گزارش روز؛

رشادت پهلوانانه قهرمانان در دفاع از مرز و بوم کشور/ تلاش‌های ورزشکاران در جبهه‌های جنگ برای همیشه ماندگار است

۱۳۹۹/۰۶/۳۰ - ۱۲:۴۲:۲۷
کد خبر: ۱۰۶۰۷۸۴
رشادت پهلوانانه قهرمانان در دفاع از مرز و بوم کشور/ تلاش‌های ورزشکاران در جبهه‌های جنگ برای همیشه ماندگار است
شاید باورش سخت باشد اما جبهه‌های جنگ تحمیلی در دوران هشت سال دفاع مقدس، میزبان ورزشکاران رشته‌های مختلفی بود که برای دفاع از مرز و بوم خود به جبه‌های جنگ رفتند و برای سربلندی کشورمان از خون خود گذشتند.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ تاریخ ورزش ایران ورزشکاران بسیاری را با کسب عنوان قهرمانی در رشته‌های مختلف ورزشی به خود دیده اما در گذر همین تاریخ بودند ورزشکارانی که می‌توانستند مانند سایر همتایان خود به ورزش حرفه‌ای و قهرمانی ادامه دهند تا راه ماندگاری‌شان را به این شیوه طی کنند اما تصمیم گرفتند با تلاش‌های پهلوانانه خود، قهرمانی و جوانمردی را در کنار هم به دست بیاورند.

شاید باورش سخت باشد اما جبهه‌های جنگ تحمیلی در دوران هشت سال دفاع مقدس، میزبان ورزشکاران رشته‌های محتلفی بود که برای دفاع از مرز و بوم خود راهی میدان‌های نبرد شدند و برای حفظ آب و خاک کشورمان از خون خود گذشتند.

در گزارش زیر همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس تعدای از این شهدای ماندگار معرفی شدند:

شهید مهدی رضایی‌مجد

ورزش ایران از وجود مردان آسمانی بی‌بهره نبوده و شهید «مهدی رضایی‌مجد»، کاپیتان اسبق تیم فوتبال جوانان ایران، یکی از مردان آسمانی فوتبال ایران است که در زمان حضور خود در این تیم افتخارات زیادی را نصیب ورزش کشور کرد. او در سال‌های 61 و 62 به همراه تیم جوانان ایران به ترتیب در رقابت‌های جام پادشاهی بنگلادش و مسابقات قهرمانی جوانان آسیا در نپال شرکت کرد و موفق شد برای تیم جوانان کشورمان در مجموع 15 گل به ثمر برساند.

این شهید والامقام در تیم‌های فوتبال نوجوانان آذر تهران، جوانان و بزرگسالان اکباتان و تهران‌جوان عضویت داشت و در سال 65 به تمرینات تیم پرسپولیس دعوت شد ولی او با حضور در سپاهیان حضرت محمد (ص) ‌برای چهارمین بار راهی جبهه‌های حق علیه باطل شد تا اینکه در دهم اسفند ماه 1365 در عملیات تکمیلی کربلای 5 در منطقه عمومی شلمچه به فیض شهادت نائل شد.

شهید محمد قورچانی

استاد محمد قورچانی متولد محله خوزان خمینی‌شهر اصفهان در سال 1348 تکواندو را نزد استاد کره‌ای به نام جونگ، که دان 6 داشت، فرا گرفت. در سال 1350 پس از بازگشت از تهران بنیانگذار تکواندو در اصفهان شد و باشگاه ورزشی والعصر را در ملک‌شهر تأسیس کرد و در بین شاگردان به استاد (قوچانی) معروف شد. پس از درگیری در فلسطین و لبنان، وی به همراه شهید دکتر چمران و تعدادی از ورزشکاران باشگاه به عنوان یک چریک به لبنان رفت و به آموزش نیروهای فلسطینی و مبارز اسرائیل غاصب پرداخت و در آنجا به ابوفاضل معروف شد.

پس از آغاز جنگ تحمیلی به همراه جمعی از ورزشکاران باشگاه (کمربند مشکی‌ها) در جبهه حاضر شد و به همراه دکتر شهید چمران نقش بسزایی در سازماندهی اوضاع داشت. ایشان فرمانده گردان تیپ 25 کربلا بود و سرانجام در سال 61 و در عملیات فتح در جبهه شوش به درجه رفیع شهادت نائل آمد. از شاگردان بزرگ او می‌توان به مرحوم حاج‌ زمان خلیلی، استاد عباس خسروی و 2 تن از کارگردانان سینمای دفاع مقدس (ابوالقاسم طالبی و مجتبی راعی) و بسیاری از داوران و مربیان رده بالای فدراسیون تکواندو کشور اشاره کرد.

شهید سعید طوقانی

از ورزشکاران باستانی بنام تهران بود. در سن هفت سالگی در سال 1356 توانست تنها در عرض 3 دقیقه 300 دور بچرخد و با اجرای حرکات منحصر به‌فرد، بازوبند پهلوانی کشور را از آن خود سازد. بعد از انقلاب به همراه گروهی از ورزشکاران و پهلوانان ورزش باستانی به دیدار حضرت امام (ره) رفت و در حضور ایشان به اجرای عملیات چرخ باستانی پرداخت. سعید با حضور در پادگان دوکوهه، به همراه شهید «عباس دائم‌الحضور» توانست رزمندگان را به ورزش باستانی جذب کند و با بهره‌گیری از کمترین امکانات، زورخانه‌ای نیز در اردوگاه برپا کند که بعد از شهادت او نیز ورزش باستانی در جبهه‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بود. در سال 63 در شرق دجله به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

 پهلوان شهید محمدهادی زینی

محمد‌هادی ورزش باستانی را به‌صورت حرفه‌ای انجام می‌داد و در سال‌59 نیز در استان یزد صاحب مقام شده بود. در جبهه برای بالا بردن روحیه رزمندگان و توان رزمی آنان در مقر شهید عاصی‌زاده اهواز (مقر تیپ 18 الغدیر یزد در خوزستان) با کندن گودال و پهن کردن ماسه‌های رملی بر کف آن زورخانه جالبی‌ برپا کرده بود. محمدهادی همه‌فن‌حریف بود و چون دیپلم فنی داشت با استفاده از پوکه‌های گلوله توپ، وزنه زورخانه ساخته بود و‌ برادر رزمنده دیگری نیز با یک قابلمه بزرگ ضرب می‌زد.

شهید وحید زمانی‌نیا

شهید تکواندوکا سروان وحید زمانی‌نیا توسط تروریست‌های آمریکایی به فیض شهادت رسید. پاسدار زمانی‌نیا به همراه سپهبد قاسم سلیمانی (جمعه 13 دی‌ ماه 1398) در حمله تروریستی آمریکایی‌ها به شهادت رسید. این شهید والا مقام با تمامی تبلیغات و هجمه‌های دشمنان نشان داد که نسل جوان انقلاب پرشورتر از گذشته پای آرمان‌های امام خمینی (ره) و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ایستاده است. 3/5

نظر شما