سیدرضا صالحی‌امیری:

۸۰ درصد توسعه زیرساخت‌های ورزشی بعد از انقلاب شکل گرفت/ المپیک ژاپن برگزار خواهد شد

۱۳۹۹/۱۱/۱۹ - ۱۲:۳۵:۲۸
کد خبر: ۱۱۳۳۴۷۴
۸۰ درصد توسعه زیرساخت‌های ورزشی بعد از انقلاب شکل گرفت/ المپیک ژاپن برگزار خواهد شد
رئیس کمیته ملی المپیک گفت: رئیس کمیته ملی المپیک ژاپن در نامه‌ای کتبی اعلام کرد که المپیک برگزار خواهد شد و همچنین گفته‌اند که هر نوع واکسنی را که درخواست کنیم، در اختیار ورزشکاران و کاروان ورزشی ما خواهند گذاشت.

به گزارش برنا؛ سیدرضا صالحی‌امیری در برنامه یه روز تازه گفت: بازنگری در آنچه انگیزه نسل انقلابی بود، در ایام دهه مبارک فجر اهمیت دارد. درخصوص ورزش قهرمانی در این سال‌ها اتفاق مهمی را شاهد بودیم و در ورزش قهرمانی جهشی شکل گرفت و نسل جدیدی رویش کرده است. همچنان که جامعه مدرن می‌شود، انگیزه برای نشاط اجتماعی، سلامت اجتماعی و همبستگی اجتماعی تقویت می‌شود و ورزش تنها رسیدن به سکو نیست بلکه بخشی جدانشدنی از زندگی مردم است؛ در کنار خوراک، پوشاک، حمل‌ونقل و صنعت، ورزش هم حائز اهمیت است. ورزش جزئی از زیست مردم است و در دل این زیست رقابت هم‌ شکل می‌گیرد که شور و هیجان را تقویت می‌کند و انسان نیازمند همراهی با دیگران و شکوفایی است. 

صالحی‌امیری اظهار داشت: هیجانات نسل جوان باید تخلیه شود. حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در ایران ورزش قهرمانی می‌کنند و این افراد بیمه هستند. آمار واقعی ورزشکاران قهرمانی حدود 6 میلیون نفر است و ایران یکی از مدعیان ورزش قهرمانی در دنیاست. این ظرفیت بزرگ فواید زیادی مثل رویش و خلق استعداد را دارد و حسن یزدانی در دل همین افراد رشد کرد. بعد از انقلاب شاهد توسعه زیرساخت‌ها بودیم و ورزش یک موضوع تخصصی و حرفه‌ای شده است و نیازمند تجهیزات، زیرساخت، مربی و پزشک است. ۸۰ درصد توسعه زیرساخت‌های ورزشی بعد از پیروزی انقلاب شکل گرفت و دولت مصوبه‌ای را به مجلس قبلی پیشنهاد کرد که خوشبختانه این مصوبه تصویب شد که براساس این مصوبه ۰.۲۷ درصد ارزش‌افزوده به توسعه زیرساخت‌ها اختصاص داده شد. در نتیجه سراسر کشور تبدیل به کارگاه‌های توسعه شد و این اقدامات در مسیر عدالت توزیع بود. کمتر روستا و شهری را شاهد هستیم که چندین مرکز ورزشی نداشته باشند و در خیلی از شهرستان‌ها زمین‌های ۵ هزار نفره ورزشی ساخته شده است و ظرفیت زیرساخت‌های بعد از انقلاب یک جهش بی‌نظیر داشت. 

او افزود: حضور زنان در ورزش قهرمانی را بعد از انقلاب شاهد بودیم. در حالی که در گذشته به واسطه محدودیت‌های فرهنگی دختران به ورزش قهرمانی وارد نمی‌شدند و ظرفیت ورزش دختران ما در حدی است که در یک دهه آینده برابر با ظرفیت پسران خواهد شد. در رویداد قبلی آسیا ما نسبت ۲۵ به ۷۵ را داشتیم و پیش‌بینی می‌شود که در رویداد آینده حدود ۴۰ به ۶۰ خواهد بود؛ همچنین در دو رویداد بعدی این عدد تقریباً برابر خواهد شد. جهشی که دختران ما در این سال‌ها داشتند، بیشتر از پسران است و به دنبال اثبات خود هستند و در رشته‌هایی مثل کاراته، تکواندو، تیراندازی، قایق‌رانی و سایر رشته‌ها خوش درخشیده‌اند. امام خمینی(ره) فضایی را باز کردند که دختران و زنان ما در صحنه ورزش بدرخشند و دختران ما در سکوهای قهرمانی تنها مدال کسب نمی‌کنند، ارزش‌های کشور را نشان می‌دهد. 

رئیس کمیته ملی المپیک ضمن اشاره به شرایط ورزش کشور در گذشته گفت: از قول علی پروین به این موضوع اشاره می‌کنم که می‌گوید؛ بعد از تمرین صبح لباس‌ها را می‌شستیم و همان را در تمرین ظهر می‌پوشیدیم اما در حال حاضر نسبت به معیشت و سلامت ورزشکاران توجه داریم و در ۳ حوزه کمک‌حال ورزشکاران هستیم. حوزه اول صندوق پیشکسوتان است که یک‌نهاد کمک‌کننده است؛ حوزه دوم کمک کمیته المپیک به ورزشکارانی است که سهمیه کسب می‌کنند و پرداخت به المپین‌ها را ماهانه 500 هزار تومان افزایش دادیم و همه المپین‌ها از ۱۹۴۸ تا امروز از ما حقوق می‌گیرند و بعد از فوت المپین‌ها این حقوق به خانواده آن‌ها نیز پرداخت می‌شود. افرادی که سهمیه کسب کنند به مدت ۱۸ ماه حقوق ۵ میلیون تومانی دریافت می‌کنند و در حوزه سوم به ۱۴ نفر سهمیه ارزی تعلق می‌گیرد؛۱۰ نفر ماهی ۵۰۰ دلار و ۴ نفر از رشته اسکی ماهی ۱۰۰۰ دلار دریافت ارزی دارند و در سال‌جاری ۱.۸ دهم میلیارد تومان کمک موردی به قهرمانان داشتیم. 

صالحی‌امیری در پایان تأکید کرد: المپیک ژاپن برگزار خواهد شد و کمیته ملی المپیک ایران و ژاپن دو مرجع برگزارکننده المپیک هستند و رئیس کمیته ملی المپیک ژاپن در نامه‌ای کتبی اعلام کرد که المپیک برگزار خواهد شد و همچنین گفته‌اند که هر نوع واکسنی را که درخواست کنیم، در اختیار ورزشکاران و کاروان ورزشی ما خواهند گذاشت که تا 2 برابر ظرفیت می‌توانیم درخواست واکسن کنیم. صحبت‌های بی‌اساس در روحیه ورزشکاران ما تأثیر منفی خواهد گذاشت و در بدترین شرایط ورزشکاران دو هفته قرنطینه خواهند شد و بعد از انجام تست‌های لازم المپیک بدون تماشاچی برگزار خواهد شد. 

گفتنی است، برنامه "یه روز تازه" مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می‌رود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز