داستان عجیبی در فوتبال ایران در حال وقوع است؛

لیگ برتر بیانیه‌نویسی/ بهانه‌جویی‌های ناتمام خارج از مستطیل سبز!

۱۳۹۹/۱۰/۰۹ - ۰۷:۱۰:۲۴
کد خبر: ۱۱۱۱۳۱۸
لیگ برتر بیانیه‌نویسی/ بهانه‌جویی‌های ناتمام خارج از مستطیل سبز!
بیانیه‌نویسی در چند هفته ابتدایی لیگ برتر وارد فاز عجیب و غریبی شده است.

به گزارش برنا؛ در حالی که هنوز یک‌سوم بازی‌های این فصل از لیگ برتر برگزار نشده اما اگر از ابتدای لیگ بیستم تعداد بیانیه‌های منتشر شده از سوی تیم‌های مختلف لیگ برتر را مورد شمارش قرار دهیم، مشخص می‌شود که داستان عجیبی در فوتبال ایران در حال وقوع است!

طی چند فصل اخیر در فوتبال ایران شرایط خاصی را برای تیم‌ها و باشگاه‌های مختلف شاهد هستیم، به طوری کار به جایی کشیده شده که  بیانیه‌های رنگارنگی که از سوی اکثر باشگاه‌ها قبل و بعد از بازی‌ها صادر و منتشر می‌شود و خیلی بیشتر از صحبت درمورد مسائل فنی بازی‌هاست تا لیگ فوتبال ایران بیشتر از اتفاقات مستطیل سبز، خارج از باکس و زمین چمن رخ بدهد.

هرچند عمر بیانیه‌نویسی باشگاه‌های ایران در عرصه فوتبال زیاد طولانی نیست اما این اتفاق گسترش عجیبی را بین اکثر تیم‌ها داشته و در حال حاضر تبدیل به عادتی نابهنجار بین اهالی فوتبال شده است.

هرچند در سال‌های اخیر تصمیمات و قوانینی در این زمینه برای پایان این داستان به باشگاه‌ها ابلاغ شده است اما این اتفاق هم تاثیر زیادی برای عدم دست به قلم شدن باشگاه‌ها در این زمینه نشده است! حدود یک سال و اندی پیش بود که یکی از مهم‌ترین بحث‌های نشست اخیر هیات رئیسه سازمان لیگ برتر که با حضور مهدی تاج برگزار شد، بیانیه‌نویسی بود که البته ضمانت اجرایی لازم را نداشت.

در خرداد 1398 بود که اعضای هیات رئیسه سازمان لیگ برتر روی این موضوع تاکید داشتند بیانیه‌نویسی از سوی باشگاه‌ها که قبل از بازی و بعد از بازی انجام می‌شود، موجب ایجاد تنش در فضای لیگ برتر می‌شود و از همه مهمتر فشار روی داوران را افزایش می‌دهد و برای برخی از تیم‌ها هم این شبهه ایجاد شده که می‌بایست برای تغییر شرایط به سود خود بیانیه بنویسند، در حالی که بیانیه‌نویسی در فوتبال حرفه‌ای جایگاهی ندارد. از همه مهمتر اینکه بیانیه‌نویسی گاها موجب تحریک تماشاگران علیه سازمان لیگ برتر و داوران می شود.

مهدی تاج در این نشست دغدغه‌های اعضای هیات رئیسه سازمان لیگ برتر را پذیرفت و در پایان این نشست در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد از این پس هر تیمی اقدام به بیانیه‌نویسی کند با جریمه نقدی و محرومیت مواجه می‌شود.

این در حالی است که آئین‌نامه انضباطی فدراسیون فوتبال پیش‌بینی درمورد بیانیه‌نویسی نداشته است تا در اصل این ابلاغیه ضمانت اجرایی لازم را نداشته باشد!

در آن زمان گفته می‌شد قرار است کمیته تدوین مقررات به‌زودی در این خصوص بندهای جدیدی را به آئین‌نامه انضباطی اضافه کند. در این زمینه حتی گفته می‌شد قرار است برخورد با بیانیه‌نویسی باشگاه‌ها به کمیته اخلاق محول شود که می‌توان گفت در این خصوص اجرای این برنامه‌ها را شاهد نبودیم تا بازهم پروسه بیانیه نویسی باشگاه‌ها به اهرم فشاری از سوی مدیران باشگاه‌های مختلف علیه هم، علیه سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال و..... تبدیل شود.

در شرایطی که هفته‌های اول لیگ بیستم را پشت‌سر می‌گذاریم، بیانیه‌نویسی در چند هفته ابتدایی لیگ برتر وارد فاز عجیب و غریبی شده است، به‌طوری که تقریبا می‌توان مدعی شد که باشگاهی در لیگ برتر نداریم که از ابتدای فصل جاری تا به امروز حداقل یک‌بار برای بیانیه‌نویسی اقدام نکرده باشند، آن‌هم از نوع بیانیه‌هایی با ادبیات خاص که بیشتر به سمت و سوی بهانه‌جویی می‌رود تا بیانیه رسمی! بیانیه‌هایی که با اصلی‌ترین و ابتدایی‌ترین اصول منافات و فاصله دارد و در قالب‌های زرد و دور از برخی شئونات تهیه و بدون هیچ‌گونه ضابطه‌ای منتشر می‌شود.

نمی‌دانیم این داستان تا کی قرار است فوتبال و لیگ برتر ما را تحت‌الشعاع قرار دهد اما قابل پیش‌بینی است ادامه این روند بیانیه‌نویسی می‌تواند لطمات جبران ناپذیری را بر پیکر فوتبال ما وارد کند. 3

نظر شما