گزارش ورزشی هفته؛

کانال‌هایی در مسیر تخریب/ ادمین‌های مشترک، جو مسموم و یک دنیا حاشیه

۱۳۹۹/۰۹/۲۰ - ۰۵:۰۴:۲۲
کد خبر: ۱۱۰۰۵۱۰
کانال‌هایی در مسیر تخریب/ ادمین‌های مشترک، جو مسموم و یک دنیا حاشیه
این روزها فوتبال و حواشی و اخبار آن بیشتر از آن که در مستطیل سبز و در استادیوم‌ها دیده شود، در فضای مجازی، کانال‌ها و گروه‌های عجیب و غریبی که در این زمینه راه‌اندازی شده، دیده می‌شود، موضوعی که می‌تواند با اهداف اصلی و مهم این ورزش را به بیراهه بکشاند.

به گزارش برنا؛ در روزگاری که پیشرفت علم و تکنولوژی ورزش و فوتبال را نیز تحت تاثیر خود قرار داده و اخبار مختلف دنیای پرهیاهوی فوتبال می‌تواند در کسری از دقیقه با گوشی‌های تلفن همراه و با فشردن چند دکمه از قاره‌ای به قاره دیگر منتقل شود، این اتفاق در ایران مسیر دیگری را طی می‌کند که می‌تواند نگران کننده باشد.

این اتفاق زمانی جالب می‌شود که برخی از این گروه‌ها با مقاصدی غیر از اطلاع‌رسانی تشکیل شده و با استفاده از احساسات و علاقمندی‌ها و مقبولیت‌هایی که فوتبال در میانه عامه مردم دارد، به راهی می‌رود که ره به سوی ترکستان دارد.

در سال‌های اخیر و با تسریع در پیشرفت تکنولوژی و در دسترس بودن گوشی‌های تلفن همراه پیشرفته برای اقشار عادی مردم این زمینه ایجاد شده که این ابزار تبدیل به ابزاری خطرناک در ورزش ما به خصوص فوتبال شود.

کافی است در اپلیکشن‌های مورد نظر نام پرسپولیس و استقلال جستجو شود تا هزاران کانال و گروه هواداری پیدا شود، کانال‌هایی که با آدمین‌های مشترک، اقدام به جمع‌آوری اعضای بی‌شماری نموده‌اند. جالب‌تر از همه موضوعات این است که این آدمین‌های مشترک با روالی کاملا برنامه‌ریزی شده و جهت‌دار به تهییج هواداران تیم های پرطرفدار علیه هم پرداخته و کمتر کانال هواداری را می‌توان در بین هواداران سرخابی پیدا کرد که مباحثی غیر از مسائل حاشیه‌ای و پر سر و صدا را منتشر می‌کنند تا در لابه‌لای تحریک و تهییج هواداران علیه هم ماهیانه حتی تا چند 10 میلیون صرفه اقتصادی را به دست آوردند.

بی‌ضابطه بودن تشکیل این گروه‌ها و کانال‌ها در صفحات مجازی از یک سو و نظارت کم و بی‌اثر مراجع قانونی روی مسائلی که بعضا با روحیات ورزش منافات دارد از سوی دیگر باعث شده این گروه‌ها و کانال‌ها خیلی آزادانه و بدون هیچ‌گونه نظارتی فعالیت‌های خود را روز به روز گسترش داده و اهداف خود را به راحتی اجرایی کنند، موضوعی که باعث شده این روزها درگیری‌ها و برخوردهای رفتاری بین هواداران تیم‌های پرطرفدار در ایران به‌خصوص پرسپولیس و استقلال بیشتر شده و حتی تا جایی پیش برود که بر مسائل مهم‌تر فوتبال نیز سایه افکنده و حتی به درون برخی از این تیم‌ها هم رسوخ پیدا کرده و مشکل‌ساز شود. این در حالی است که در ماه‌های اخیر و با توجه به محدودیت‌های کرونایی در ورزش به خصوص در فوتبال و منع حضور هواداران در استادیوم‌ها نیز اقبال عمومی به عضویت در این کانال‌های هواداری را افزایش داده تا جایی که در این برهه زمانی مشکلات بیشتری از ناحیه این موضوع بر پیکر نحیف فرهنگی در فوتبال ایران وارد شده است، مشکلاتی که اگر حل و فصل نشود ممکن است لطمات جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.

حاج رضایی: در فوتبال باید عاشق بود نه کاسب!/ کارکرد فضای مجازی مثل چاقو است

کارشناس فوتبال ایران در گفت‌وگویی در این رابطه توضیحات جامع و مفصلی را ارائه کرده است.

امیر حاج‌رضایی درباره فضای موجود در کانال‌های هواداری فوتبال ایران که تشنج‌ها و مشکلات زیادی را ایجاد کرده است، اظهار داشت: با تکنولوژی هیچ مشکلی ندارم، اما باید قبول کنیم فرهنگ استفاده از آن در کشورمان وجود ندارد. اگر بخشی از جامعه ما از ابزار تکنولوژی بد استفاده کرده و ضد اخلاقی به وجود آمده است، به فرهنگ استفاده از آن بازمی‌گردد. فرهنگ هم ارتباط مستقیم با شرایط معیشتی، محیطی و زندگی آدم‌ها دارد.

او افزود: با استفاده درست از تکنولوژی، افراد حتی اگر دیدگاه‌های مختلفی با هم داشته باشند می‌توان به همدیگر احترام بگذارند. برخی مواقع مردم در خیابان به من می‌گویند با توجه به اینکه در فلان برنامه درباره تیم قرمز صحبت کرده‌اید به همین دلیل طرفدار آن تیم هستید در حالی که این برداشت غلط بود. بارها با این مسائل مواجه شدم و گاهی کار به فحاشی‌های رکیک رسید.

کارشناس فوتبال اضافه کرد: آلوده کردن فضا در کانال های هواداری به معنی آلوده بودن تکنولوژی نیست بلکه بحث فرهنگی است و باید تعقیب‌کنندگان و افرادی که با این فضا سروکار دارند به یک آگاهی برسند که این نوع ادبیات موجود در فضای مجازی خیلی زشت است. درست نیست افراد باوجود دیدگاه‌های مختلف به هم اهانت کنند، زیرا گاهی مواقع نظر مخالف سبب می‌شود فردی که مورد انتقاد قرار گرفته از آن نظر استفاده کند. اما کشیده شدن کار به جای دیگر درست نیست.

حاج‌رضایی عنوان کرد: یک چاقو کارکرد فراوانی دارد و استفاده‌های مختلف و زیادی از آن می‌شود. بدترین کارکرد آن هم به قتل رساندن، وارد کردن جراحت و... است. خوبی‌اش هم استفاده از چاقو در زندگی روزمره برای کارهای عادی خواهد بود. فضای مجازی هم همین حالت را دارد. تا زمانی که درباره آن به آگاهی نرسیم، نمی‌توانیم استفاده درستی از آن داشته باشیم.

کارشناس فوتبال ایران در باره تحت تأثیر قرار گرفتن مدیران، بازیکنان و مربیان فوتبال ایران از فضای مجازی که بسیاری از مواقع سبب انتشار مطالبی نادرست در این فضا می‌شود، توضیح داد: قضیه خیلی ساده و روشن است. سالیان درازی در فوتبال ایران به جز برخی استثنا‌ها از سوءمدیریت لطمه خورده‌ایم. 76 سالم است و با این فوتبال زندگی کرده‌ام. اکنون هم به پیری رسیده‌ام اما هیچ‌گاه مدیرانی به ضعیفی مدیران فعلی در فوتبال کشورمان ندیدم. فردی که می‌خواهد مجموعه‌ای را مدیریت کند، اگر توانایی اداره آن را نداشته باشد با مشکلات و سختی‌های زیادی مواجه می‌شود.

حاج رضایی ادامه داد: هر چه هم باشگاه بزرگ‌تر باشد، بزرگنمایی این ضعف مدیریتی بیشتر می‌شود و بیشتر زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد. مدیر برای این که بگوید ناتوان نیستم، سعی می‌کند مسائل را به سمت و سوی دیگری هم ببرد و از حقیقت دور خواهد شد. در این راه برای نجات دادن خود تلاش زیادی می‌کند. پس از تغییر هم و علیه برخی از بازیکنان یا مربی تیم خود خود شروع با افشاگری کرده و از هر تریبونی برای پاسخگویی استفاده خواهد کرد. این موضوع را در هفته های اخیر بارها دیده ایم.

مربی اسبق تیم ملی در ادامه گفت: باید در فوتبال عاشق باشید، اگر در فوتبال کاسب باشید نمی‌توانید کاری انجام بدهید. فردی که در فوتبال می‌خواهد از راه‌های نامشروع کاسبی کند، نمی‌تواند به درد آن برسد. در گوشه و کنار اخباری می‌شنویم که نمی‌توانم صحت آن را تائید کنم زیرا فقط اطلاعات رسانه‌ای دارم و نزدیک به هیچ سیستمی نیستم. پول فراوان در فوتبال اکثریت را به هوس می‌اندازد و برای این که در این شرایط بد اقتصادی پولی دربیاورند از حضور در این رشته ذوق‌زده می‌شوند. این مسائل زنجیروار به هم وصل است و فضای نامناسبی را برای فوتبال کشور ایجاد می‌کند.

او عنوان کرد: مدیری که تحت تأثیر فضای مجازی قرار می‌گیرد و جواب همتای خود را در فضای مجازی می‌دهد، شخصیت درست و حسابی ندارد. این موضوع را نمی‌پسندم که مدیر فضای مجازی را ابزار کند و از طریق آن بخواهد دیگران را خراب کند. همیشه می‌گویم به مخالف منصف خود علاقه دارم زیرا به من کمک می‌کند، اما اگر قرار باشد مدیر در فضای مجازی پته دیگران را روی آب بریزد و دیالوگ‌های بدی برقرار شود از مربی و شاگردانی که زیر نظرش هستند، توقع می رود به چه شکل و شیوه‌ای صحبت کنند.

ترابیان: اهداف خیلی از این کانال‌ها فوتبالی و ورزشی نیست/ کری خوانی بد نیست اما جو نباید مسوم باشد

پیشکسوت پرسپولیس در گفت‌وگویی با خبرنگار گروه ورزشی برنا با اشاره به این موضوع تصریح کرد: بی‌قانونی‌ها در خصوص  تشکیل و اداره برخی از این گروه‌ها و کانال‌های مربوط به هوداران پرسپولیس و استقلال فضای نه چندان خوبی را در این زمینه در فضای مجازی به وجود آورده که این موضوع نمی‌تواند اتفاق خوبی برای این تیم‌ها باشد چراکه در مرور زمان، آثار مخرب آن به درون تیم‌ها و باشگاه‌ها هم رسوخ پیدا می‌کند.

رضا ترابیان در این خصوص اظهار داشت: کری‌خوانی و کل‌کل‌های معمول در فوتبال اتفاق بدی نیست و حتی می‌تواند منجر به بالا رفتن جذابیت‌های این رشته پرطرفدار در بین هواداران این تیم هم شود اما در این میان برخی از این کانال‌ها و گروه‌ها در فضای مجازی جو خراب و مسمومی را برای کری‌خوانی‌های جالب فوتبالی ایجاد کرده و آثار بد و مخربی دارند.

مهاجم اسبق پرسپولیس تاکید کرد: تعداد زیادی از این گروه‌ها و کانال‌ها با استفاده از احساسات قوی هواداران سرخابی در فوتبال ایران، نه تنها اهداف ورزشی و فوتبالی را دنبال نمی‌کنند بلکه از این بستر برای اهداف اقتصادی قابل ملاحظه‌ای که عایدشان می‌شود، استفاده‌های سوء برده و در این بین فرهنگ هواداری را زیر سوال می‌برند.

زمان‌آبادی: باشگاه‌ها باید ورود کنند

مشاور فرهنگی فدراسیون فوتبال گفت: باشگاه‌ها باید با معرفی معاون فرهنگی خود با تخلفات کانال‌های هواداری برخورد کنند.

غلامحسین زمان‌آبادی درباره اقدامات فدراسیون فوتبال برای برخورد با ادمین‌های کانال‌های هواداری که سبب تفرقه‌افکنی و نفرت‌پراکنی در فوتبال کشور شده‌اند گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته متوجه شدیم ادمین یکی از کانال‌های معروف هواداری، که هر دو تیم استقلال و پرسپولیس را پوشش می‌دهد، یک نفر است و در اصفهان حضور دارد. این فرد در کانال پرسپولیس به استقلال توهین می‌کند و در کانال استقلال به پرسپولیس و از این طریق هواداران را به جان هم می‌اندازد. این موضوع سبب تفرقه‌افکنی می‌شود و فضای غیراخلاقی را به وجود می‌آورد.

او افزود: بسیاری از کانال‌های هواداری تقلبی بوده و ارتباطی هم به باشگاه‌ها ندارد که برای برخورد با آنها باید کاری اساسی انجام بدهیم.  در همین بحث کانال‌ها مشخص است افرادی که کانال‌های تقلبی ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند باید مقابل مطالب منتشر شده و لطمه‌هایی که ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند پاسخگو باشند. تحرکات زیادی هم در این موارد انجام می‌شود.

زمان‌آبادی در باره بهره‌برداری مالی و خط ‌دهی برخی از این کانال‌ها به عوامل خارج از کشور که برخی مواقع سبب لطمه به فوتبال کشور شده توضیح داد: باید کار اساسی انجام شود. پلیس فتا با چند نفر می‌تواند برخورد کند؟ راه اساسی این است که معاون فرهنگی در باشگاه‌ها مستقر شود و در باره کانال رسمی باشگاه و نحوه فعالیت آن اطلاع‌رسانی لازم را انجام بدهد. سایر کانال‌ها هم اگر تخلفی مرتکب می‌شوند از طریق همین معاونت فرهنگی مورد پیگیری قرار بگیرند. طبق تعریف ساختار مشخص تکلیف پیگیری‌ها معلوم می‌شود و می‌دانیم با چه کسی طرف هستیم.

او عنوان کرد: وقتی متولی پیگیری کار مشخص باشد، فردی که به نام استقلال، پرسپولیس و یا هر باشگاه دیگری کانال راه می‌اندازد، تحت پیگیری جدی‌تری قرار می‌گیرد. معاون فرهنگی باشگاه می‌تواند اقدام‌های این کانال‌ها را رسیدگی کرده، کار مثبت را تشویق و از اقدام خلاف شکایت کند. اگر کانالی تشکیل شده باشد که فقط یک تیم را حمایت می‌کند و کاری به طرف مقابل ندارد باید از سوی معاونت مورد حمایت قرار بگیرد اما اگر اقدام‌های تخریبی انجام می‌شود باید با این کانال‌ها برخورد شود. متأسفانه پیش از این اقدام‌های فرهنگی و رسیدگی به امور طرفداران صاحب نداشت، اما بخش زیادی از مشکلات با اقدام‌های خود باشگاه‌ها حل خواهد شد. 7

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز