رضا صالحی امیری:

المپیک توکیو حتما برگزار می‌شود/ تشخیص اعزام حدادی به برعهده فدراسیون پزشکی است

۱۳۹۹/۰۷/۲۱ - ۱۰:۴۸:۳۸
کد خبر: ۱۰۷۲۰۴۵
المپیک توکیو حتما برگزار می‌شود/ تشخیص اعزام حدادی به برعهده فدراسیون پزشکی است
رییس کمیته ملی المپیک گفت: رییس کمیته بین‌المللی المپیک به نخست وزیر ژاپن قطعی اعلام کرده است که بازی‌های المپیک برگزار خواهد شد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، سیدرضا صالحی‌امیری، رییس کمیته ملی المپیک در  نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه درباره وضعیت المپیک توکیو توضیح داد: «توماس باخ» رییس کمیته بین‌المللی المپیک چندی پیش به نخست وزیر ژاپن قطعی اعلام کرد که بازی‌های المپیک برگزار می‌شود؛ در این زمینه ۲ شیوه مطرح است که یکی استفاده از واکسن و دومی بدون واکسن است.  ارزیابی این است که با ضریب ۹۰ درصد، واکسن تا پایان سال به صورت محدود برای ورزشکاران اعزامی به بازی‌های المپیک تامین می‌شود.  از آذر ماه رویدادهای کسب سهمیه المپیک در رشته‌های مختلف شروع می‌شود و در همان ماه اجلاس او. سی. ای (شورای المپیک آسیا) برگزار می‌شود که در آن گزارش این رویداد جهانی و بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ ارایه می‌شود.  پنج رویداد جهانی و آسیایی در سال آینده داریم  و به عبارتی در سال ۲۰۲۱ شرایط نسبتا عادی خواهد شد.  برخی فدراسیون‌ها هم اردوهای خود را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز کردند و از این طرف نیز کار بازسازی آکادمی المپیک را در این فرصت آغاز کردیم.

او درخصوص آمادگی تیم‌ها برای حضور در بازی‌های المپیک گفت: سه دسته اقدام در این زمینه  انجام شده است.  دسته اول آموزش مجازی بود که در آکادمی ملی المپیک، کمپ آن را راه‌اندازی کردیم که بازتاب مثبتی داشت و  دوم فراهم کردن تجهیزات در منازل ورزشکاران و مرحله سوم اخذ مجوز ۲۰ رشته از ستاد ملی مقابله با کرونا در ورزش،  برای آغاز تمرینات ورزشکاران است. اما ارزیابی سرپرست کاروان این است، زمان کافی برای رسیدن به اوج آمادگی ورزشکاران وجود دارد و نگرانی جدی برای آماده‌سازی تیم‌ها وجود ندارد. گسترش کرونا و موضوعی که اتفاق افتاد متوجه همه دنیاست و تنها مختص ایران نیست. کرونا آسیب‌های جدی داشت و نوعی شوکی در میانه راه بود.  تا مرز ۵۰ درصد کسب سهمیه‌ها رسیدیم و این توفیق شکل گرفت اما در میانه را خسارتی وجود داشت.  شرایط ما با دنیا مشابه است.

صالحی امیری همچنین در خصوص انتقاد برخی از اعضای هیات اجرایی به عملکرد رییس آکادمی ملی المپیک و احتمال مطرح شدن گزینه دیگری هم وجود دارد، گفت: اصل و فرع این موضوع شایعه است. «رضا قراخانلو» مدت زیادی است که وقت گذاشته و با خبرگان ورزشی طرحی را تهیه کرده است. سند ۱۰ ساله راهبری آکادمی تهیه شده و بحثی که در هیات اجرایی داشتیم طبیعی بود و اتفاقی نیفتاد. ۵۰ درصد ظرفیت آکادمی باید در اختیار فدراسیون‌ها برای آمادگی جسمانی، پزشکی، روانشناسی، سنجش و سایر موارد باشد و ۵۰ درصد هم باید ظرفیت علمی باشد. برخی دوستان این نظر را داشتند که آکادمی برای تمرینات ملی باشد و برخی نظر برعکس داشتند. نقطه نظرات جمع‌بندی نشد. قرار شد رییس آکادمی ملی المپیک طرح را با ۵۳ فدراسیون به اشتراک بگذارد و نظرات آنها در مجمع دی‌ماه امسال به تصویب برسد. برنامه‌ای برای تغییرات نداریم و این بحث‌ها برای تولید حاشیه است.

رییس کمیته ملی المپیک درباره انتخابات آی. او. سی (کمیته بین‌المللی المپیک) در اسفند امسال و برنامه ایران برای کسب کرسی‌ها، گفت: زمانی می‌توانیم مدعی کرسی باشیم که ظرفیت‌های لازم را در داخل و خارج کشور ایجاد کرده باشیم. کسب کرسی در کمیته بین‌المللی المپیک ممکن است اما بسیار سخت خواهد بود. ایران باید اراده‌ایی برای کسب کرسی داشته باشد و باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد و نهادهای دیگر به حمایت بیانید. همچنین تعامل ما با کمیته بین‌المللی المپیک و نهاد مشابه در این مسیر برای کسب کرسی نقش تعیین کننده‌ای دارد که در مجموع این فرایند به ما در کسب کرسی کمک خواهد کرد. حال  با توجه به شرایط،  کسب کرسی در کمیته بین‌المللی المپیک دشوار است اما ناممکن نیست.

صالحی امیری در خصوص برخی اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک که رییس فدراسیون نیستند و لزومی تغییرات در این خصوص، تصریح کرد: پاسخ منفی است. اساسنامه می‌گوید عضویت اعضا تا پایان دوره است و چیزی برای تغییر میان دوره پیش‌بینی نشده و ما امکان تغییر تا پایان دوره را نداریم.

وی در خصوص غیبت متوالی «مجید کیهانی» در هیات اجرایی هم گفت: اگر عضوی استعفا دهد در مجمع دی ماه اعضای جدید را انتخاب می‌کنیم. تاکنون کسی از هیات اجرایی استعفا نداده است و اگر استعفایی برسد یک ماه زودتر اعلام ثبت نام می‌کنیم.

رییس کمیته ملی المپیک درباره درخواست «احسان حدادی» برای جراحی خارپاشنه گفت: بگذارید احسان در شرایط آرام تمرینات خود را دنبال کند.  وی قهرمان کشور ماست. معتقدم هستم قهرمانان ما که اکنون کسب سهمیه کردند یا در حال کسب سهمیه است باید در فضای آرام و ثبات تمرینات خود را دنبال کنند. من تخصص پزشکی درباره بیماری احسان ندارم و موضوع مالی در میان نیست و تشخیص درمان وی توسط فدراسیون پزشکی - ورزشی است و من تخصصی در این مورد ندارم. از «سهراب مرادی» حمایت کردیم که با تشخیص فدراسیون پزشکی - ورزشی، برای درمان به آلمان اعزام شد. گرچه فدراسیون مشکل ارزی نداشت اما نقش ما حمایتی است و در این زمینه کوتاهی نکردیم.  درباره «احسان حدادی» هم همین رویه را دنبال کردم و به طور قطع از وی حمایت می‌کنیم، اما تشخیص برعهده کمیسیون پزشکی فدراسیون پزشکی - ورزشی است و هرچه آنها بگویند ما انجام می‌دهیم. نه تنها برای حدادی بلکه برای همه ورزشکاران و رویکرد ما ملی است. اگر تشخیص بر اعزام است، اعزام می‌کنیم.

صالحی‌امیری درباره اتفاقات و حاشیه‌های تیراندازی و ترک اردو توسط ورزشکاران المپیکی، نیز اظهار داشت: بین رییس فدراسیون و سرمربی اختلاف دیدگاه وجود دارد. من در سه جلسه‌ای که با «علی دادگر» رییس فدراسیون داشتم ملاحظاتی را مطرح کرده که قابل توجه است. از طرفی برخی از ورزشکاران و مربیان هم صحبت‌هایی دارند که باید شنیده شود و در چند جلسه ابعاد مساله را بررسی و حل و فصل کنیم تا در فدراسیون‌ها آرامش و ثبات برقرار شود. اختلاف باعث خسارت به فدراسیون‌ها می‌شود. قرار است با همکاری وزارت ورزش و جوانان این مساله را برطرف کنیم.  

وی افزود: بخشی از اقداماتی که در فدراسیون انجام شده قابل تایید من نیست. اطلاعات و مستنداتی دارم که بعضی از عزیزان تقاضای غیرقابل تامین دارند. به عنوان نمونه در خصوص ساچمه، به فدراسیون کمک شد که تا سال ۱۴۰۰ ساچمه مورد نیاز تهیه و دپو شده اما در خصوص تهیه فشنگ از عهده فدراسیون خارج است که با سفر به آلمان فشنگ‌ مورد نیاز باید تهیه شود. برای تامین منابع ریالی فشنگ و تجهیزات فشنگ مشکلی نداریم اما امکان‌پذیری آن مطرح است. وقتی عزیزی می‌گوید تا فشنگ آلمانی نباشد کار نمی‌کنم باید این مسیر باز شود تا در قالب اعزام به آلمان حجمی از فشنگ را تهیه کنیم. موضوع بعدی تپانچه - تفنگ و نیازهای قهرمانان است. به رییس فدراسیون تیراندازی گفتیم تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان کمک می‌کنیم. تجهیزات تهیه شود اما برای تهیه آن شرایط تحریم مطرح است. برای «نجمه خدمتی» احترام قائل هستم و با او صحبت کردم. او گفت مشکل اصلی سلاح است، به او پنج هزار دلار دادیم تا صلاح تهیه کند. من از نزدیک همه فدراسیون‌ها را رصد می‌کنم و برخی از مشکلات در اختیارات رییس فدراسیون تیراندازی نیست. اینگونه نیست که دادگر نخواهد. اگر اعزامی داشته باشیم حمایت ارزی می‌کنیم تا عزیزان فشنگ تهیه کنند.  رییس فدراسیون هم باید شنونده نقطه نظرات قهرمانان و مربیان باشد و اعمال نظر کند.

 

رییس کمیته ملی المپیک درباره لباس کاروان ایران در المپیک توکیو اظهار داشت: هفته گذشته درباره لباس جلسه‌ای برگزار و قرار شد طی ۲ هفته آینده نمونه‌هایی که در فراخوان قبلی ارایه شدند یک بار دیگر به نمایش گذاشته شود تا از میان آنها چهار طرح  انتخاب و سپس برای جذب حامیان مالی فراخوان داده شود. طراحانی که در فراخوان‌های قبلی گزینش شدند در  نشست نهایی که با حضور وزیر ورزش و اعضای هیات اجرایی و داوران مدل و لباس ایران، برگزار می‌شود انتخاب و فراخوان جذب حامی مالی داده می‌شود.

وی درباره چالش پاداش سکه قهرمانان نیز گفت: قهرمانان افتخار و عزت ملی ما هستند درباره پاداش‌ها تقسیم کاری انجام شده که هزینه اعزام و پاداش ارزی سکو برعهده کمیته و پاداش‌ها به صورت ریالی بر عهده وزارت ورزش است.  امروز موردی نیست که کمیته ملی المپیک پاداش ارزی پای سکو نداده باشد. پیش‌بینی ما برای توکیو حداقل یک میلیون دلار است. تعهدات خود را انجام دادیم و اگر قهرمانی هست که پاداش پای سکو نگرفته باشد همین امروز مراجعه کند و ما تعهد خود را انجام می‌دهیم. اما پاداش ریالی برعهده وزارت ورزش است.

رییس ان او سی به کسب کرسی‌های موثر در انتخابات اتحادیه جهانی کشتی و فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری گریزی زد و گفت: با تمام فدراسیون‌های موثر جهان مذاکرات را آغاز کردیم و ظرفیت‌ها بسیج شد تا کرسی جهانی برای کشتی داشته باشیم که «حمید سوریان»  معرفی شد.  در این راستا سه مسیر را دنبال می‌کنیم. اول رایزنی‌های رسمی و مکاتبات با فدراسیون‌های جهانی که ما آن را دنبال می‌کنیم. نکته دوم و  مهمتر چانه زنی (لابی‌گری) است. با «نناد لالوویچ»  رییس اتحادیه جهانی کشتی رابطه خوبی داریم و به صورت مداوم با او دیدار داشتیم. ارزیابی ما این است که سوریان موفق می‌شود البته رقبای جدی نیز دارد. در وزنه‌برداری «علی مرادی» چهره‌ای شناخته شده است که از او حمایت می‌کنیم، ولی فدراسیون هم باید رایزنی کند.

رییس کمیته ملی المپیک درباره ایراد قانونی و شرعی اساسنامه کمیته المپیک توسط شورای نگهبان توضیح داد:  ایرادات در قالب ۲۴ محور و در ۷ صفحه نوشته شده است که به طور رسمی به شورای نگهبان پاسخ دادیم. نکته‌ای وجود دارد و اینکه معاون حقوقی رییس‌جمهوری معتقد است ارسال اساسنامه‌های فدراسیون‌های ورزشی آماتوری و کمیته ملی المپیک به دلیل اصل ۸۵ به شورای نگهبان ضرورت ندارد. اصل ۸۵ می‌گوید دولت موظف است اساسنامه‌های دولتی را به شورای نگهبان ارسال کند اما اشاره‌ای به نهادهای عمومی ندارد. بنابراین کمیته و فدراسیون‌ها مشمول اصل ۸۵ نیستند. نکته دیگر اینکه مجلس می‌گوید اصلاحات اساسنامه باید به تصویب دولت برسد. از نظر ما اساسنامه طی مراحل قانونی که آخرین آن تصویب در هیات دولت بود،  لازم‌الاجرا و قانونی است. آن چیزی که وظیفه داشتیم انجام دادیم و نباید وارد مجادله حقوقی بین معاون حقوقی رییس‌جمهوری و شورای نگهبان شویم و این بر عهده دولت است.

او همچنین درباره دیدار اخیر خود با معاون رییس جمهوری گفت: از «محمدباقر نوبخت»  معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه خواهش کردیم برای آگاهی از مسایل فدراسیون‌های ورزشی و مشکلات آنها نشستی برگزار شود که در این نشست فدراسیون‌ها دغدغه‌های خود را مطرح کردند. مساله اول درخواست اصلاح ساختاری، مساله دوم درباره تامین تجهیزات سخت‌آوری برای ورزشکاران و مساله سوم درباره افزایش ارز و تاثیر منفی آن در اعزام‌های ورزشی بود.  

رییس کمیته ملی المپیک در پایان گفت: معاون رییس جمهوری به هر وعده‌ای که در ورزش داده عمل کرده و سازمان برنامه بودجه برای تامین منابع ورزش قهرمانی، فراتر از انتظار عمل کرد و در نیمسال اول تخصیص ۵۰ درصد را داده که در سایر بخش‌ها چنین نبوده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز