بررسی عملکرد تیم ملی در دیدار دوستانه مقابل بوسنی؛

دراگان منتقدانش را ساکت کرد؟/ اسکوچیچ راه کی‌روش را می‌رود

۱۳۹۹/۰۸/۲۳ - ۱۰:۲۶:۳۸
کد خبر: ۱۰۸۶۸۹۵
دراگان منتقدانش را ساکت کرد؟/ اسکوچیچ راه کی‌روش را می‌رود
برد ارزشمند در دیدار دوستانه مقابل بوسنی نشان داد سرمربی کروات ایده‌های خوبی در سر می پروراند و به فرصت و حمایت برای ساختن یک تیم ملی جدید نیاز دارد.

به گزارش برنا؛ تیم ملی فوتبال ایران بعد از پیروزی 2 بر یک مقابل ازبکستان در دومین دیدار دوستانه خود تحت هدایت دراگان اسکوچیچ اینبار بوسنی را در کشور خود شکست داد. تیم ملی ایران در این دیدار در حالی به مصاف بوسنی رفت که حرف و حدیث های زیادی پیرامون نفرات منتخب سرمربی تیم ملی مطرح بود اما این تیم توانست بدون حضور مهره های سرشناسی مثل علیرضا بیرانوند، سردار آزمون، مهدی طارمی، علیرضا جهانبخش، رامین رضائیان و ... بازی خوبی را مقابل رقیب اروپایی خود به نمایش بگذارد و این تیم را که در جام جهانی 2014 مقابلش شکست خورده بود، ببرد. این برد ارزشمند می تواند اعتماد به نفس بازیکنان جدید تیم ملی را بالا ببرد و روحیه ای دوچندان به آنها بدهد. ضمن اینکه شکست دادن بوسنی نشان داد سرمربی کروات ایده های خوبی در سر می پروراند و به فرصت و حمایت برای ساختن این تیم نیاز دارد.

در ادامه به بررسی نکاتی از این بازی دوستانه و برد ارزشمند آن می پردازیم.

این تیم روحیه می‌خواهد

چند روز پیش در گزارشی که در خبرگزاری برنا منتشر شد به بررسی انتقادها و بعضا اتهاماتی که درخصوص لیست جدید تیم ملی مطرح بود پرداختیم. انتقاداتی که اغلب آنها به سرمربی تیم ملی وارد نبود و عملکرد بازیکنان جدید هم نشان داد که اسکوچیچ نفرات مورد نظرش را براساس تفکرات تاکتیکی خود انتخاب کرده است. بازیکنانی مثل سیامک نعمتی، مهدی قایدی، شجاع خلیل‌زاده، کنعانی‌زادگان، احسان حاج‌صفی، احمد نورالهی، امید نورافکن و وحید امیری نفراتی بودند که از لیگ برتر به تیم ملی دعوت شدند و برابر بوسنی به میدان رفتند. این بازیکنان همانطور که در تیم های باشگاهی خود اغلب از بازیکنان تاثیرگذار هستند در بازی روز گذشته هم عملکرد قابل قبولی داشتند. از بین لژیونرها هم امیر عابدزاده، سعید عزت الهی، صادق محرمی، میلاد محمدی، علی قلی زاده، کاوه رضایی و کریم انصاری فرد نفراتی بودند که در ترکیب دیروز تیم ملی قرار گرفتند که ترکیب آنها با بازیکنان داخلی نتیجه خوبی برای تیم ملی به دنبال داشت و مشخص شد که دعوت ها و عدم دعوت ها اسکوچیچ براساس تفکرات تاکتیکی او بوده است. اسکوچیچ که در روزهای اخیر به دلیل دعوت نکردن برخی از بازیکنان مورد انتقاد قرار گرفته نشان داد می داند از تیم ملی چه می خواهد. او بهتر از هر کسی از وضعیت حساس تیم ملی در مرحله مقدماتی جام جهانی خبر دارد و می داند باید تیمی بسازد که بردن برایش آسان باشد. اتفاقی که دقیقا در بازی با بوسنی رخ داد و ایران بدون آنکه در مالکیت توپ و میدان بر حریف خود برتر باشد پیروز زمین شد. آنچه مشخص است تیم ملی ایران در حال حاضر بیشتر از هر چیز دیگر اعتماد به نفس و روحیه می خواهد تا بردن را تمرین کند. تمجید رسانه های کشور بوسنی از نمایش تیم ملی ایران در این دیدار دوستانه هم حاکی از برتری تیم ملی ایران بود.

تغییرات ادامه دارد؟

یکی از اساسی ترین سوال هایی که این روزها حول محور تیم ملی مطرح می شود که این است که آیا تغییرات در ترکیب تیم ملی ادامه دارد یا اینکه در بازی های اخیر مقابل ازبکستان و بوسنی به دلیل غیبت لژیونرها، تغییرات زیاد بوده؟ اینکه این تغییرات چقدر فراگیر هستند و قرار است در چه پست‌هایی اتفاق بیفتند هم موضوع مهمی است که فقط خود سرمربی تیم ملی می تواند به آنها پاسخ دهد. آیا مرد کروات برای بازی های اصلی تیم ملی هم به نفراتی مثل امیر عابدزاده، شجاع خلیل‌زاده، مهدی قایدی و ...  فرصت می دهد یا اینکه غیبت لژیونرها این توفیق اجباری را برای اسکوچیچ رقم زده است؟ با این وجود به نظر می رسد اسکوچیچ حتی اگر هم بخواهد این تغییرات را در بازی های اصلی تیم ملی اعمال کند، موفق خواهد شد چرا که تیم او از بازی دوستانه مقابل یک تیم اروپایی نمره قبولی گرفت و شاید این موفقیت منجر به تغییراتی همیشگی در ترکیب تیم ملی شود.

تیم اسکوچیچ شبیه به تیم کی‌روش می‌شود؟

عملکرد تیم دراگان در دو بازی دوستانه مقابل ازبکستان و بوسنی نشان داد او راه کارلوس کی روش را در پیش گرفته است. ساختن تیمی که اول به گل نخوردن فکر می کند و بعد راههای گلزنی را پیدا می کند. یادمان نرفته که کی روش با همین سبک بارها توانست تیم ملی را از موانعی سخت عبور دهد. اکنون اینطور به نظر می رسد که اسکوچیچ هم می خواهد تیمش را با سبک فوتبال اقتصادی روانه میدان های سخت کند. موقعیت ندادن به حریف و استفاده حداکثری از حداقل موقعیت ها، تاکتیکی است که می تواند در مسابقات حساس پیش روی تیم ملی کارگشا باشد. می توان گفت اسکوچیچ فعلا با پیروزی در این بازی دوستانه تاحدودی منتقدانش را به سکوت دعوت کرده اما باید منتظر باشیم و ببینیم سرمربی تیم ملی در ماههای آینده چه برنامه هایی برای تیم ملی کشورمان دارد.

قاسمپور: باید به اسکوچیچ اعتماد کنیم

کارشناس فوتبال ایران درخصوص پیروزی تیم ملی مقابل بوسنی در دیدار دوستانه به خبرنگار برنا گفت: برگزاری بازی های دوستانه مقابل تیم های قدرتمند می تواند تیم ملی را به بهترین شکل ممکن برای مسابقات مقدماتی جام جهانی آماده کند. اگرچه بوسنی برخی از بازیکنان اصلی خود را در اختیار نداشت اما تیم ما هم تقریبا همین وضعیت را داشت. با این حال بوسنی محک خوبی برای تیم ملی ایران بود و بچه ها توانستند فوتبال قابل قبولی را به نمایش بگذارند. ایران در این دیدار در فاز دفاعی عملکرد بسیار خوبی داشت و بچه ها هیچ موقعیتی به حریف ندادند. کاملا واضح است که اسکوچیچ در وهله اول از شاگردانش گل نخوردن را می خواهد و بعد از آن گلزنی که این سیستم قبلا هم برای تیم ملی نتیجه داده است.

او با اشاره به انتقاداتی که از لیست تیم ملی مطرح شده، افزود: پیش از این هم تاکید کرده بودم که باید به سلیقه و انتخاب سرمربی تیم ملی احترام گذاشت. برای ما مهم این است که تیم ملی کشورمان نتیجه بگیرد. در بازی با بوسنی کاملا مشخص بود که اسکوچیچ برای همه نفرات دعوت شده برنامه دارد و انصافا هم بازیکنان اصلی و هم تعویضی ها عملکرد خوبی داشتند. شخصا به همه انتخاب های سرمربی تیم ملی احترام می گذارم و معتقدم تا زمانی که تیم ملی نتیجه می گیرد نباید در کار سرمربی دخالت کرد و برای هم انتخابی او را سوال و جواب کرد. 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز