سیدرضا صالحی امیری:

امتیاز می‌دهیم؛ امتیاز هم می‌گیریم/ مشکل ما در ورزش عدم قدرت چانه‌زنی است

۱۳۹۹/۰۹/۲۹ - ۲۳:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۶۳۸۵
امتیاز می‌دهیم؛ امتیاز هم می‌گیریم/ مشکل ما در ورزش عدم قدرت چانه‌زنی است
رئیس کمیته ملی المپیک گفت: مشکل ما در ورزش دنیا عدم قدرت چانه‌زنی است.

به گزارش برنا؛ سیدرضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک در نشست خبری عنوان کرد: در عرصه دیپلماسی افراد صحبت زیادی می‌کنند ولی از دانش دیپلماسی برخوردار نیستند؛ دیپلماسی نیاز به چند الزام دارد، از جمله روابط سیاسی میان کشورهاست که در کسب کرسی تأثیرگذار است. دیپلماسی را در ورزش به کرسی تعبیر کردیم که به اعتقاد من این غلط است. اولین الزام برای کسب کرسی داشتن روابط سیاسی است، عامل دوم قدرت اقتصادی است، به طور طبیعی کشورهای چین، ژاپن و کره جنوبی که هزینه بیشتر و امکانات و زیر ساخت قوی‌تری دارند امکان دیپلماسی و کسب کرسی بیشتری دارند.

او اضافه کرد: بنابراین بحث توان اقتصادی تاثیرگذاری بالایی در کسب کرسی دارد، قطر با جمعیت اندک ولی با امکانات خوب و قدرت اقتصادی توانسته دنیا را برای میزبانی جام جهانی و بازی‌های آسیایی متقاعد کند. نکته سوم در کسب کرسی داشتن اهداف بلندمدت است، یعنی اگر بنا است که در یک‌دهه دیگر ۵۰ کرسی بین‌المللی بگیریم از همین الان باید برنامه‌ریزی را شروع کنیم‌. دانش سیاسی و قدرت چانه‌زنی در کسب کرسی اهمیت زیادی دارد، کسی که در ایران نشسته نمی‌تواند کرسی بگیرد. مشکل ما در ورزش عدم قدرت چانه‌زنی با سایر کشورهاست. اکثر کشورها مدام با سایر کشورها در ارتباط هستند و فعالیت آنها بالاست. بنابراین داشتن برنامه بلندمدت،دانش سیاسی و قدرت چانه‌زنی در کسب کرسی اهمیت دارد‌.

او افزود: ما قریب به ۵۰۰ کرسی داریم که تنها ۱۰ درصد آن‌ها موثر هستند و می‌توانند به ارتقای جایگاه یک فدراسیون ورزشی در عرصه آسیایی و جهانی کمک کنند، بنابراین کسب کرسی زمانی اهمیت دارد که اثربخش باشد. کرسی‌های اثرگذار برای ما اهمیت دارد و به صراحت می‌گویم بسیاری از کرسی‌ها تاثیری در سرنوشت ورزش قهرمانی ایران ندارد. ما باید تعریف جدیدی از کرسی در ورزش داشته باشیم. اگر از این ۵۰۰ کرسی که ورزش قهرمانی در عرصه جهانی داریم، ۴۰۰ کرسی آن را بگیرند هیچ تاثیری در ورزش قهرمانی به وجود نمی‌آید.

صالحی‌امیری ادامه داد: اگر ما بگوییم در شورای آسیا ۱۲ کرسی گرفتیم مهم نیست، مهم این است که تنها یکی از این کرسی‌ها موثر است، ۱۱ کرسی دیگر مربوط به کمیسیون‌هایی است که بعضا در ۴ سال یک جلسه هم ندارند. بسیاری از کرسی‌ها هیچ تاثیری در ورزش ایران ندارد. آنهایی که این توان را ندارند دارای اثر بخشی کم و یا فرمالیته هستند. ما باید فقط به دنبال کرسی اثرگذار باشیم. ما با داشتن توان اقتصادی، اهداف بلندمدت، آگاهی به دانش دیپلماسی و قدرت چانه‌زنی می‌توانیم در مسیر کسب کرسی‌های موثر حرکت کنیم. مجمع عمومی شورای المپیک آسیا فرصت جدیدی را برای دیپلماسی ورزشی به وجود آورد. حدود ۴۵ کشور در این شورا حضور داشتند، ارتباطات با تلفن و مکاتبه شکل نمی‌گیرد.

رئیس کمیته ملی المپیک در ادامه توضیح داد: اولین دیدار ما با وزیر فرهنگ و ورزش و جوانان عمان بود. عمان با ایران روابط قوی، پایدار و بلند مدت دارد و نگاه آنها به جمهوری اسلامی ایران بسیار مثبت است و توافق کردیم روابط ورزشی را به خصوص در رشته‌های المپیکی و آسیایی توسعه دهیم. پیش‌نویس تفاهم نامه که راهبردی و ۱۰ ساله خواهد بود، به زودی امضا می‌شود. عمانی‌ها نیاز بیشتری به ورزش ما دارند.

او خاطرنشان کرد: با رئیس کمیته ملی المپیک عمان نیز دیدار داشتیم و آن‌ها خواستند در رشته‌های المپیکی و اعزام مربیان روابط دوجانبه ایجاد شود. با رئیس آسیایی وزنه برداری هم دیدار داشتیم، او به توسعه روابط و همکاری با وزنه‌برداری ایران علاقمند بود و جایگاه ایران را در آسیا برجسته توصیف کرد. همچنین او نامزد فدراسیون جهانی وزنه‌برداری است و ما شرط حمایت از وی را منوط به حمایت از ایران برای کسب کرسی آسیایی وزنه برداری عنوان کردیم‌. با دبیرکل بین المللی وزنه‌برداری نیز دیدار داشتیم. وی راجع به کسب سهمیه ایران ابراز نگرانی کرد.

صالحی‌امیری با اشاره به حذف کاراته از المپیک ۲۰۲۴ تأکید کرد: با رئیس آسیایی کاراته هم دیدار داشتیم. او جایگاه کاراته را در جهان اول دانست. کاراته ایران در آسیا و جهان سرآمد است و ژاپن رقیب اصلی ایران است. او، عملکرد کاراته ایران را قوی دانست، همچنین به حذف کاراته در المپیک ۲۰۲۴ پاریس اعتراض کردیم. روز بعد با رئیس جهانی دیدار داشتیم. او معتقد بود که حذف کاراته سیاسی است‌ و ما هم شدیداً نسبت به این موضوع اعتراض داشتیم. ما سه پیشنهاد هم داشتیم‌ اول اینکه در شورای المپیک آسیا این موضوع را مطرح کنیم‌، دوم اینکه اعتراض خود را کتبا اعلام کنیم و با کشورهای صاحب نام برای همراهی در این مورد مکاتبه کنیم و سوم راه‌اندازی کمپین بود که به شدت مورد استقبال رئیس فدراسیون جهانی قرار گرفت. در مجمع شورای المپیک آسیا در جمع اعضای هیئت اجرایی این موضوع را مطرح کردم. در این سفر وقت زیادی برای کاراته گذاشتیم و یکی از محورهای صحبت ما اعتراض به این تصمیم بود و حالا باید منتظر زمان باشیم.

صالحی‌امیری عنوان کرد: همکاری‌های مالی که نیاز داشتیم شورای آسیا به ما کمک کند، را مطرح کردیم. در مجموع از تمامی دیدار راضی هستیم. در هیئت اجرایی شورای المپیک هم شرکت کردیم که در نهایت قطر با توجه به اینکه زیرساخت‌های لازم برای بازی‌های آسیایی را داشت انتخاب شد. در مجمع شورای المپیک آسیا تقابل سنگینی بین قطر و عربستان شکل گرفت که در نهایت میزبانی بازی‌های آسیایی ۲۰۳۰ به قطر و میزبانی ۲۰۳۴ بازی‌های آسیایی به عربستان داده شد.

رئیس کمیته ملی المپیک عنوان کرد: با وزیر ورزش عراق هم دیدار داشتیم آنها به شدت نسبت به همکاری با ورزش ایران علاقه‌مند هستند و قرار شد مشترکاً تفاهم نامه‌ای با وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک ایران و کمیته المپیک عراق داشته باشیم‌. دیدار سازنده و خوبی با شیخ احمد داشتیم و به همه درخواست‌های ما پاسخ مثبت دادند. راجع به هندبال هم پاکدل رئیس فدراسیون هندبال درخواست کرده بود که رویداد قهرمانی جوانان آسیا در شیراز بماند البته مشروط به شرایط کرونا است و این موضوع را مطرح کردیم‌ و آن‌ها هم موافقت خود را اعلام کردند البته همانطور که گفتم بستگی به شرایط شیوع ویروس کرونا در اسفندماه دارد.

صالحی‌امیری افزود: با وزیر ورزش و رئیس بازی‌های ۲۰۳۰ قطر جلسه داشتیم. او پیش از این هیئتی را به ایران اعزام کرده بود و تقاضای رأی کردند که ما رأی را منوط به بررسی‌های ملی کردیم و در آنجا اعلام کردیم که به قطر رأی خواهیم داد. با ازبک‌ها دیدار داشتیم که برای بازی‌های جوانان ۲۰۲۵ رأی گرفتند. ازبکستان بعد از قزاقستان در مسیر توسعه ورزش قرار گرفته‌اند.‌ در حوزه روابط سیاسی دخالت نداریم. در حوزه روابط ورزشی با عربستان قطع ارتباط هستیم ولی در قالب باشگاه‌ها در آسیا بازی داریم. امیدوارم با گسترش روابط ورزشی بتوانیم زمینه همکاری دو جانبه را افزایش دهیم که منوط به کسب مجوز از مراجع سیاسی است.

رئیس کمیته ملی المپیک با اشاره به کارشکنی عربستانی‌ها در میزبانی هندبال عنوان کرد: در مورد هندبال مسئله سیاسی نیست و قرار است مسابقات در شیراز و در اسفندماه برگزار شود، ولی مسئولان آسیایی اعلام کردند، با توجه به وضعیت قرمز ایران و شیراز تصمیم داریم میزبانی را به قطر منتقل کنیم. در این سفر طی مذاکره با شیخ احمد و مذاکره با رئیس فدراسیون جهانی توصیه شد این مسابقات در ایران بماند. این رویداد در ایران خواهد ماند؛ مگر اینکه کرونا در این شرایط بماند و ستاد عالی کرونا هم اجازه برگزاری مسابقات را ندهد. شیخ احمد قول داد اگر شرایط قرمز نباشد میزبانی برای ایران باشد.

او در پاسخ به این سوال که در مذاکرات ایران و قطر بحث همکاری در میزبانی جام جهانی، مطرح شد یا خیر، گفت: در تهران با حضور مشاور رئیس جمهور در مناطق آزاد و نماینده وزارت خارجه جلساتی داشتیم و مسئله هم مطرح شد. قرار بر این است که یک بند برای استفاده از مناطق آزاد برای اردوی تیم‌های منتخب جام جهانی گنجانده شود که مهم‌ترین آن زیر ساخت‌های قشم و کیش است که نکته بسیار مهمی است و باید استانداردهای جهاتی را داشته باشد. فعلا زمین استاندارد جهانی نداریم و امیدوارم در این زمان کارهای لازم انجام شود.

او در مورد نام کاروان ایران در المپیک توکیو گفت: برای شعار کاروان فراخوان دادیم که بیشترین نظر ستارگان ایران و ستارگان ایران زمین است. در جلسه بعدی ستاد نام نهایی خواهد شد. نماد همان جام ارجان است. نامی را انتخاب می‌کنیم که نماد شهدا، قهرمانان و ایران باشد. برخی انتقاد کردند که چرا نام شهدا برای کاروان ورزشی ایران انتخاب نشد که من تعجب کردم مگر شهید فخری‌زاده و سایر شهدا جزء ستارگان ایران نیستند. هدف ما وحدت ملی است. در مورد انتخاب لباس کاروان ورزش ایران از رویکرد سلیقه‌ای خارج شدیم و مسئولیت را به ستاد مد و لباس واگذار کردیم در ابتدا ۲۱۳ طرح داشتیم که به ۱۰ طرح رسیدیم و قرار شد طی یک فرایند داوری لباس را انتخاب کنیم. الان در مرحله انتخاب نهایی هستیم و در چند روز آتی راجع به آن تصمیم‌گیری کردیم. لباس را به جامعه طراحان واگذار کردیم و هیچ گونه دخالتی نداشتیم.

صالحی‌امیری در مورد اقدامات در خصوص کسب کرسی‌های موثر توضیح داد: تا زمانی که الزمات فراهم نشود کسب کرسی موثر امکان‌پذیر نخواهد بود. باید نهادهای تاثیرگذار از جمله وزارت خارجه، وزارت اقتصاد و فرهنگ و ارشاد به کمک ورزش بیایند. کسب کرسی تأثیرگذار تنها از طریق فدراسیون‌های ورزشی، کمیته ملی المپیک یا وزارت ورزش امکان‌پذیر نیست و نیاز به کمک همه‌جانبه داریم. ضمن اینکه کسب کرسی موثر در ورزش به توان و زیرساخت‌های کشور برمی‌گردد. ما در کشتی کرسی داشتیم اما آن را از دست دادیم، الان برای حمید سوریان در حال رایزنی هستیم تا کرسی کسب کند. همانطور که گفتم کرسی‌ها باید موثر باشند تا برای ارتقای جایگاه ورزش قهرمانی اثرگذار باشند. ما برای افراد رزومه ایجاد نمی‌کنیم ‌ بلکه هدف باید منافع ملی باشد.

او در مورد بودجه کمیته در سال آینده تأکید کرد: هزینه‌ها را برآورد کردیم و برای ما روشن است. کمیسیون فرهنگی مجلس برای بودجه ورزش جلسه دارد. تا زمانی که بودجه ابلاغ نشود، بودجه رسمیت ندارد و فعلا امکان اعلام را نداریم بعد از آن رسما بودجه سال ۱۴۰۰ را اعلام می‌کنیم.

رئیس کمیته ملی المپیک در خصوص نتایج سفر نمایندگان قطر به ایران و رأی کشورمان به میزبانی دوحه برای بازی‌های آسیایی و گفت: وقتی امتیاز می‌دهیم امتیاز هم خواهیم گرفت. جلساتی را در کمیته ملی المپیک با حضور صاحب نظران برگزار کردیم و به این جمع بندی رسیدیم که درخواست غیر مادی باشد. استفاده از زیر ساخت‌ها، برگزاری اردوها، بازی دوستانه، اردوی مشترک، تبادل مربی در پیش نویس تفاهم نامه با قطر عنوان شده است. توافق شفاهی انجام شده است و قرار است به امضا برسد.

رئیس کمیته ملی المپیک در پاسخ به این سوال که افرادی مانند پیمان فخری در ورزش ساخته می‌شود و با تغییر مدیریت آن‌ها کنار می‌روند، گفت: هیچ عقل سلیمی منافع ملی را بر منافع شخصی ارجح نمی‌داند، ما نباید سرمایه‌ها را از دست بدهیم بلکه باید نقش حمایت کننده داشته باشیم و سیستم را راهبری کنیم، ولی روند کارشناسی با سایر دوستان است. به نظرم این موضوع باید در کشور جا بیفتد که مدیر، تجمیع همه دانش‌ها و علوم نیست. وقتی بحث المپیک است، یعنی سجادی، وقتی از نظارت بر تیم ملی صحبت می‌شود یعنی فخری، طرح و امید برای آینده و کارهای آکادمیک یعنی قراخانلو.

صالحی امیری در پایان تاکید کرد: ما با دو واقعیت مواجه هستیم، این منابع به هیچ وجه پاسخگوی نیازهای قهرمانی نیست و نخواهد بود. ما ۶ رویداد بین‌المللی ورزشی در سال آینده پیش‌رو داریم که این بودجه به هیچ‌عنوان پاسخگو نیست، اما واقعیت این است که دولت در شرایط سخت کشور را اراده می‌کند، به همین خاطر ما در حال تعامل با سازمان برنامه و بودجه هستیم. دولت در خصوص تامین بودجه ورزش حداکثر مساعدت‌ها را انجام داده است به طوری که در آذرماه ۱۰۰ درصد بودجه فدراسیون‌های ورزشی را پرداخت کردیم، البته حمایت از فدراسیون‌های المپیکی همچنان ادامه دارد و فدراسیون‌ها درخواست‌های خود را به سجادی اعلام می‌کنند و در هیئت اجرایی مطرح و پس از موافقت به فدراسیون‌ها مربوطه کمک خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز