حسن گلستانه در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا:

فیتنس در ایران معلق است/ اگر فعالیت‌های جانبی نداشته باشیم همه چیز بهم می‌ریزد

۱۳۹۹/۰۹/۱۲ - ۰۵:۰۲:۱۹
کد خبر: ۱۰۹۶۷۹۷
فیتنس در ایران معلق است/ اگر فعالیت‌های جانبی نداشته باشیم همه چیز بهم می‌ریزد
حسن گلستانه که به او آقای فیتنس ایران می‌گویند و اولین کسی است که این ورزش را وارد ایران کرد در این خصوص و اوضاع و احوال بدنسازی به گفت‌وگو پرداخت.

حسن  گلستانه درخصوص شرایط بدنسازی به خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا گفت: اکثر باشگاه‌ها بسته است و من در خانه و یکی، دوتا از باشگاه‌های دوستانم تمرین می‌کنم. ورزش حرفه ماست و ما در هر شرایطی برای اینکه از شرایط ایده آل دور نشویم و روحیه‌مان را حفظ کنیم باید تمرین کنیم.

او در پاسخ به این سوال که مسئولان چه کاری می‌توانند برای ورزشکاران بدنساز انجام دهند تا در  ایام کرونا آسیب کمتری ببینند؟ گفت: به نظرم در ابتدا کار می‌توانستند با فاصله‌گذاری با توجه به اینکه ورزش بدنسازی یک ورزش فردی است کاری کنند که بتوانیم راحت به تمرینات‌مان بپردازیم. می‌توانستند باشگاه‌ها را ساعتی کنند و یکسری از افراد محدود بتوانند بیایند و تمرین کنند و در واقع سانسی شود. باشگاهداران واقعاً هزینه‌های زیادی کردند و  جدا از سرمایه زیادی که باید بدهند و  دستگاه بخرند، بحث اجاره‌های زیادی هم هست که باید پرداخت کنند. همچنین آنها باید حقوق کارمندان‌شان را بپردازند. متاسفانه در این بین ورزش بدنسازی است که آسیب خیلی زیادی دیده وگرنه بیشتر رشته‌ها دارند به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

او در پاسخ به این سوال که به جز ورزش بدنسازی چه فعالیت دیگری انجام می‌دهد؟ ادامه داد: من نماینده جهانی فیتنس در فدراسیون هستم و فعالیت‌های ما هم وابسته به ورزش است و اگر فعالیت‌های جانبی نداشتیم مثل دوستانی که بیکار شدند کل سیستم ما به هم می‌ریخت.

قهرمان فیتنس با اشاره به اینکه در تمام دنیا مسابقات بدنسازی برگزار می‌شود، گفت: در تمام دنیا مسابقات بدنسازی در بالاترین سطح  برگزار می‌شود، ورزشکاران خارجی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به فعالیت می‌پردازند و خدا را شکر هیچ مشکلی هم برای آنها پیش نیامده، در ایران رشته‌های دیگری مثل کشتی که انفرادی هم نیست برگزار می‌شود و همانطور که مشاهده کردید یکسری از کشتی‌گیران متاسفانه مبتلا به ویروس کرونا شدند اما در این بین ورزش انفرادی مثل بدنسازی واقعاً مظلوم واقع شده است.

گلستانه که اولین مدال آور فیتنس ایران و بنیانگذار این ورزش در کشورمان است در این خصوص عنوان کرد: تقریباً 12 سال پیش برای اولین بار فیتنس را وارد ایران کردم. با دعوت از فدراسیون بدنسازی اولین همایش فیتنس در ایران را برگزار کردم و زمانی که این همایش برگزار شد خیلی طرفدار داشت. در ورزش پرورش اندام ژنتیک‌های خاص و تلاش بسیار زیاد می‌خواهد و  هر کسی نمی‌تواند به آن ورود کند ولی فیتنس چون هم سبک زندگی سالم است، هم ورزش و هم ترکیب بدنی. آنهایی که می‌خواهند ورزش حرفه‌ای کنند و چه کسانی که به دنبال سبک زندگی سالم هستند، از خردسال گرفته تا بزرگسال می‌توانند به این حرفه رو بیاورند. از بچه 5 ساله تا 90 ساله می‌توانند در راستای سبک زندگی سالم فیتنس کار کنند. بعد از این همه سال هنوز که هنوز است این موضوع در ایران قانونی نشده است. فیتنس هیچ متولی در ایران ندارد و ما سعی کردیم این ورزش را به فدراسیون همگانی ببریم اما مجدداً شامل بخش بدنسازی شد، هنوز که هنوز است این ورزش معلق است اما خیلی تقاضا داشتیم که از بدنسازی جدا شود زیرا استایلش کاملا متفاوت است. فیتنس لاین‌های مختلفی مثل فیتنس کودکان، بارداری، مسابقات و غیره دارد که مسابقات آن باز هم لاین‌های مختلفی در نوع خود دارد.

گلستانه در پایان گفت: ما یک پیشنهاد جالب درخصوص مسابقات فیتنس دادیم و آن هم این بود که اگر کسی قرار است شرکت کند می‌تواند با لباس منطقه خودش بیاید و در مسابقه‌های که داریم که یکی از آنها می‌تواند با استایل ورزشی باشد برای مثال یک نفر از ورزشکاران می‌تواند لباس بختیاری بپوشد یا اینکه یکی لباس کشتی‌گیری بپوشد. این مسئله‌ای است که ما سال‌های قبل پیشنهاد دادیم و همه اینها فعلا معلق است و قانونی نشده است. انتخابات فدراسیون بدنسازی به‌خاطر بحث کرونا فعلا خیلی طولانی شده و هنوز مشخص نیست چه کسی به عنوان مدیران آن انتخاب شود و به همین خاطر در یکسری مسائل دچار بلاتکلیفی هستیم. 3/5

نظر شما