خاطره بازی از یک صعود

وقتی پرسپولیس به فینال رسید!+ فیلم

۱۳۹۹/۰۸/۳۰ - ۰۶:۱۲:۰۴
کد خبر: ۱۰۹۰۳۸۷
وقتی پرسپولیس به فینال رسید!+ فیلم
28 سال پیش در چنین روزی پرسپولیس توانست با تساوی برابر نماینده عربستان به فینال بازی‌های جام در جام آسیا صعود کند.

به گزارش برنا؛ تقویم را ورق زدیم و به حدود 3 دهه قبل رسیدیم؛ جایی که پرسپولیس برای فینالیست شدن تیم قدرتمند الاتحاد را پیش روی داشت. مرور خاطره بازی پرسپولیس در 29 آبان 1371 خالی از لطف نیست:

 از مرحله اول تا نیمه نهایی

پرسپولیس در دور اول با انصراف صفا لبنان به مرحله بعد رفت. پس از تساوی بدون گل در بازی رفت با گل های کریم باوی و حمید استیلی تیم الفنجا عمان را شکست داد و به دور سوم رسید. در نیمه نهایی با برد 2-1 و تساوی 1-1 بنی یاس امارات را هم حذف کرد و راهی نیمه نهایی شد. در نیمه نهایی پرسپولیس در بازی رفت با شوت سنگین حمید درخشان از زاویه بسته به پیروزی رسید و در بازی برگشت در 29 آبان 1371 بود که برای بازی برگشت در برابر الاتحاد در جده در برابر این تیم عربستانی به میدان رفت.

جو وحشتناک در جده

 در آن دیدار هواداران عربستانی با طبل و شیپور جو وحشتناکی را برای بازیکنان به وجود  آورده بودند تا بتوانند بازی را به سود خود به پایان برسانند. در آن دیدار با وجود برتری نسبی پرسپولیس، تیم میزبان به گل رسید تا کار برای فینالیست شدن پرسپولیس در خانه حریف کمی سخت شود.

شوت تماشایی در دقیقه 41

در دقیقه ۴۱ محمد پنجعلی با یک پاس توپ را به محمود کلهر رساند تا او از فاصله ای حدود ۴۰ متری به سمت دروازه الاتحاد شوت زد و توپ در قعر دروازه الاتحاد جای گرفت، گلی که آن زمان گل جزو ۱۰ گل برتر آسیا شناخته شد.

وقتی باقری ناجی شد!

در حالی که پرسپولیس با تساوی در آن دیدار هم می‌توانست فینالیست شود، در صحنه‌ای مشکوک داور خطای سعید نعیم‌آبادی را روی بازیکن عربستانی پنالتی اعلام کرد تا نفس در سینه‌ها حبس شود اما دروازه‌بان فقید پرسپولیس با مهار آن پنالتی حساس، شوک بدی را به الاتحادی‌ها وارد کرد.

ترکیبی پرسپولیسی که فینالیست شد

پرسپولیس در آن سال با حضور چهره‌های شاخصی در رقابت‌های جام در جام آسیا  نادر باقری، محمد پنجعلی، سعید نعیم‌آبادی، امیر موسوی‌نیا، محمد خاکپور، حمید درخشان، حمید استیلی، محمود کلهر، حسن شیرمحمدی، ناصر محمدخانی، حمید روزبهانی و.... حاضر شد و در نهایت موفق شد یکی از فینالیست‌های آن سال جام در جام آسیا شود.

محمود کلهر: فقط حیف که قهرمان نشدیم!

801

پیشکسوت پرسپولیس که در آن دیدار گل حساسی را برای سرخ‌پوشان به ثمر رساند در گفت‌و‌گو با خبرگزاری برنا با اشاره به آن دیدار گفت: ما در تهران با گل حمید درخشان بازی را برده بودیم و با تساوی هم می‌توانستیم به فینال برسیم. در آن دیدار جو بدی از سوی عربستانی‌ها در ورزشگاه ایجاد شده بود اما ما بی‌توجه به تمام آن اتفاقات برای موفقیت هم قسم شده بودیم.

او افزود: ما در اوایل بازی گل خوردیم اما پا پس نکشیدیم. حدود 5 دقیقه مانده بود که نیمه اول به پایان برسد، محمد پنجعلی پاسی را به من داد و من که در موقعیت شوتزنی بودم از فاصله حدود 40 متری شوتی را زدم که دور از دستان دروازه بان الاتحاد به گل تبدیل شد و ما نیمه را با تساوی به رختکن رفتیم.

محمود کلهر ادامه داد: نیمه دوم فشار عربستانی‌ها بیشتر شد اما بچه ها عالی دفاع کردند. در اواخر بازی بود که داور خطای بی موردی از سعید نعیم آبادی را اعلام کرد و پنالتی مفتی نصیب الاتحاد شد. خدا رحمت کند نادر باقری را. نادر خدا بیامرز در آن بازی فوق العاده بود و موفق شد پنالتی الاتحادی‌ها را بگیرد و ما در نهایت با تساوی یک بر یک بتوانیم به فینال صعود کنیم.

این پیشکسوت پرسپولیس تصریح کرد: آن بازی یکی از بهترین بازی‌های عمرم بود که توانستم گل قشنگی را برای پرسپولیس به ثمر برسانم، گلی که در آن زمان جزو 10 گل برتر آن بازی‌ها اعلام شود. آن زمان تبلیغات بازی‌ها اینقدر زیاد نبود و رسانه‌ها زیاد به آن گل و آن دیدار نپرداختند. تنها افسوس من از آن دوره از بازی‌ها این بود که چرا نتوانستیم در فینال در مجموع بازی رفت و برگشت نیسان را شکست داده و قهرمان شویم.

فیلم تک گل این دیدار را می توانید در زیر ببینید: 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز