سیزده سال پیش اتفاق افتاد؛

روز وداع با پاطلایی فوتبال ایران+ عکس

۱۳۹۹/۰۷/۰۶ - ۱۰:۳۳:۵۵
کد خبر: ۱۰۶۴۶۶۴
روز وداع با پاطلایی فوتبال ایران+ عکس
سیزده سال پیش در چنین روزی، ملی‌پوش پیشین فوتبال کشورمان که به پاطلایی مشهور بود دارفانی را وداع گفت.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا و به نقل از سایت رسمی فدراسیون فوتبال، حمید شیرزادگان سال ‪ ۱۳۲۰‬در محله سنگلج تهران به دنیا آمد. فوتبال را از سال‌های ابتدایی دهه ‪ ۳۰‬در تیم‌های زیر گروه شاهین مثل کولاک و سیمرغ آغاز و در سال ‪ ۱۳۳۶‬برای اولین بار در ترکیب تیم بزرگسالان شاهین حضور یافت.

درخشش فوق‌العاده در تیم شاهین و زیر نظر تعالیم اخلاقی مرحوم دکتر عباس اکرامی باعث شد تا درهای فوتبال ملی در سال ‪ ۱۳۳۸‬به روی وی باز شود."شیرزادگان" ‪ ۱۸‬ساله با تیم ملی فوتبال به هندوستان رفت و از آن پس تا سال ‪ ۱۳۴۸‬مهاجم اول تیم ملی بود.او در ‪ ۱۴‬مسابقه ای که با پیراهن تیم ملی فوتبال ایران به میدان رفت، ‪ ۹‬گل به ثمر رساند.

شیرزادگان در سال‌های دهه ‪ ۵۰‬سرمربی تیم نفت تهران بود. تیمی که از وجود مایلی کهن، فرزام نیا و... به عنوان بازیکن بهره می‌برد.  بازیکن افسانه‌ای فوتبال ایران در دهه چهل مهر ماه سال 1386 و با حضور جمع زیادی از همبازیانش خداحافظی خاطره انگیزی در ورزشگاه شهید شیرودی تهران داشت.

خاطره کاپیتانی زنده یاد حمید شیرزادگان پس از شادروان پرویز دهداری کاپیتان تیم فوتبال شاهین بود .او نخستین بار، روز چهارشنبه 2 بهمن 1342 در بازی دوستانه با تیم فوتبال قدرتمند ترنشین چکسلواکی کاپیتان تیم شاهین شد و در دقیقه چهاردهم نیز از روی نقطه پنالتی یکی از دو گل شاهین را به ثمر رساند. این بازی پس از دیدار برگشت تیمهای ایران و عراق در چهارچوب رقابت های انتخابی المپیک توکیو برگزار شد که به مصدومیت کاپیتان دهداری از ناحیه کلیه انجامیده بود. شیرزادگان چند روز پس از بازی در هفته نامه کیهان ورزشی اعلام کرد از کاپیتانی شاهین خوشحالم اما امیدوارم این اخرین بار باشد که شما مرا کاپیتان شاهین می نامید و هرچه زودتر پرویز دهداری که در واقع ستون اصلی تیم ماست به شاهین بازگردد.
 
نام: حمید شیرزادگان
تولد: 18 اسفند 1319 (سنگلج - تهران)
وفات: 6 مهر 1386 (بیمارستان آپادانا - تهران)

* مرد سال فوتبال 1341

* 13 سال رکوردار گلزنی در فوتبال تهران و ایران

* 8 سال حضور ملی و 14 بازی ملی در دهه چهل شمسی

* قهرمان مسابقات باشگاه های تهران و جام حذفی با شاهین

 

57

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز