در هفته پژوهش؛

اجرای پیمایش ملی سوء مصرف مواد نیروزا در ورزشکاران ایرانی

۱۳۹۹/۰۹/۲۵ - ۱۲:۱۹:۱۸
کد خبر: ۱۱۰۴۱۲۹
اجرای پیمایش ملی سوء مصرف مواد نیروزا در ورزشکاران ایرانی
به مناسبت هفته پژوهش، گسترده ترین پیمایش ملی بررسی وضعیت مصرف مواد نیروزا در باشگاه‌های ورزشی کشور به سفارش مرکز مطالعات و پژوهشهای راهبردی وزارت ورزش و جوانان توسط پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی در حال اجرا است.

به گزارش برنا، با توجه به گستردگی شیوع مصرف داروها و مکملهای نیروزا در سطح کشور و لزوم شناسایی کامل موضوع، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی به سفارش مرکز مطالعات و پژوهشهای راهبردی وزارت ورزش و جوانان در حال اجرای این پیمایش ملی در سطح کشور است. در این طرح که با همکاری مسئولین پژوهش ادارت کل ورزش و جوانان استانهای کشور در حال اجرا است، تا کنون بیش از ۱۰۰۰۰ ورزشکار در رشته های مختلف ورزشی در مراکز استانها و شهرستانهای مختلف هر استان مورد بررسی قرار گرفته اند.

علی کاشی عضو هیات علمی پژوهشگاه و مجری طرح « بررسی شیوع مصرف مکمل‌ها و داروهای نیروزا در باشگاه‌های ورزش کشور » درباره آخرین وضعیت این پروژه بیان کرد: هدف اصلی این پیمایش ملی بررسی رفتارهای مربوط به مصرف مواد نیروزا (مکمل‌ها و داروها) در ورزش و درک عوامل مرتبط با آن برای تدوین مدل‌های پیشگیری و حفاظت از سلامت جوانان کشور است. عضو هیات علمی گروه رفتار حرکتی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی در توضیح محتوای پروژه تأکید کرد: با توجه به شیوع روبه رشد مکمل‌ها و داروهای افزایش‌دهنده عملکرد و کنترل وزن در بین جوانان و نوجوانان سراسر جهان و کشور ایران و عدم نظارت و کنترل کامل و مؤثر در این زمینه، لزوم توجه به ‌سلامت جوانان و نوجوانان کشور ایجاب می‌نماید تا با دیدی وسیع‌تر و ژرف‌تر به موضوع نگریسته و در پی راهکارهایی مناسب جهت پیشگیری از سوءمصرف این مواد باشیم تا از خطرات و زیان‌های وسیعی که سلامت بزرگ‌ترین سرمایه‌های این کشور را تهدید می‌کند بکاهیم.

وی افزود: پروژه ی حاضر با استفاده از روش تحقیق توصیفی- پیمایشی و به‌صورت میدانی انجام‌ می شود. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه ورزشکاران سازمان‌یافته کشور می‌باشد که در سال 1399 به‌صورت سازمان دار مشغول فعالیت ورزشی در سطوح مختلف هستند که تعداد ۱۰۰۰۰ نفر از این ورزشکاران در پانزده استان کشور در این تحقیق مورد بررسی قرار می‌گیرند. البته با توجه به شیوع بیماری کرونا و تعطیلی باشگاه های ورزشی در یک فرایند هوشمند، سعی شده است با استفاده از آخرین و به روزترین شیوه های پژوهشی از طریق فضای مجازی و به شکل غیر حضوری داده های مورد نیاز در این طرح جمع آوری شود. نتایج این تحقیق تا پایان سال تقدیم نهادهای سیاست گزار شده و برخی یافته‌ها به اطلاع عموم رسانده خواهد شد.

نظر شما