گزارش ورزشی هفته؛

آوار «وار» بر سر آرزوهای پرسپولیس!

۱۳۹۹/۱۰/۰۳ - ۲۳:۵۰:۲۱
کد خبر: ۱۱۰۸۶۷۸
آوار «وار» بر سر آرزوهای پرسپولیس!
پرسپولیس در حالی که می‌توانست جام ارزشمندی را با خود به ایران بیاورد، 2 سوت و 2 تصمیم داور قطری در نهایت باعث شد این تیم بار دیگر به کسب عنوان دوم بسنده کند و این اتفاق به یک دلیل رخ داد؛ سیستم VAR!

به گزارش برنا؛ اگرچه یک سر فوتبال برد است و قسمت تلخ آن باخت اما در برخی شکست‌ها عواملی دخیل هستند که تلخی شکست را به کام تیم بازنده تلخ‌تر می‌کند و این بار هم پرسپولیس پس از پشت سر گذاشتن روزها و بازی‌های سختی تلخی شکست در فینال را بیش از پیش احساس کرد؛ جایی که سیستم ویدوئویی داوری باعث شد پیروزی یک بر صفر پرسپولیس با شکست 2 بر یک معاوضه شود.

این موضوع که تصمیم داور برای اعلام 2 پنالتی علیه پرسپولیس از روی بازبینی صحنه مشکوک چقدر درست و مطابق نص قانون بود یا نه، موضوعی فنی و فوتبالی است اما این موضوع که ناآشنایی بازیکنان و مربیان ما تا چه اندازه با این سیستم ناآشنا و بیگانه بودند و از قبل این موضوع تا چه حد متضرر شده‌اند، موضوعی است که پرداختن به آن ضروری و لازم به نظر می‌رسد.

ادامه تصمیمات عجیب AFC

رقابت‌های لیگ قهرمانان پس از شیوع بیماری کرونا و همه‌گیری این ویروس در حالی با وقفه نسبتا طولانی آغاز شد که تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا در خصوص برگزاری متمرکز این بازی‌ها اعلام شد و در نهایت پس از بررسی‌های همه جانبه‌، رقابت‌ها به میزبانی قطر استارت خورد اما عجیب‌ترین تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا برگزاری مرحله اول این رقابت‌ها بدون سیستم کمک داور ویدویی بود، موضوعی که باعث ضرر خیلی از تیم‌ها از جمله استقلال در دیدار این تیم برابر پاختاکور بود که پنالتی این تیم برابر ازبک‌ها سوخت و استقلال با این اشتباه از جام خداحافظی کرد! این در حالی بود که از مرحله یک چهارم نهایی این رقابت‌ها شاهد  استفاده از این سیستم بودیم که این تصمیم به یکباره، به نوعی از جمله تصمیمات عجیب و غریبی بود که فقط می‌توان از قوطی کنفدراسیون فوتبال آسیا بیرون بیاید!

غافلگیری ایرانی‌ها در لیگ قهرمانان آسیا!

سیستم VAR درحالی از بازی پرسپولیس برابر پاختاکور اجرا شد که نماینده ایران در این مرحله و این دیدار بیگانه با این سیستم و کارکرد آن تجزبه ویژه‌ای را در آن بازی پشت سر گذاشت؛ در آن دیدار اخراج ماشاریپوف به واسطه تکل خشنی که روی پای کمال کامیابی‌نیا رفت صورت گرفت که  این اخراج پس از با بازبینی صحنه توسط کمک داور ویدیویی یا همان VAR معروف صورت گرفت تا بدین ترتیب برای اولین بار و از این مرحله از رقابت‌ها وارد مسابقات شده بود نقش مهم و بسزایی را از خود نشان داده و مشخص شود حضور این تکنولوژی چقدر به برقراری عدالت در فوتبال کمک می‌کند. در حالی که آن دیدار، اولین تجربه پرسپولیسی‌ها بازی با  این سیستم بود؛ این موضوع باعث شد داور  از خطای بزرگی که اشتباه تاثیرگذاری به زیان پرسپولیس و به سود پاختاکور بود، مصون بماند و این بار غافلگیری تکنولوژی به سود ما تمام شود، در حالی که به واسطه نبود زیر ساخت‌ها و هزینه‌های هنگفت، این موضوع هنوز در سطح اول فوتبال ایران بسترسازی نشده و پرسپولیسی‌ها از این مرحله به بعد بیگانه با این تکنولوژی پیش رفتند تا سر از فینال لیگ قهرمانان آسیا درآوردند!

مشکلات داخلی، زمینه‌ساز شکست‌های خارجی!

یکی از مهمترین مسائلی که حضور این سیستم پیشرفت داوری را در سطح اول فوتبال ایران به رویایی دور از دسترس تبدیل کرده، هزینه‌های بالا و نبود زیرساخت‌های لازم در استادیوم‌های تیم‌های لیگ برتری است. تصور کنید از استادیوم‌هایی فاقد امکانات اولیه و استانداردهای لازم برای برگزاری رقابت‌هایی مثل لیگ برتر ایران چگونه می‌توان انتظار این را داشت که با سیستم پیشرفته‌ای مثل VAR  تجهیز شود. شاید اگر در ایران تجربه بازی با سیستم کمک داور ویدئویی را پشت سر گذاشته بودیم امروز آسیب‌های کمتری را در خصوص این موضوع می‌خوردیم؛ اطلاعات کم در این زمینه حداقل در فینال لیگ قهرمانان، ضربه بدی را به فوتبال ایران و پرسپولیس وارد کرد و خاطره تلخی را در خصوص این موضوع در ذهن‌ها ایجاد نمود.

معایب VAR

یکی از بزرگترین انتقاداتی که به سیستم VAR وارد است کاهش جذابیت فوتبال به دلیل توقف‌های طولانی مدت است. قسمتی از این اعتراض و انتقاد درست است زیرا در برخی موارد بررسی و بازبینی صحنه‌ها ممکن است تا ۵ دقیقه طول بکشد. این میزان زمان می‌تواند تغییرات زیادی را در روند بازی ایجاد کند و به عنوان مثال تیمی که به گل نیاز دارد و در حالت حمله است، از فشار حملاتش کاسته شود و تیم مقابل فرصت ریکاوری به دست آورد. این موضوع همچنین باعث می‌شود زمان‌های اضافه طولانی مدتی در آخر هر نیمه داشته باشیم. به عنوان مثال اگر در یک نیمه دو صحنه به سیستم VAR نیاز باشد تقریبا حدود 10 دقیقه وقت اضافه نیاز می‌باشد.

یکی دیگر از انتقاداتی که به این سیستم وارد می‌شود گرفتن روح بازی فوتبال است. بسیاری از بازیکنان قدیمی بر این موضوع تاکید دارند که بازی فوتبال با تمام اشتباهات داوری است که جذاب می‌شود.

Mozaffari.N1

نوید مظفری: VAR  را دوست ندارم!

نوید مظفری، کارشناس داوری، از بایدها و نبایدهای سیستم کمک داوری ویدئویی می‌گوید. این داور سابق فوتبال ایران در گفت‌وگویی که در این زمینه با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا داشت در این خصوص گفت: من شخصا استفاده از VAR را دوست ندارم و معتقدم بخشی از جذابیت‌های فوتبال را از بین می‌برد و باعث بروز برخی شبهات نیز می‌شود.

این کارشناس داوری اظهار داشت: در اکثر کشورهای اروپایی استفاده از این سیستم همه گیر شده اما با توجه به هزینه‌های هنگفت برای استفاده از این سیستم امکان وجود ندارد، همین طور که در این موضوع در ایران هم وجود دارد.

او درخصوص بحث استفاده از این سیستم در میانه راه بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا افزود: این اتفاق، اتفاقی است که فقط در AFC  رخ می‌دهد و بحث تبلیغی استفاده از این سیستم در حضور  اینفانتینیو را نیز نباید فراموش کرد.

مظفری در ادامه گفت: در فینال ناآشنایی ایرانی‌ها با این سیستم کاملا مشهود بود. به هر حال طبیعی است وقتی در فوتبال ایران از این سیستم استفاده نمی‌شود؛ بازیکنان و تیم‌های ما با آن ناآشنا باشند. اتفاقی که بدون شک در جام جهانی هم رخ خواهد داد و تیم‌هایی که در کشورهایشان از چنین سیستمی استفاده نمی‌کنند، ممکن است بیشتر از کشورهایی باشد که در حال حاضر از این تکنولوژی برخوردار هستند، متضرر شوند.

او خاطرنشان کرد: من شخصا استفاده از این سیستم را دوست ندارم چراکه معتقد هستم این تکنولوژی بخشی از جذابیت‌های فوتبال را از بین می‌برد. بازبینی صحنه‌های مشکوک توسط VAR در مواردی در بوندس‌لیگا  بعضا دقایقی پس از وقوع صحنه‌های مشکوک انجامیده و این موضوع می‌تواند بر روند بازی و فوتبال ضربه بزند، ضمن این که حتی در این سیستم در نهایت نیروی انسانی تصمیم نهایی را در صحنه‌های مشکوک می‌گیرد و در مواردی هم حتی تشحیص داور با این سیستم هم با اشتباهاتی توام بوده است.

21

استیلی: اگر VAR در ایران بود، پرسپولیس نتیجه بهتری می‌گرفت

حمید استیلی، سرمربی پیشین سرخ‌پوشان، با بیان اینکه فوتبال ایران نیازمند استفاده از تکنولوژی VAR است، تاکید کرد: بازیکنان ما اگر به استفاده از این تکنولوژی در فوتبال ایران عادت داشتند، مطمئنا آن ‌طور در محوطه جریمه خطا یا هند نمی‌کردند و این اشتباهات نقش مهمی در نتیجه بازی داشت. ما در بازی با النصر هم خیلی راحت با محرومیت وحید امیری و احسان پهلوان روبه‌رو شدیم، در صورتی که آنها می‌دانستند اخطار دارند و باید طوری بازی می ‌کردند که برای بازی فینال محروم نشوند.

پیشکسوت پرسپولیس افزود: فوتبال بازی اتفاقات است و این مسائل توانست قهرمانی پرسپولیس را تحت تاثیر قرار دهد. بازیکنان ما باید از قوانین بین‌المللی آگاهی کامل داشته باشند. شما دیدید چگونه عیسی آل‌‌کثیر را برای خوشحالی بعد از گلش محروم کردند و این چیزها باید در قالب یک موضوع آموزشی به بازیکنان ما گوشزد شود. فوتبال ایران باید برای بازیکنان، مربیان و دیگر کسانی که درگیر فوتبال هستند قوانین سخت‌‌تری را در نظر بگیرد. شما می‌بینید اگر بازیکن یا مربی در کنفرانس‌ها حاضر نشوند توسط AFC جریمه خواهند شد اما در فوتبال ایران سرمربی به کنفرانس نمی‌آید و اتفاقی هم رخ نمی‌دهد. 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز