انتخاب شد. انتخابی که علامت سوال‌های زیادی را در ذهن اهالی فوتبال ایجاد کرد چون رحمتی بدون هیچ تجربه در این زمینه و گذراندن دوره مربیگری، چنین مسئولیت سنگینی را برعهده گرفت.

یکی دیگر از مسائلی که درباره مربیگری رحمتی در شهرخودرو مطرح شد، بحث خداحافظی او از فوتبال است که این دروازه‌بان قدیمی هنوز تصمیمی در این خصوص نگرفته اما به احتمال زیاد با توجه به جذب میلاد فراهانی، رحمتی به زودی دستکش‌هایش را آویزان می‌کند و وارد عرصه مربیگری می‌شود.

رحمتی 38 ساله در حال حاضر یکی از جوان‌ترین مربیان شاغل در لیگ برتر فوتبال ایران است و باعث کاهش میانگین سنی سرمربیان بیستمین دوره لیگ برتر شده است.

به بهانه آغاز دوران سرمربیگری رحمتی افتخارات فوتبالی او در عرصه بازیگری را مرور می کنیم.

دوران درخشان بازیگری

87689109

سال 76 بود که سیدمهدی رحمتی با تیم فجرسپاسی به سطح اول فوتبال ایران معرفی شد. او بعد از درخشش در این تیم جوان به سپاهان اصفهان پیوست اما حضورش در سپاهان به یک فصل بیشتر نرسید و در سال 84 پیراهن استقلال را بر تن کرد.

رحمتی بعد از 2 فصل بازی در استقلال، 2 فصل هم تیم در مس کرمان به میدان رفت و از ابتدای لیگ نهم دوباره به سپاهان برگشت. رحمتی پس‌از 2 فصل بازی در اصفهان در سال 90 دوباره به استقلال برگشت.

او در سال 93 به دلیل اختلاف با امیر قلعه‌نویی از استقلال جدا شد و به پیکان پیوست. بعد از سقوط پیکان به لیگ دسته اول، رحمتی دوباره به استقلال برگشت و تا سال 94 پیراهن این تیم را برتن کرد اما این بار به خاطر اختلافاتی که با مدیریت باشگاه داشت از جمع آبی‌ها جدا شد و به مشهد رفت و به نظر می‌رسد تیم شهرخودرو آخرین تجربه دوران بازیگری رحمتی باشد.

رحمتی در طول 19 سال حضورش در لیگ برتر فوتبال ایران 5 بار قهرمانی در لیگ را تجربه کرد که 2 قهرمانی‌اش با سپاهان و 3 قهرمانی‌اش با استقلال بوده است. علاوه بر این رحمتی 6 قهرمانی جام حذفی هم با استقلال و فجرسپاسی به دست آورده است.

آقای رکوردها

رحمتی از حیث رکوردهای شخصی به آقای رکوردها در فوتبال ایران معروف است. او از نظر تداوم حضور در لیگ برتر رکوردی استثنایی و دست نیافتنی دارد و با کسب 5 قهرمانی با تیم‌های استقلال و سپاهان یکی از پرافتخارترین دروازه‌بانان فوتبال ایران است. 

کاپیتان سابق استقلال بین همه دروازه‌بانان ایرانی که در لیگ قهرمانان آسیا به میدان رفته رکورد 21 بار کلین شیت را هم در کارنامه دارد. رحمتی از نظر تعداد کلین شیت در لیگ برتر هم رکوردی منحصر به فرد دارد. او در لیگ دوازدهم که با استقلال در قله فوتبال ایران قرار گرفت، توانست در طول 46 بازی 28 بار دروازه تیمش را در مسابقات لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا بسته نگه دارد. از مجموع 34 بازی لیگ برتر 21 بار کلین شیت کرد، در جام حذفی از 4 بازی در 3 دیدار کلین شیت داشت و در مسابقات آسیایی نیز از 8 بازی در 4 دیدار گلی دریافت نکرد. او رکورد گل نخوردن در دربی را هم در اختیار دارد.

باید منتظر ماند و دید آیا رحمتی می تواند درخشش دوران بازیگری خود را در دوران مربیگری هم داشته باشد یا نه.

میثاقیان: رحمتی به زمان نیاز دارد

اکبر میثاقیان، مرد کارکشته فوتبال ایران، درباره انتخاب سیدمهدی رحمتی به عنوان سرمربی شهرخودرو به خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا گفت: همه فوتبالیست‌ها از یک جایی وارد عرصه مربیگری می‌شوند و این تمام دنیا رایج است. رحمتی هم فوتبالیست کم تجربه‌ای نیست و بیشتر از 20 سال است که در سطح اول فوتبال ایران حضور دارد و در کنار بهترین مربیان فوتبال ایران کار کرده است.

او در ادامه افزود: رحمتی جوان است و بی تجربه بنابراین به زمان نیاز دارد. مهدی دستیاران خوبی برای خود انتخاب کرده که سال‌هاست کار کرده‌اند و می‌توانند به او کمک کنند. مهم‌ترین نکته درباره رحمتی این است که مدیران شهرخودرو نباید در همان سال اول از او انتظار زیادی داشته باشند بلکه باید به او زمان بدهند. اگر آنها می‌خواهند یک مربی جوان و موفق به فوتبال ایران معرفی کنند باید صبر و حوصله داشته باشند و پای سرمربی خود بمانند و از او حمایت کنند. 4

نظر شما