دغدغه این روزهای فوتبال ایران؛

صاحبان نامطمئن قفس‌های توری

۱۳۹۹/۱۱/۲۸ - ۰۷:۴۱:۴۷
کد خبر: ۱۱۳۷۸۴۴
صاحبان نامطمئن قفس‌های توری
دروازه‌بانانی که مدعی پوشیدن پیراهن تیم ملی هستند در یکی، دو ماه اخیر عملکرد خوبی نداشتند تا خیال سرمربی تیم ملی را بابت داشتن گلرهای آماده و مطمئن آسوده کنند.

به گزارش برنا؛ این روزها اوضاع دروازه‌بانان مدعی پوشیدن پیراهن تیم ملی فوتبال امیدوار کننده نیست. گلرهایی که در 2 لیست قبلی دراگان اسکوچیچ حضور داشتند و دروازه‌بانانی که مدعی پوشیدن پیراهن تیم ملی هستند در یکی، دو ماه اخیر عملکرد خوبی نداشته‌اند تا خیال سرمربی تیم ملی را بابت داشتن گلرهای آماده و مطمئن آسوده کنند.

دراگان اسکوچیچ در اردوهای قبلی رشید مظاهری، پیام نیازمند و امیر عابدزاده را به اردوی تیم ملی دعوت کرد. در آن مقطع زمانی عابدزاده در ماریتیمو می‌درخشید و نیازمند و مظاهری هم به دلیل درخشش در لیگ نوزدهم مد نظر سرمربی تیم ملی قرار گرفتند. لک هم با وجود درخشش با پیراهن تیم فوتبال پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا در لیست تیم ملی قرار نگرفت و علیرضا بیرانوند هم به دلیل نیمکت نشین بودن در تیم باشگاهی راهی به فهرست بازیکنان مورد نظر سرمربی تیم ملی پیدا نکرد.

این روزها ولی دروازه‌بان مطمئنی در فوتبال ایران نمی‌بینیم. گلرهایی که در 2 فهرست قبلی تیم ملی حضور داشتند افت کرده‌اند و بقیه مدعیان هم عملکرد خوبی نداشته‌اند.

به این بهانه وضعیت دروازه‌بانان مدعی پوشیدن پیراهن تیم ملی را بررسی می‌کنیم.

علیرضا بیرانوند؛ پر از فراز و نشیب

36

علیرضا بیرانوند بعد از جدایی از پرسپولیس و رفتن به بلژیک روزهای خوبی را سپری نکرده است. بیرانوند بدشانس بود که در بدو ورودش به کشور بلژیک اسیر مصدومیت شد. این می‌تواند اوج بدشانسی برای یک فوتبالیست باشد که به محض ورود به تیم جدید مصدوم باشد و کار وقتی دشوارتر می شود که یک گلر از قلب ایران به قلب بلژیک برود و با مصدومیت، تیم جدید خود را سورپرایز کند. بیرانوند بعد از بهبود مصدومیتش هم راهی به دروازه آنتورپ پیدا نکرد و مدت‌ها نیمکت‌نشین بود تا اینکه رقیب فرانسوی‌اش مصدوم شد تا دروازه‌بان ایرانی بالاخره طعم فیکس شدن در تیم جدیدش را بچشد. بعد از بهبود مصدومیت رقیب علی بیرو، او به طور یکی در میان در ترکیب آنتورپ قرار گرفت و عملکردش هم به گونه‌ای نبود که کادر فنی تیمش را مجاب کند برای فیکس شدن. در واقع بیرانوند روزهای پر از فراز و نشیبی را در بلژیک سپری می‌کند و شرایط پایداری در آنتورپ ندارد.

امیر عابدزاده؛ تبعید به نیمکت

29

امیر عابدزاده برخلاف دیگر دروازه‌بان لژیونر ایرانی در اروپا شرایط خوبی در تیمش داشت. عابدزاده در شروع لیگ پرتغال، گلر فیکس ماریتیمو شد و در 2 اردوی قبلی تیم ملی حضور داشت و حتی در دیدارهای دوستانه تیم ملی مقابل ازبکستان و بوسنی گلر فیکس تیم ملی بود اما روند نزولی عابدزاده هم مدتی است که شروع شده. او هم مثل بیرانوند شرایط خوبی در تیم باشگاهی‌اش ندارد. گاهی فیکس است و گاهی نیمکت‌نشین. این شرایط در حالی پیش آمده که فوتبال ایران داشت به آینده این دروازه‌بان جوان خوشبین می‌شد اما نیمکت‌نشین شدن او در تیم باشگاهی‌اش نگرانی بزرگی برای سرمربی تیم ملی ایجاد کرد که می‌خواست امیر را به عنوان گلر اصلی تیمش انتخاب کند.

رشید مظاهری؛ افت بدموقع

دیدار+تیم+های+فوتبال+استقلال-+پیکان+

در بین دروازه‌بان‌های لیگ برتر فوتبال ایران رشید مظاهری از بهترین‌ها بود. رشید بعد از جدایی جنجالی‌اش از تراکتور 2 هفته ابتدایی لیگ را به دلیل صادر نشدن مجوز حضورش در استقلال از دست داد اما از هفته سوم درون دروازه تیم استقلال قرار گرفت و عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود به نمایش گذاشت. مظاهری در دیدارهایی که برای استقلال به میدان رفت در قامت یک ناجی ظاهر شد و امتیازهای حساسی را برای تیمش خرید. مظاهری با عکس‌العمل‌های فوق‌العاده‌اش استقلال را به صدر جدول رساند اما انگار قرار بود او هم وارد دوران افت شود. مظاهری در دیدارهای اخیر استقلال تمرکز همیشگی را نداشته و در هفته پایانی نیم فصل اول لیگ برتر مقابل سپاهان هم عملکردی دور از انتظار داشت تا تیمش با 2 گل مصاف حساس در نقش جهان را واگذار کند. به نظر می‌رسد حاشیه‌های پیرامون استقلال روی عملکرد مظاهری هم تاثیر گذاشته و او از آن روزهای فوق‌العاده‌اش فاصله گرفته است.

پیام نیازمند؛ آماری در حد فاجعه

نیازمند

پیام نیازمند یکی از گلرهای جوان و جدید است که به نظر می‌رسید آینده‌ای درخشان در فوتبال ایران داشته باشد. گلر سپاهان فصل قبل از بهترین‌ها بود اما در لیگ بیستم او هم عملکردی دور از انتظار داشت. نیازمند که فصل گذشته را به شکلی رویایی در تیم سپاهان سپری کرد و بهترین عملکرد را از خود به جای گذاشت، در فصل جاری آماری ناامید کننده دارد و در پایان هفته چهاردهم، ضعیف‌ترین دروازه‌بان لیگ برتر است. نیازمند با دریافت 18 گل خورده، بیشترین تعداد گل خورده را در بین دروازه‌بان‌هایی که در این فصل بازی کرده‌اند دارد تا با این آمار، ضعیف‌ترین دروازه‌بان لیگ برتر باشد. البته نمی‌توان نیازمند را تنها مقصر گل‌های خورده زیاد سپاهان دانست با این حال او در 15 هفته سپری شده از لیگ گلر این تیم بوده و قطعا در آمار گل‌های خورده سپاهان مقصر است.

حامد لک؛ مدیون خط دفاعی پرسپولیس

503

حامد لک، دروازه‌بان پرسپولیس که با وجود درخشش در لیگ قهرمانان آسیا در اردوهای قبلی راهی به تیم ملی پیدا نکرد از بهترین دروازه‌بانان لیگ است. لک با دریافت تنها 8 گل خورده در 14 بازی آمار فوق‌العاده‌ای داشته اما بی‌شک عملکرد فوق‌العاده خط دفاعی پرسپولیس و موقعیت‌های گل اندکی که این تیم به رقبا می‌دهد روی تعداد گل‌های خورده لک تاثیرگذار بوده است. البته لک گاهی هم متزلزل نشان داده و برخی از کارشناسان معتقدند او روی گل‌های خورده پرسپولیس مقصر بوده و دلیل بهتر بودن آمارش نسبت به سایر گلرهای لیگ برتر خط دفاعی منسجم قرمزها و موقعیت نداشتن رقبا برای گلزنی است. باید دید با توجه به عملکرد بقیه گلرها آیا اسکوچیچ در اردوی بعدی، لک را به تیم ملی دعوت می کند یا نه.

در لیگ امسال دروازه‌بانانی مثل حسین پورحمیدی، گلر آلومینیوم و محمدحسین اکبرمنادی از سایپا عملکرد خوبی داشته‌اند اما بعید است که اسکوچیچ به آنها اعتماد کرده و بخواهد به عنوان گلر اصلی به تیم ملی دعوت‌شان کند.

باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا عملکرد گلرهای ایرانی به گونه‌ای خواهد بود که خیال اسکوچیچ بابت نفر اول دروازه تیم ملی آسوده شود یا اینکه قفس توری تیم ملی لرزان خواهد بود.

نکیسا: دروازه‌بانان فوتبال ایران دچار فرسایش شده‌اند

58

دروازه‌بان اسبق تیم ملی و پرسپولیس درباره وضعیت گلرهای مدعی دعوت به تیم ملی به خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا گفت: گلرهای خوبی داریم که می‌توانند در فهرست تیم ملی باشند. با اینکه این گلرها فراز و نشیب دارند اما در مجموع فاکتورهای مثبت‌شان بیشتر است. الان بیرانوند را در بلژیک داریم که با وجود عملکرد نسبتا خوبی که داشته ثبات نداشته و به طور مداوم فیکس نیست. رشید مظاهری تا 2 هفته پیش نمایش‌های درخشانی داشت و فوق‌العاده بود. حامد لک از ابتدای حضورش در تیم پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا و لیگ برتر فراتر از انتظار ظاهر شد. پیام نیازمند هم با اینکه سپاهان گل‌های خورده زیادی دارد اما نسبتا خوب بود البته سال قبل عملکرد بهتری داشت. با این وجود همه این نفرات از بهترین دروازه‌بان‌های فوتبال ایران هستند اما ممکن است به دلیل فشردگی بازی‌ها یا خستگی در این مقطع از فصل دچار افت شده باشند و فرسایش مسابقات روی آنها تاثیر گذاشته باشد.

او افزود: یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای گلر داشتن ثبات است. در واقع گلر نباید روند حرکتش سینوسی باشد. دروازه‌بان موفق کسی است که در همه آیتم‌ها خوب باشد نه اینکه مثلا تک به تک‌ها را خوب بگیرد اما روی ارسال‌ها مشکل داشته باشد. دروازه‌بان خوب باید در همه فاکتورها تا 85 درصد خوب باشد و در همه پارامترها موفق عمل کند. در حال حاضر هم 2 دروازه‌بان در فوتبال ایران داریم که این شرایط را دارند اما مهم این است که همواره در ثبات باشند تا بتوان برای مسابقات مهم به آنها اطمینان کرد. 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز