آمار عجیب برای لیگ برتری‌ها در دوره بیستم؛

خط دفاعی یا پنیر سوئیسی؟!

۱۳۹۹/۱۱/۱۳ - ۲۳:۰۱:۰۲
کد خبر: ۱۱۳۰۴۶۷
خط دفاعی یا پنیر سوئیسی؟!
لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور در دوره بیستم در شرایطی به هفته‌های پایانی‌اش در نیم فصل اول نزدیک می‌شود که رقابت تنگاتنگی بین تیم‌ها در جدول رده‌بندی وجود دارد و اعداد و ارقام جالبی در مقابل نام تیم‌ها به ثبت رسیده است.

به گزارش برنا؛ جدول رده‌بندی و آمار گل‌های خورده تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها، نشانگر این موضوع است که وضعیت تیم‌های این فصل از لیگ برتر فوتبال از نظر ساختار دفاعی و درون دروازه نسبت به دوره‌های مشابه قبل، سیر نزولی داشته و تیم‌ها در حالی که چند هفته تا پایان نیم فصل اول باقی مانده است به گواه آمار از شرایط چندان خوبی برخوردار نیستند.

به جز پرسپولیس (تیم پنجم جدول با 11 بازی و 8 گل خورده) و استقلال و فولاد که با دریافت 9 گل، به ترتیب در جدول رده‌های اول و چهارم را به خود اختصاص داده‌اند، آمار گل‌های دریافتی 13 تیم دیگر حاضر در لیگ بیستم دو رقمی شده که این اتفاق اصلا نمی‌تواند آمار خوبی برای تیم‌های لیگ برتری محسوب شود.

آمار عجیب! 

جدول و تعداد گل‌های دریافتی تیم‌ها تا به امروز در حالی عجیب می‌شود که به عنوان مثال سپاهان به عنوان تیم سوم جدول رده‌بندی، آمار 17 گل خورده را به خود اختصاص داده و ماشین‌سازی تبریز به عنوان تیم قعرنشین جدول رده‌بندی تا به امروز 20 گل دریافت کرده، موضوعی که نشان می‌دهد ضعف خطوط دفاعی تیم‌ها در این فصل ارتباط چندانی به جایگاه تیم‌ها در جدول ندارد و شاید بتوان گفت ضعف ساختار دفاعی، موضوعی است که اکثر تیم‌های این فصل از آن رنج می‌برند و ادامه این روند می‌تواند در طول فصل ضربات جبران ناپذیری را برای آنها در پی داشته باشد.

مشکل مشترک! 

گل‌های خورده تیم‌ها در طول بازی‌های این فصل از لیگ برتر از هفته اول تا به امروز می‌تواند از این جهت که تیم‌ها در این فصل با مشکل و معضل مشترکی به نام ضعف دفاعی روبرو هستند، قابل بررسی باشد اما این موضوع از نگاه دیگری هم  قابل تامل است و اگر بخواهیم در این موضوع، نیمه پر لیوان را نگاه کنیم این مسئله قابل ذکر است که با بالا رفتن قدرت تهاجمی و میل به هجوم تیم‌ها در هر بازی گل‌های بیشتری رد و بدل شده و در نهایت فوتبال‌های پرگل‌تر و تماشاگرپسندتری را در طول فصل شاهد هستیم که البته این اتفاق برابر ضعف‌های مدافعان و دروازه‌بانان تیم‌ها قابل توجیه نخواهد بود.

مقایسه مهم

برای بررسی بهتر این موضوع بد نیست نگاه دقیق‌تری را به جدول رقابت‌های لیگ برتر بیستم داشته باشیم و آمار گل‌های خورده و زده تیم‌ها را با فصل پیش در زمان مشابه مورد مقایسه قرار دهیم؛ موضوعی که می‌تواند نتایج نه چندان خوشایندی را ثابت کند! مقایسه کنید تا به عمق فاجعه پی ببرید. به عنوان مثال سپاهان در فصل گذشته در 30 بازی  آمار 22 گل خورده را به نام خود ثبت کرده بود اما  در حال حاضر پس از 13 بازی آمار 17 گل خورده برای این تیم به ثبت رسیده است.

شرایط پرسپولیس

جالب است بدانید  پرسپولیس که در حال حاضر کمترین گل خورده این فصل را به خود اختصاص داده است در فصل قبل در شرایطی قهرمان لیگ نوزدهم شد که در پایان 30 بازی آمار گل‌های دریافتی‌اش به 17 گل رسیده بود و در حال حاضر پس از 11 بازی 8 بار دروازه این تیم باز شده تا  فاصله زیادی با میانگین دریافت یک گل در هر بازی نداشته باشد!

بررسی شرایط استقلال و فولاد

این در شرایطی است که شاید بتوان گفت اوضاع استقلال هم به عنوان صدرنشین فعلی لیگ برتر نیز از نظر ساختار دفاعی چندان بهتر از پرسپولیس نباشد. آبی‌های تهرانی در 13 بازی قبلی‌شان در این فصل از لیگ برتر 9 بار دروازه خود را باز شده دیده‌اند که از این جهت با فولاد تیم چهارم جدول رده‌بندی شرایط یکسانی دارند که این موضوع نشانه این است که تیم های بالانشین جدول هم با این مشکل و معضل به نوعی دست به گریبان هستند.

نکته مهم 

در شرایطی که شرایط باشگاه‌ها می‌تواند رابطه مستقیمی با وضعیت تیم ملی در آینده نزدیک داشته باشد تداوم مشکلات دفاعی و ساختار دفاعی تیم‌های لیگ می‌تواند در آینده برای تیم ملی ایران نیز مسئله ساز شده و چالش‌هایی را برای تیم ملی نیز همراه داشته باشد.

محمد نصرتی: فوتبال ما این روزها رو به نزول است

مدافع اسبق تیم ملی درخصوص این موضوع صحبت‌هایی را مطرح کرد.

محمد نصرتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا با تائید مشکلات دفاعی در لیگ برتر اظهار داشت: آمارهایی که تا به امروز درخصوص گل‌های خورده تیم ها در لیگ برتر به ثبت رسیده، اصلا امیدوار کننده نیست و تداوم این روند می‌تواند نگران کننده هم باشد.

او در ادامه تاکید کرد: در حال ساختار دفاعی ضعیف شده و علت گل‌های دریافتی زیاد تیم‌ها در لیگ برتر هم همین موضوع است. این در حالی است که باید روی این موضوع کار شود و در غیر این صورت ممکن است این ماجرا، آثار بدی را در  ادامه فصل برای تیم‌ها ایجاد کند. به اعتقاد من بحث آموزش برای مدافعان و هافبک‌های دفاعی تیم‌ها راحت‌تر از پست‌های دیگر مثل عناصر تهاجمی است چراکه بازیکنان فاز تهاجمی تیم‌ها علاوه بر بحث آموزش به موضوع خلاقیت هم نیاز دارند.

مدافع اسبق تیم ملی افزود: متاسفانه روز به روز شاهد این هستیم که کیفیت بازیکنان در سطح لیگ برتر کاهش پیدا می کند و به جز یکسری مدافعانی که بازیکنان باتجربه تیم‌ها را تشکیل می‌دهند، نفرات جدیدی را در ساختار دفاعی تیم‌ها نمی‌بینیم که با سن و سال پائین‌تر توانسته باشند خود را در تیم‌های لیگ برتری نشان دهند.

نصرتی، مدافع سال‌های گذشته پرسپولیس تاکید کرد: اعتقاد من این است که به جز این موضوع، فوتبال ما این روزها رو به نزول است چراکه بازیکنان ما به خصوص نسل جوان تمرکز کافی برای تمرین ندارند و همه در فضای مجازی مشغول هستند و کمتر حواس‌شان به تمرین و فوتبال‌شان است. جدا از بحث تمرین و تمرکز فوتبالی این موضوع بعد غیر فنی هم دارد که باید این موضوعات ریشه‌یابی شده و در پی حل باشیم و در غیر این صورت می‌تواند در بلندمدت برای فوتبال ما دردسرساز شود. 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز