بررسی دلایل افت خط آتش استقلال؛

رقابت گلزنان آبی برای گل نزدن!

۱۳۹۹/۱۰/۰۳ - ۰۵:۱۰:۱۹
کد خبر: ۱۱۰۷۹۸۱
رقابت گلزنان آبی برای گل نزدن!
استقلال در 7 بازی اخیر فقط 7 گل به ثمر رسانده که این آمار نشان می‌دهد خط حمله این تیم نسبت به سال گذشته افت چشمگیری داشته است.

به گزارش برنا؛ استقلال سال گذشته با 55 گل زده بهترین خط حمله لیگ نوزدهم را به خود اختصاص داد. هم تیم آندره آ استراماچونی و هم تیم فرهاد مجیدی با ارائه بازی‌های هجومی در هر دیدار گل‌های زیادی به ثمر می‌رساندند که نیمی از این گل‌های زده را زوج طلایی خط حمله استقلال به ثمر رساندند. ترکیب قایدی-دیاباته در لیگ نوزدهم ترکیب فوق‌العاده خط حمله آبی‌پوشان بود و ارسلان مطهری هم هر وقت به عنوان بازیکن ذخیره وارد زمین می‌شد، گل‌های حساسی برای استقلال به ثمر می‌رساند.

امسال ولی اوضاع برای آبی‌پوشان تغییر کرده است. استقلال در 7بازی اخیر فقط 7گل به ثمر رسانده که این آمار نشان می‌دهد خط حمله این تیم نسبت به سال قبل افت چشمگیری داشته است. استقلال حتی در دیدار مقابل ذوب‌آهن رده پانزدهمی، که یکی از ضعیف‌ترین‌ خطوط دفاعی‌ لیگ را در اختیار دارد، به تساوی رسید و بدون گل زده خانه حریف را ترک کرد.

در واقع مهاجمان تیم استقلال با گذشت نیمی از رقابت‌های مسابقات نیم فصل اول عملکرد رضایت بخشی از خود برجای نگذاشته‌اند. یکی از انتقادات به محمود فکری، که تیمش در هفته گذشته صدر جدول را از دست داده، درخصوص عملکرد بازیکنان خط حمله استقلال است.

پس از جدایی محسن کریمی، محمد بلبلی و زکریا مرادی از استقلال این تیم در غیاب مرتضی تبریزی مصدوم با مثلث امیرارسلان مطهری، شیخ دیاباته و مهدی قایدی پا به این فصل از مسابقات گذاشت اما این سه بازیکن روی هم تا به امروز تنها یک گل به ثمر رسانده‌اند که نسبت به فصل گذشته آمار غیرقابل قبولی است.

در واقع پس از هفته اول مقابل مس رفسنجان که مطهری در آن موفق به گلزنی شد تا هفته هفتم و دیدار مقابل ذوب آهن دیگر نتوانستند گلی به ثمر برسانند که این اتفاق با واکنش و انتقاد تند هواداران استقلال روبه‌رو شده است.

به نظر می‌رسد یکی از دلایل اصلی کاهش آمار گلزنی استقلال مصدومیت شیخ دیاباته، آقای گل فصل قبل لیگ برتر است که پس از بازی هفته سوم مقابل ماشین سازی تبریز دچار آسیب دیدگی شد و برای چهار بازی پیاپی در اختیار کادر فنی نبود. دیاباته که ادامه حضورش در استقلال نوید روزهای درخشان‌تری را می‌داد تا به امروز گلی به ثمر نرسانده و پیش‌بینی می‌شود با پایان آسیب دیدگی‌اش بتواند در بازی هفته آینده مقابل گل‌گهر سیرجان بازی کند اما در واقع مشکل اصلی که خط حمله استقلال با آن روبه‌رو است، بازیسازی است.

جدایی علی کریمی از استقلال و عدم حضور او در خط میانی آبی‌پوشان موجب شده عدم حضور یک هافبک بازیساز در ترکیب احساس شود و تلاش داریوش شجاعیان و آرش رضاوند برای ایجاد و خلق موقعیت برای مهاجمان چندان موفق نبوده که در این صورت آمار خط حمله تا به امروز باور نکردنی و عجیب نبود.

علیرضا اکبرپور، هافبک-مهاجم اسبق استقلال، درباره عملکرد مهاجمان آبی‌پوش به خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا می‌گوید: «نباید فشار را روی قایدی و مطهری بگذاریم این کار بی‌انصافی است تیمی که می‌خواهد گل بزند باید همه جانبه حمله کند نه اینکه فقط مهاجمان در فاز هجومی حضور داشته باشند. وقتی به سال‌های قبل برمی‌گردیم در آن دوره‌هایی که استقلال بازی‌های خود را با گل‌های زیاد پیروز می‌شد می‌دیدیم که استقلال با توان بیشتری حمله می‌کرد اما الان یکی، دو بازیکن در محوطه جریمه حریف حضور دارند و همین باعث می‌شود آمار گلزنی تیم پائین بیاید.»

در واقع این روزها بازیسازی و خلق موقعیت برای مهاجمان، حلقه گمشده استقلال است تا جایی که مهاجمان این تیم برای گرفتن توپ تا وسط زمین می‌روند بلکه بتوانند خلق موقعیت کنند. این نکته‌ای است که مهاجم گلزن اسبق استقلال هم به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «الان در کل دنیا از مدافع گرفته تا هافبک همه در حمله حضور دارند اما در استقلال فقط می‌بینیم در محوطه جریمه 2مهاجم حاضر هستند. اینکه بخواهیم آمار ضعیف استقلال در گلزنی را فقط به عملکرد مهاجمان ربط دهیم منصفانه نیست. برای اینکه تیمی به گل برسد باید همه بازیکنان هم تلاش و دوندگی بیشتری داشته باشند و جسارت به خرج بدهند. به اعتقاد من بازیکنان استقلال بی‌خیال شده‌اند و فقط از قایدی و مطهری انتظار گلزنی دارند و بار گلزنی روی دوش آنهاست. آنها هم دچار استرس شده‌اند و باید کادر فنی فکری به حال این موضوع کند.»

وقتی محمود فکری دستیاران خود را برای حضور در استقلال انتخاب کرد، به نظر می‌رسید حضور افرادی مثل صمد مرفاوی و آرش برهانی بتواند عملکرد مهاجمان استقلال را بهبود ببخشد و آنها بتوانند با استفاده از تجربیات این دو گلزن برتر تاریخ باشگاه روزهای خوبی را سپری کنند ولی تعداد گل زده استقلال نشان می‌دهد فعلا حضور مرفاوی و برهانی هم نتوانسته کمکی به مهاجمان استقلال کند.

اکبرپور درباره این موضوع می‌گوید: «باید قبول کنیم مربیان نمی‌توانند وارد زمین شوند و به جای بازیکنان گل بزنند. گل زدن یاد دادنی نیست و همانطور که گفتم به عملکرد همه بازیکنان بستگی دارد نه فقط به مهاجمان. مرفاوی و برهانی تنها کاری که می‌توانند انجام دهند این است که با مهاجمان استقلال تمرین کنند و در آخر همه چیز بر عهده خود بازیکنان است که با تلاش و دوندگی بیشتر بتوانند مهاجمان را در موقعیت گل قرار دهند.»

استقلال 2بازی مهم با گل‌گهر و پرسپولیس را پیش‌رو دارد. دیدارهایی که نتایج آنها می‌تواند تاثیر زیادی روی سرنوشت فکری داشته باشد و قطعا او هر آنچه در چنته دارد را رو می‌کند تا هم موتور مهاجمان استقلال روشن شود هم اینکه آبی‌پوشان بازی‌های زیباتری ارائه دهند. 3/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز