امین پیلارام در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا:

باید کسانی در صخره‌نوردی مدیریت کنند که دغدغه‌اش را دارند/ مسیر کژدون سنگین‌ترین مسیر مولتی‌پیچ است

۱۳۹۹/۰۸/۱۹ - ۲۳:۴۰:۳۰
کد خبر: ۱۰۸۴۷۴۴
باید کسانی در صخره‌نوردی مدیریت کنند که دغدغه‌اش را دارند/ مسیر کژدون سنگین‌ترین مسیر مولتی‌پیچ است
قهرمان سنگ‌نوردی و صخره‌نوردی اعتقاد دارد باید کسانی در این رشته مدیریت کنند که دغدغه‌اش را دارند.

امین پیلارام درخصوص شرایط فعلی صخره‌نوردی به خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا گفت: در مجموع حرکت رو به جلو و در حال گسترش و پیشرفت است‌. هرچند اگر وارد جزییات بشویم در خیلی از جاها نقاط ضعف و کاستی هست ولی بازهم می‌گویم در مجموع صخره‌نوردی پیشرفت زیادی کرده و به همین دلیل تعداد کسانی که به این ورزش آمدند هم زیاد شده و هم تعداد کلاس‌ها و دوره‌هایی که فدراسیون برگزار کرده حالا فارغ از کیفیت کلاس‌ها که باید راجع به آن صحبت کرد ولی از لحاظ کمیت تعداد کلاس زیاد است و افراد زیادی در این کلاس‌ها شرکت کردند و دوره دیدند و سنگ‌نوردانی که در درجه بالای سختی دارند صعود می کنند تعدادشان در سه، چهار سال اخیر زیاد شده است.

او درمورد اوضاع و احوال سنگ‌نوردی ادامه داد: از نظر من در واقع مستند نیست ولی با توجه به اینکه سال‌های زیادی در این حرفه بودم در راس کار و تشکیلات مربوط به‌ سنگ‌نوردی عده‌ زیادی حضور دارند که اصلا نه سنگ‌نورد بودند نه دغدغه خاصی در این رابطه دارند اما دارند مدیریت می‌کنند. اگر از آدم‌های کار کشته و زبده در این کار استفاده شود چون این کار دغدغه‌‌اش است خیلی بهتر است و طبیعتا نظر سنگ‌نوردها بیشتر جلب می‌شود. واقعیت این است  که در دوره‌ها و کلاس‌هایی که برگزار توسط فدراسیون برگزار می‌شود، خصوصا برای سنگ‌نوردی طبیعت کیفیت مدنظر نیست و بیشتر کمیت مدنظر است، ‌این مسئله در یکسری جاها  آسیب‌زا است کماکان که چند وقت پیش در یکی از کلاس‌ها یکی از دوستان خوب ما متاسفانه بر اثر یکی از اشتباهات انجام شده سقوط ‌و فوت کرد. این طور مسائل در واقع از یک نقطه اتفاق نمی‌افتد و به خاطر انجام مداوم اشتباهات است.

پیلارام درخصوص مسیر جدیدی که ایجاد کردند، افزود: آخرین مسیر که در واقع پراهمیت باشد مربوط به سال 97 بوده، آخرین مسیری که گشایش کردیم با عده‌ای از دوستان یعنی حسن گرامی، فاطمه حاجی کریملو و قاسم بلبلی بوده است. مسیر کژدون در دیواره بیستون، این مسیر 300 متر ارتفاع دارد و درجه سختی خیلی بالایی دارد و عمده مسیر هم در شیب منفی قرار دارد، طول 5 و 6 مسیر هم در یک کلاهک بسیار بزرگ است. مسیر کاملا برای صعود طبیعی طراحی شده و در طول این دو سال دوبار روی این مسیر تلاش شده، یکبار تیم خود ما بوده و یکبار هم تیم دیگری بوده که البته آن‌ها تلاش خیلی کمی داشتند. مسیر کژدون سنگین‌ترین مسیر مولتی‌پیچ یا همان چند طول طناب در ایران است. در آخرین فعالیتی که داشتم روی مسیرهای اسپرت کوتاه زیاد کار کردم ولی مسیری که قابل عرض باشد همین‌هایی است که گفتم. 3

نظر شما