محمود افشاردوست:

آلکنو پیشنهاد هوشمندانه‌ای برای تعامل با مربیان ایرانی دارد

۱۳۹۹/۰۸/۱۱ - ۲۰:۰۹:۵۱
کد خبر: ۱۰۸۱۴۶۹
آلکنو پیشنهاد هوشمندانه‌ای برای تعامل با مربیان ایرانی دارد
عضو کمیته فنی و اتاق فکر فدراسیون والیبال، ولادیمیر آلکنو را بهترین گزینه برای نشستن روی نیکمت سرمربی‌گری تیم ملی ایران دانست و گفت: گل سرسبد رزومه این مربی، کسب مدال المپیک است و پیشنهاد تشکیل گروه با مربیان لیگ برتری ایران در برنامه ارائه شده از سوی آلکنو، بسیار هوشمندانه است.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، اعضای کمیته فنی و اتاق فکر انتخاب سرمربی تیم ملی، امروز (یکشنبه) در سومین نشست خود با اکثریت آرا «ولادیمیر آلکنو» و «دانیل کاستلانی» را برای هدایت تیم ملی والیبال ایران در لیگ ملت‌های سال ۲۰۲۱ و بازی‌های المپیک توکیو انتخاب کردند.

محمود افشادوست در ارزیابی جلسه امروز، با بیان این که دامنه انتخاب فدراسیون برای انتخابی سرمربی تیم ملی محدود شده است، افزود: از بین 5 گزینه مدنظر کمیته فنی، 3 گزینه با باشگاه‌های خود قرارداد داشتند و نمی‌توانستند به فدراسیون ایران پاسخ مثبت بدهند. در نهایت، کاستلانی و آلکنو به عنوان 2 گزینه نهایی باقی ماندند.

عضو کمیته فنی فدراسیون با یادآوری پرونده کاری گزینه‌ها تصریح کرد: در دنیای والیبال، این 2 مربی به لحاظ رزومه و سوابق کاری با هم قابل مقایسه نیستند. آلکنو توانسته انواع و اقسام مدال‌ها را در بخش‌ها و رده‌های مختلف سنی در مسابقات مختلف اروپایی، جهانی و المپیک به دست بیاورد. گل سرسبد افتخارات او، کسب مدال طلای المپیک است. طبیعی است که به لحاظ رزومه، آلکنو قابل مقایسه با کاستلانی نیست.

افشاردوست با اشاره به فرصت زمانی کوتاه تا المپیک تاکید کرد: زمان کوتاهی تا المپیک داریم. این در حالی است که کار این گزینه‌ها، اوایل سال 1400 در تیم‌های باشگاهی‌شان تمام می‌شود و می‌توانند به ایران بیایند. بنابراین زمان چندانی ندارند که بخواهند تغییرات اساسی در تیم ملی ایران ایجاد کنند. بهترین حالت این است که از تجربیات خود استفاده کنند و برخی اشکالات تیم را برطرف کنند. همچنین به لحاظ نوع انجام تکنیک روی بازیکن اثر بگذارند یا تاکتیک تیمی ایران را کمی ارتقا دهند. چرا که بیش از این، فرصتی هم ندارند.

این عضو کمیته مربیان آسیا در ادامه با بیان این که آلکنو اشراف خوبی نسبت به تیم ملی والیبال ایران دارد، گفت: آلکنو اطلاعات خوبی درخصوص تیم ملی و بازیکنان ایران دارد. در خصوص راندمان دریافت اول، حمله و سرویس و… او در برنامه ارائه‌ شده‌اش به فدراسیون، آنالیزهای خوبی از تک تک بازیکنان و بخش‌های مختلف داده بود و این موضوع نشان می‌دهد که به تیم ملی ما اشراف کامل دارد و بازیکنان و والیبال ما را می‌شناسد. فکر می‌کنم در شرایط فعلی، آلکنو با توجه به این که سابقه خوبی از حضور در المپیک و شناخت فضای آن دارد، گزینه بهتری برای تیم ملی ایران باشد.

وی برنامه‌های کاستلانی را بیش‌تر متمرکز بر مسائل روحی و روانی بازیکنان دانست و گفت: کاستلانی هم مربی خوبی است. البته او همچون ولاسکو، برنامه 4 ماهه به تیم ملی نداده ولی برنامه‌هایش را به صورت سرفصلی ارائه کرده بود. اما آلکنو برنامه 4 ماهه داده بود و به صورت ریز به برنامه‌هایش پرداخته بود. کاستلانی بیش‌تر روی مسائل روحی و روانی بازیکنان متمرکز شده بود و البته این هم یک سبک مدیریت است که شاید مربیان آرژانتینی این‌ سبک را بیش‌تر در دستور کارشان دارند. ولاسکو هم به مسائلی روحی خیلی اهمیت می‌داد و شاید کاستلانی نیز رهرو راه او باشد. درست است که مسائل روحی و روانی بازیکنان از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، ولی همه می‌دانیم که برای موفقیت یک تیم، همه جوانب را باید در نظر گرفت. یعنی آمادگی فیزیکی، انگیزشی، ذهنی، تکنیکی و تاکتیکی تیم باید در عالی‌ترین و بالاترین سطح ممکن باشد تا یک تیم بتواند نتیجه بگیرد.

یکی از نکات چشم‌گیر برنامه آلکنو، پیشنهاد تشکیل گروه با مربیان لیگ برتری ایران برای استفاده از تجربیات آن‌هاست که افشاردوست این پیشنهاد را هوشمندانه دانست و ادامه داد: آلکنو پیشنهاد بسیار هوشمندانه‌ای برای تعمل با مربیان داخلی داده و کاملا هم حرفش درست است. در این مقطع، نیاز است که او از تک تک مربیان والیبال کشورمان اطلاعات مربوط به بازیکنان را بگیرد. سطح فنی مربیان ما بالاست و بنابراین آلکنو به راحتی می‌تواند از تجربه و توان فنی آنان استفاده کند. قطعا مربیان هم کمک می‌کنند و به روزترین اطلاعات درباره بازیکنان را در اختیار او قرار می‌دهند.

توانایی فراهم کردن دیدارهای تدارکاتی با تیم‌های بزرگ دنیا و برگزاری اردو در نقاط خوب دنیا، یکی دیگر از نقاط قوت رزومه کاری آلکنوست که عضو هیات رئیسه و کمیته فنی فدراسیون والیبال هم این موضوع را تایید کرد و گفت: آلکنو کسی است که مدال طلای المپیک را دارد. بنابراین در والیبال دنیا صاحب اعتبار است. طبیعی است که وقتی او سرمربی تیم ملی ایران شود، به لحاظ برگزاری اردوها یا درخواست بازی‌های دوستانه، می‌تواند با بسیاری از کشورها رایزنی کند. البته کاستلانی هم جزو بزرگان والیبال دنیا بوده و اعتبار خوبی دارد اما قطعا در حوزه مربی‌گری و تجربه کسب مدال به‌خصوص در المپیک، من فکر می‌کنم آلکنو خیلی موفق‌تر است. المپیک میدانی بسیار بزرگ است که هر مربی را برای کارکردن وسوسه می‌کند؛ هم برای مربیانی که به دنبال کسب مدال مجدد در المپیک هستند و هم برای مربیانی که در این عرصه کسب مدال نکرده‌اند و دوست دارند برایشان اتفاق بیافتد. در نهایت امیدوارم در مذاکرات، شرایط به گونه‌ای باشد که بهترین انتخاب برای تیم ملی کشورمان رقم بخورد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز