همه چیز درباره گلزنان دربی؛

گل بزن، ماندگار شو...

۱۳۹۹/۱۰/۲۱ - ۰۶:۵۲:۰۱
کد خبر: ۱۱۱۷۸۹۰
گل بزن، ماندگار شو...
گلزنی در دربی، اتفاقی است که می‌تواند نام یک بازیکن را در تاریخ این دیدار به ثبت برساند.

به گزارش برنا؛ در حالی که سال‌های زیادی از برگزاری دربی سرخابی‌ها در ایران می گذرد اما در هر فصل فوتبالی حداقل در 2 مقطع بازی های لیگ، اتفاقات و حوادث همه دربی های قبل مورد بازبینی قرار می گیرد و صحبت از آن بر سر زبان ها می افتد. بحث گلزنی در این دیدار ویژه اتفاقی است که می تواند اتفاق مهمی برای هر بازیکنی که در این بازی به میدان رفته است، باشد. در آستانه دربی 94 بررسی گلزنان خاص این بازی خاص می تواند جالب توجه باشد.

اولین گلزنان دربی

همیشه اولین ها در هر اتفاقی فراموش ناشدنی هستند، حتی اگر این اتفاق 52 سال گذشته باشد. در تاریخ دربی ها اولین بازی دو تیم در سال 47 با تساوی بدون گل به پایان رسید اما در بازی برگشت، تساوی یک بر یک در این دیدار رقم خورد. در آن دیدار جابری زاده اولین گلزنی دربی برای استقلال بود. در آن سوی میدان حسین همیشه جوان برای پرسپولیس گلزنی کرد تا نام این 2 بازیکن به عنوان اولین گلزنان این دیدار به ثبت برسد.

آقایان گل جدال سرخابی‌ها

چهره های پیشکسوت پرسپولیس و استقلال آقای گل‌های دیدارهای دربی هستند که هنوز بازیکنی از نسل جدید موفق نشده است که به رکورد این چهره‌ها برسد. مرحوم صفر ایرانپاک با 7 گل و حسین کلانی با 6 گل آقای گل‌های پرسپولیس در دربی هستند. این در حالی است که زنده یاد غلامحسین مظلومی با به ثمر رساندن 5 گل در برابر پرسپولیس، از این حیث رکورددار استقلالی‌ها محسوب می شود.

گلزنان مشترک!

در تاریخ رویارویی سرخابی ها بازیکنان زیادی بودند که سابقه بازی در هر دو تیم را در این دیدار داشته‌اند و تعداد محدودی از این نفرات توانسته اند در این دیدار با پیراهن هر دو تیم موفق به گلزنی شوند. مهدی هاشمی‌نسب، شاهرخ بیانی و غلامرضا فتح آبادی 3 چهره گلزن مشترک برای هر دو تیم در این دیدار بوده‌اند که هاشمی‌نسب 4 گل با پیراهن پرسپولیس به ثمر رسانده و یک گل با لباس آبی، شاهرخ بیانی 2 بار برای پرسپولیس گلزنی کرده و یک بار برای استقلال و بالاخره فتح آبادی یک گل را برای هر یک از این تیم‌ها در دربی به ثمر رسانده است.

هت‌تریک بازها

در تاریخ این دیدار تنها 2 بازیکن در دربی موفق به هت تریک شده‌اند که هر دو از پرسپولیس بوده‌اند. زنده یاد همایون بهزادی در دربی 6 تایی‌ها و ایمون زاید، مهاجم ایرلندی پرسپولیس، در بازی معروفی که در سال 1390 با برتری 3 بر 2 پرسپولیس به پایان رسید، مردانی بودند که در دربی سرخابی ها هت تریک کرده اند.

طلسم‌شکن

در سال 1375 و در شرایطی که پرسپولیس 7 سال متوالی برای کسب پیروزی برابر استقلال ناکام بود، مهاجم ارمنی سرخ ها این طلسم را در دقایق پایانی دربی شکست. گل بزیک در آن دیدار سبب شد پرسپولیس طلسم 7 ساله برابر استقلال را پایان دهد.

گلزنان دیرهنگام

دیرهنگام ترین گلزن استقلال در تاریخ دربی، مربی حال حاضر سایپا شده است! در دربی سال 1383، پیروز قربانی، مدافع استقلال، در دقیقه 3+90 دربی موفق شد گل حساسی را برای تیمش به ثمر برساند، گلی که باعث شد استقلال با حساب 3 بر 2 به پیروزی برسد. در آن سوی این دیدار، مازیار زارع در دقیقه 3+90 در سال 1387 از روی نقطه پنالتی برای پرسپولیس گلزنی کرد تا آن دیدار در نهایت با تساوی یک بر یک به پایان برسد. این در حالی است که جری بنگسون، مهاجم سیه چرده پرسپولیس، در سال 1394 موفق شد در دقیقه 6+90 گل تساوی بخشی را برای پرسپولیس در دربی به ثمر برساند.

گلزنان زودهنگام

در تاریخ این دیدار شاهد به ثمر رسیدن گل‌های زودهنگامی برای سرخابی‌ها بوده‌ایم. علی سامره در سال‌های 1381 و 1382 در دقایق یک و 8 برای استقلال گلزنی کرد. امید روانخواه در سال 1387 در دقیقه 5 این بازی موفق به گلزنی شد. در آن سوی میدان در پرسپولیس، حسین کلانی در سال 1349 در دقیقه 2، علی پروین در سال 1349 در دقیقه 7 و سروش رفیعی در دقیقه 5 سال 1395 برای پرسپولیس گل زودهنگامی را به ثمر رساندند.

خارجی‌های گلزن!

24

در شرایطی که هنوز بازیکن خارجی از استقلال موفق به گلزنی در دربی نشده، پرسپولیس 4 گلزن خارجی را در این دیدار دارد. عیسی ترائوره به عنوان اولین گلزن خارجی دربی در حالی در این دیدار برای سرخ‌ها موفق به گلزنی شد که پرسپولیس دیدار برابر استقلال با گلزنی او را در سال 1382 با نتیجه 2 بر یک به حریف خود واگذار کرد. ایمون زاید در سال 1390 در پیروزی 3 بر 2 برابر استقلال، زننده هر 3 گل پرسولیس بود. این در شرایطی است که جری بنگسون دیگر گلزن خارجی دربی در سال 1394 است. بشار رسن، هافبک سابق پرسپولیس، نیز با سابقه گلزنی در 2 بازی دربی نام خود را در بین مردان گلزن پرسپولیس در دربی به ثبت رسانده است.

رفت و برگشتی‌ها

تاریخ جدال سرخابی ها 2 بازیکن رفت و برگشتی در دربی را به ثبت رسانده است. در دربی های 64 و 65، امید روانخواه برای استقلال و محسن خلیلی برای پرسپولیس موفق به گلزنی در 2 بازی متوالی شدند. فرهاد مجیدی هم در لیگ نهم و جابر انصاری در لیگ پانزدهم در دو بازی رفت و برگشت برای استقلال گل زدند تا از هواداران تیم‌های خود لقب مشترک «رفت و برگشت» را بگیرند!

جوان‌ترین و مسن‌ترین گلزنان دربی

در مجموع گلزنان تاریخ این دیدار حسن روشن، پیشکسوت استقلال، جوان‌ترین بازیکنی بود که در این دیدار موفق به گلزنی شد. حسن روشن زمانی که در دربی موفق به گلزنی شد، 18 سال، 11 ماه و 23 روز داشت. این در حالی است که علی علیپور با 19 سال و 6 ماه و 5 روز در رده دوم قرار دارد و مهدی مهدوی کیا با 19 سال، 11 ماه و 18 روز در رده بعدی قرار دارد. این در حالی است که  کریم باقری در دربی 68 که زننده گل برتری پرسپولیس بود، 35 سال و 348 روز سن داشت تا رکورد قبلی را که متعلق به یحیی گل‌محمدی بود را بشکند.

گلزنی در اولین بازی!

16

2 بازیکن پرسپولیس در تاریخ دربی موفق شده‌اند در اولین بازی خود در دربی و حضور در ترکیب سرخ‌ها در این دیدار گلزنی کنند. در سال 1375 بهنام طاهرزاده گلزن گمنام پرسپولیس در این دیدار لقب گرفت. این در حالی است که در سال 1396 مهدی عبدی موفق شد در اولین بازی و اولین حضور در دربی، گل مهمی را برای سرخ‌ها به ثمر برساند. 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز