گزارش روز؛

فراز و نشیب‌های رشته المپیکی/ اتفاق تلخی که انگیزه ملی‌پوشان را دو چندان کرد

۱۳۹۹/۰۹/۲۳ - ۰۳:۵۰:۰۴
کد خبر: ۱۱۰۲۴۴۷
فراز و نشیب‌های رشته المپیکی/ اتفاق تلخی که انگیزه ملی‌پوشان را دو چندان کرد
هرچند که در دنیای ورزش، آنهم بخش قهرمانی هیچ‌چیز قابل پیش‌بینی نیست اما موفقیت‌های کاراته ایران در مسابقات گذشته به اندازه‌ای است که از همین حالا می‌توان برای تمام نمایندگان کاراته کشورمان در المپیک توکیو شانس مدال قائل بود.

به گزارش برنا؛ ورزش ایران همیشه در ادوار مختلف المپیک تنها در یک رشته رزمی «تکواندو» به مدال رسیده است اما خبر حضور کاراته در المپیک 2020 توکیو و بررسی عملکرد درخشان کاراته کاهای ایرانی در میادین مختلف ورزشی بار دیگر ملت ایران و به ویژه جامعه ورزش را به مدال آوری در بزرگ ترین رویداد ورزشی جهان امیدوار کرد.‌ کاراته ایران برای کسب سهمیه حضور در المپیک با هدایت سید شهرام هروی در بخش مردان سال‌های پر فراز و نشیبی را سپری کرد و با حضور در چند رویداد بین المللی و لیگ های جهانی موفق به ارائه عملکردی درخشان در این رشته شد. تیم هروی در حال حاضر یک سهمیه توسط بهمن عسگری به دست آورده و سجاد گنج زاده و ذبیح الله پورشیب و حتی امیر مهدی‌زاده از شانس‌های نخست کسب سهمیه المپیک در رقابت‌های گزینشی پیش‌رو هستند. در بخش بانوان هم یک سهمیه المپیک توسط حمیده عباسعلی به دست آمده است، سارا بهمنیار هم تقریبا سهمیه خود را قطعی کرده است.

حسن روحانی، مربی تیم‌ ملی کاراته کشورمان، درباره روند تمرین ملی‌پوشان در دومین مرحله اردوی آماده سازی تیم‌ ملی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا اظهار کرد: چند روزی است که تمرینات را شروع کردیم در این مرحله بیشتر در تلاشیم که کاراته‌کاها را از نظر آمادگی جسمانی به شرایط مطلوبی برسانیم. البته سعی می‌‌کنیم مرحله سوم را هم اواسط دی‌ماه داشته باشیم تا روند آماده‌سازی تیم به خوبی طی شود.

او ادامه داد: در این مرحله 6 بازیکن دعوت شده که چهار ملی‌پوش ما چهار نفر اصلی هستند و دو نفر هم از دیگر ملی‌پوشان کاراته کشور که خودشان را برای حضور در مسابقات جهانی و بازی‌های آسیایی آماده می‌کنند. البته ما دوست داشتیم اردوها را با تعداد بیشتری از ملی‌پوشان برگزار کنیم اما کرونا این فرصت را از ما دریغ کرده است. 

روحانی درخصوص حذف کاراته از المپیک 2024 و تاثیر آن در انگیزه المپین‌های کشورمان گفت: المپین‌های حال حاضر کار خودشان را انجام می‌دهند چون فعلا مجوز حضور در المپیک 2020 را دارند و مابقی هم در تلاش هستند سهمیه لازم را در رقابت‌های پیش‌رو کسب کنند اما این اتفاق پیش از این هم برای رشته‌ای مانند کشتی رخ داد که بعدها با حمایت فدراسیون جهانی و ... کشتی در المپیک ماندنی شد. این اتفاق ممکن است برای کاراته هم رخ بدهد باید دید کاراته چه نقشی را در المپیک توکیو اجرا خواهد کرد بنابراین بهتر است زود قضاوت نکنیم چراکه هنوز همه درها برای کاراته در المپیک بسته نشده است.

مهدی عموزاده، پیشکسوت کاراته، درباره حذف رسمی کاراته از المپیک 2024 فرانسه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا اظهار کرد: این اتفاق به نظرم برای نفرات المپیکی که ما و چه آنهایی که در تلاش هستند که در فرصت‌های باقی مانده کسب سهمیه کنند باعث ایجاد انگیزه دو چندان شد. المپیک یک رویداد بزرگ ورزشی است که همه آرزو دارند در آن حضور پیدا کنند و مدال هم کسب کنند. بنابراین این جریان انگیزه بیشتری به همه کاراته‌کاها می‌دهد چون یک بار در تاریخ جهان قرار است کاراته هم در المپیک باشد.

او با اشاره به وضعیت تیم‌ ملی‌ کاراته در آستانه المپیک توکیو ادامه داد: کاراته ایران پتانسیل خوبی دارد در این مدت هم شرایط برای همه کشورها به‌خاطر کرونا یکسان بوده اما عملکرد ملی‌پوشان در مسابقات پیش‌رو و المپیک بستگی به شکل آن تمریناتی دارد که هر شخص در این مدت برای حفظ آمادگی خود انجام داده است.

سخن آخر

هرچند که در دنیای ورزش، آنهم بخش قهرمانی هیچ چیز قابل پیش بینی نیست اما موفقیت‌های کاراته ایران در مسابقات گذشته به اندازه‌ای است که از همین حالا می‌توان برای تمام نمایندگان کاراته کشورمان در المپیک توکیو شانس مدال قائل بود ولی با این حال گویا المپیک توکیو اولین و آخرین فرصت درخشش برای کاراته دنیا خواهد بود چرا که طبق آخرین خبر رسمی اعلام شده از سوی کمیته برگزاری بازی‌ها این رشته پرطرفدار برای همیشه از المپیک حذف خواهد شد. خبری که قطعا برای جامعه کاراته ایران چندان دلچسب نبود. 5/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز