از حذف نام فغانی تا وتو توسط بهاروند!

فرصت سوزی ممنوع!

۱۳۹۹/۰۸/۲۲ - ۰۹:۲۸:۱۴
کد خبر: ۱۰۸۶۴۸۸
فرصت سوزی ممنوع!
پس از سال‌ها رکورد در داوری، در چند سال اخیر داوری ایران در عرصه بین‌المللی با نام علیرضا فغانی شناخته می‌شود، داوری که با قضاوت در سطح اول فوتبال دنیا، شرایط ویژه‌ای را در داوری فوتبال در ایران ایجاد کرد.

به گزارش برنا؛ خبر داغ این روزهای فوتبال ایران حذف نام علیرضا فغانی از لیست بین‌المللی داوران کشورمان بود که این موضوع بازتاب زیادی در بین اهالی فوتبال داشت، اتفاقی  که تحقق آن باعث می شد ایران دیگر در امر داوری نماینده ای در مسابقات بین المللی و به خصوص جام جهانی قطر نداشته باشد!

اعتراض ها شروع شد!

انتشار این خبر در محافل خبری بازخوردهای زیادی را بین اهالی فوتبال داشت که بیشتر این واکنش ها، واکنش‌های حمایتی از این داور سرشناس ایرانی بود. پس از انتشار این خبر که گفته می‌شود با نظر مستقیم فریدون اصفهانیان انجام شده تا تیر انتقادات به سوی این داور قدیمی فوتبال ایران که به نظر می‌رسد مرد همه کاره فوتبال در امر داوری است، نشانه برود.

واکنش فغانی به این اتفاق!

واکنش این داور سرشناس ایرانی به این اتفاق جالب بود. فغانی در گفت‌وگوی نسبتا مفصلی در برنامه تلویزیونی در خصوص این موضوع صحبت کرد. او دربخشی از این صحبت‌هایش با اشاره به این مسئله که قبل از مهاجرتش به استرالیا درجلسه‌ای که با مهدی تاج داشته به او اعلام کرده که طبق ضوابط می‌تواند به اسم ایران به داوری‌اش ادامه دهد. فغانی در بخش دیگری از این گفتگوی تلویزیونی‌اش تصریح کرد: با توجه به این‌که در لیگ معتبری چون استرالیا کار قضاوت را ادامه می‌دهد، مشکلی به لحاظ قانونی بر سر راه او نیست، ضمن این که فیفا اعلام کرده چون دو سال پیش در ایران بودم و اکنون در استرالیا قضاوت می‌کنم؛ مشکلی قانونی بر سر راه حضورم در این لیست وجود ندارد. 

تصمیمی که وتو شد!

پس از برخی اعتراضات و واکنش‌هایی که از سوی برخی داوران و اهالی فوتبال در این زمینه صورت گرفت، این تصمیم از سوی اهالی فدراسیون نشین در خیابان سئول به نوعی وتو شد و با پیگیری‌هایی که از سوی حیدر بهاروند، مرد همه کاره این روزهای فدراسیون فوتبال انجام شد، تصمیمی که از سوی کمیته داوران و شخص فریدون اصفهانیان گرفته شده بود، دستخوش تغییر قرار گرفت و نام علیرضا فغانی به  لیست داوران بین‌المللی ایران برگشت تا چهره سرشناس داوری در فوتبال ایران بار دیگر به عنوان گزینه اول برای قضاوت در سطح بین المللی فوتبال مطرح شود. 

جعفری: فغانی می‌تواند در جام جهانی افتخارآفرینی کند

نادر جعفری، که یکی از داوران قدیمی فوتبال ایران محسوب می‌شود در گفت‌وگویی که در این خصوص با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا داشت در مورد این ماجرا اظهار داشت: در این که فغانی داور توانمندی است و جزو 5 داور برتر دنیا محسوب می‌شود، تردیدی نیست. او نشان داده می‌تواند در آینده در جام جهانی افتخارآفرینی‌هایی برای همه ارکان فوتبال ایران در زمینه داوری داشته باشد. 

او افزود: طبق قوانینی در عرصه داوری در کشور و فیفا حاکم است یکی از فاکتورهایی که باعث می‌شود نام داوران در لیست مذکور حضور داشته باشد این  است که باید یک سال در کشورش قضاوت کند. این در حالی است که فیفا در مورد فغانی اعلام کرده که چون او در کشور استرالیا که در سطح اول آسیاست، قضاوت کرده شامل این مورد قانونی نمی‌شود. 

جعفری تاکید کرد: بدون شک حذف فغانی تبعاتی برای داوری  ایران داشت. با حذف او از این لیست در واقع شانس حضور در عرصه‌های بین‌المللی از 2 کمک ایشان، که ایرانی هستند، نیز گرفته می‌شد. از طرفی این موضوع به نوعی  ضعف کمیته داوران را می‌رساند که اگر فغانی را نداشتیم نفرات بعدی فاصله زیاد نسبت به او هستند که این فاصله ضعف آموزش و مدیریت در امر داوری را نشان می‌دهد. در مجموع حضور فغانی در این لیست به نفع ایران است.

این کارشناس داوری گفت: چیدمان این لیست  باید براساس پارامترهای خاص باشد و اگر قرار است قانون مداری باشد. داورانی که کیفیت قضاوت‌شان پائین است، نباید این فرصت را در سال‌های زیادی بدون رشد در امر  کیفیت قضاوت و داوری داشته باشند و در این زمینه باید به داوران جوان  هم فرصت داده شود. در این راستا نباید داوران ضعیف در چند دوره در لیست باشند و داوران جوان سال‌ها پست خط بمانند.

او افزود: در سال 1998 من در لیست داوران حضور داشتم اما با ایجاد تغییر نامم در لیست کمک داوران گنجانده شد تا بدین ترتیب فرصت‌های زیادی برای من از بین برود. من در آن دوره در امتحانات مختلفی که بود موفق بودم اما نام من به خاطر برخی سفارش‌ها جا به جا شد.

جعفری در پایان گفت: برای اتخاذ تصمیم مهم باید همه جانبه به موضوع نگاه شود و افراد براساس شایستگی‌ها،  توانمندی  ها و قوانین کشور  AFC  و فیفا  تصمیم‌گیری شود. 

حرف آخر؛ سرمایه سوزی ممنوع!

بدون شک نام علیرضا فغانی و همکارانش از جامعه فوتبال ایران در سراسر دنیا بر سر زبان ها است، قضاوت در بازی‌های مهم جام جهانی، المپیک و... افتخاری است که فغانی و همکارانش برای فوتبال ایران کسب کرده‌اند، افتخاری که تکرار آن برای این تیم داوری دور از دسترس نیست. حالا که داوری ایران برندی چون فغانی را دارد، حیف نیست با فرصت سوزی‌های بی‌معنا آن را از دست بدهیم؟! درحالی که می‌توان از تجربیات و اعتبار او و همکارانش استفاده شود؛ معلوم نیست چرا عده‌ای با برخی اقدامات نمی‌خواهند این اتفاق رخ بدهد! 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز