گزارش روز؛

فیفا کار ناتمام فدراسیون را تمام کرد/ پرچم آفساید بالا رفت

۱۳۹۹/۱۰/۰۹ - ۰۷:۵۶:۲۹
کد خبر: ۱۱۱۱۲۹۵
فیفا کار ناتمام فدراسیون را تمام کرد/ پرچم آفساید بالا رفت
بی‌توجهی به فوتبال بانوان در سال‌های اخیر و تعطیلی دیدارهای ملی باعث شده فوتبال بانوان در رنک فیفا روند نزولی پیدا کند تا جایی که در هفته‌های اخیر و با اعلام رنک جدید فیفا برای دومین بار نام ایران از رنک فیفا خارج شد.

به گزارش برنا؛ فوتبال بانوان ایران تقریبا از سال 2008 به دلیل حضور پررنگ در بازی‌های دوستانه و مسابقاتی چون رقابت‌های مقدماتی غرب آسیا در رنکینگ فیفا صاحب جایگاه شد تا جایی که به سرعت توانست در رتبه 48 جهان قرار بگیرد. با قرارگیری بانوان در این رتبه این امیدواری به وجود آمد که فوتبال بانوان هم با وجود محدودیت‌هایی که دارد قطعا می‌تواند همپای فوتبال مردان مسیر رشد را هموارتر طی کند. اما همه این امید با گذشت زمان و کمرنگ‌تر شدن فعالیت بانوان در میادین بین‌المللی رنگ باخت تا جایی که به دلیل دوری از مسابقات بارها شاهد خروج ایران از رنکینگ فیفا بودیم. این اتفاق ابتدا در سال 2014 رخ داد و فوتبال بانوان ایران برای نخسیت بار از رنکینگ فیفا خارج شد. اما مجددا پس از گذشت چند سال و با از سرگیری مسابقات و بازی‌های دوستانه فوتبال زنان ایران در رتبه‌بندی سال 1389 در جهان جایگاه 55 را به دست آورد که این جایگاه بالاتر از جایگاه فوتبال مردان ایران در آن زمان بوده‌ اما ماجرا به این جا ختم نشد بی‌توجهی به فوتبال بانوان در سال‌های اخیر و تعطیلی دیدارهای ملی باعث شد فوتبال بانوان در رنکینگ فیفا روند نزولی پیدا کند تا جایی که در هفته‌های اخیر و با اعلام رنک جدید فیفا برای دومین بار نام ایران از رنکینگ فیفا خارج شد.

کرونای بهانه خوبی برای مسئولین شده است

سمیه شهبازی، مربی فوتبال بانوان، درباره حذف تیم‌ ملی فوتبال بانوان ایران از رنکینگ جدید فیفا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا اظهار کرد: متاسفانه کرونا مزید بر علت شد و به خوبی بهانه‌ای به دست مسئولین داد تا بیش از گذشته فوتبال بانوان را به حال خودش رها کنند. در ابتدا تعطیلی اردوها و مسابقات کاملا طبیعی بود چون شرایط برای همه کشورها یکسان بود ولی در ادامه شاهد بودیم سایر کشورها برنامه‌ها و اردوهای خود را از سر گرفتند ولی ما در حال حاضر حدود 20 ماه است تیم را به دست فراموشی سپردیم.

او اضافه کرد: کل برنامه‌ریزی ما در بخش بانوان حضور در مسابقات آسیایی است و جز این دیگر هیچ برنامه خاصی نداشتیم و نداریم. الان در بخش آقایان در تمامی رده‌های سنی اردوها برگزار می‌شود و حتی اعزام هم داریم اما بخش بانوان در بلاتکلیفی محض به سر می‌برد. به نظرم اگر در همه این سال‌ها هم AFC حمایت نمی‌کرد و بازی نمی‌گذاشت کلا فراموش می‌شدیم. در حال حاضر فوتبال ایران استعداد و پتانسیل خوبی دارد اما چون در هیچ رویدادی حاضر نمی‌شود حتی برخی کشورها حاضر نیستند با ما بازی دوستانه برگزار کنند.

اگر تلاش مربیان نبود ما هرگز در جام کافا قهرمان نمی‌شدیم

شادی مهینی، مربی فوتبال، درباره کنار گذاشتن فوتبال بانوان ایران از رنکینگ جدید فیفا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا اظهار کرد: کنار گذاشته شدن از رنکینگ صرفا به دلیل این است که اخیرا در هیچ تورنمنت و یا بازی تدارکاتی حضور نداشتیم و این مسئله خیلی جای نگرانی ندارد چون اگر شرایط مهیا شود و دوباره برنامه‌های فوتبال بانوان در سطح ملی از سر گرفته شود مجددا به رنکینگ بر می‌گردیم. علت اینکه در این مدت هم حضور فعالیتی در سطح ملی نداشتیم قطعا به اتفاقات اخیر بر می‌گردد چون کرونا نه تنها به ما بلکه برای کل جهان چالش‌های مختلفی را ایجاد کرد در کنار آن فدراسیون هم به دلیل نداشتن رئیس ثابت به هر حال در این خصوص موثر بوده است. اگر به تحریم‌های اقتصادی و ... هم نگاه کنیم خواهیم دید این موارد در کنار هم واقعا می‌تواند برای هر تیمی چالش برانگیز باشد. اما قطعا پس از مستقر شدن رئیس‌ جدید فدراسیون تا پایان سال و امیدواری به بهبود وضعیت کرونا در ایران و دنیا دوباره می‌توانیم با یک برنامه‌‌ریزی درست در بخش بانوان هم به جایگاه قبلی خود برگردیم.

کارشناس فوتبال بانوان با گلایه از کتایون خسرویار ادامه داد: اخیرا خانم خسرویار، که خود مربی شاغل در فوتبال بانوان هستند، گفت‌وگویی انجام دادند که باعث دلخوری مربیان شده و حالا دقیق نمی‌دانم این مصاحبه شیطنت رسانه‌ای بوده یا نه ولی در مجموع کار درستی نبود. به نظرم برای فوتبال بانوان همه تلاش می‌کنند و صرفا نمی‌توان یک قشر را در این خصوص مقصر خواند. ما بازیکنان با استعدادی داریم که توسط همین مربیان داخلی و در استان‌هایی با امکانات کم شناسایی و تربیت می‌شوند و سپس به تیم‌های‌ملی تزریق می‌شوند. اگر تلاش مربیان نبود ما هرگز در جام کافا قهرمان نمی‌شدیم. به نظرم دور از انصاف است که بخواهیم تلاش و انگیزه مربی‌های ایرانی را نادیده بگیریم. الان لیگ ما برگزار می‌‌شود و با شرایط موجود لیگ خوب و با کیفیتی داریم قطعا در بخش ملی هم این اتفاقات گذرا هستند و با بهبودی اوضاع دوباره وضعیت فوتبال ملی بانوان هم خوب خواهد شد.

سخن آخر

فوتبال بانوان در حال حاضر 20 ماه است که در بلاتکلیفی محض به سر می‌برد موضوعی که باعث شده است فیفا به نوعی کار ناتمام فدراسیون در رابطه با حذف بانوان را به پایان برساند. حالا باید منتظر ماند و دید آیا پس از برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال و تعیین تکلیف رییس این فدراسیون آیا روند توجه به این بخش تغییری خواهد کرد یا همچنان این بخش مهم در انزوا خواهند ماند. 5/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز