بررسی نحوه فعالیت صفحات طرفداری در فضای مجازی؛

کانال‌های هواداری یا قمارخانه فوتبال/ درآمدزایی کثیف و نامشروع به اسم استقلال و پرسپولیس

۱۳۹۹/۱۲/۰۲ - ۲۳:۱۵:۲۳
کد خبر: ۱۱۴۰۳۹۷
کانال‌های هواداری یا قمارخانه فوتبال/ درآمدزایی کثیف و نامشروع به اسم استقلال و پرسپولیس
درآمد کانال‌های طرفداری یا از راه گرفتن تبلیغات است یا از اتصال کاربران به سایت‌های شرط‌بندی یا طراحی و فروش پروکسی و یا زد و بندهای پشت پرده فوتبال.

به گزارش برنا؛ این روزها فضای مجازی و جریان های پشت پرده در این فضا نقش تاثیرگذاری بر اوضاع فوتبال کشور دارند. کانال‌های هواداری، کانال‌های خبری و صفحاتی از این دست با انتشار اخبار و مسائل پشت پرده از فوتبال در سال‌های اخیر توانسته‌اند مخاطبان زیادی را به خود جذب کنند.

تعداد بالای مخاطبان این کانال‌ها و تاثیرگذاری آنها در فضای مجازی با خط‌هایی که می‌دهند، باعث شده کار و کاسبی‌شان حسابی سکه شود. خصوصا کانال‌هایی که به اسم هواداری از باشگاه‌های پرطرفدار پایتخت در فضای مجازی فعالیت می‌کنند و اخبار پشت پرده این تیم‌ها را انتقال می‌دهند و تبدیل به بزرگ‌ترین و مهم‌ترین منابع خبری شده‌اند به طوری که حتی گاهی رسانه‌های رسمی در کشور هم خوراک خبری خود را از این کانال‌ها تامین می‌کنند.

ادمین‌های ریز و درشت این کانال‌ها با سرعت عمل فوق‌العاده تمام اخبار مربوط به تیم‌های تحت هواداری را رصد کرده و با فاصله‌ای کم بعد از انتشار در منبع اصلی و اغلب بدون درج منبع اصلی بازتاب می‌دهند. این کانال‌ها براساس زد و بندهای خود در پشت پرده از افراد حمایت یا آنها را نقد می‌کنند و در هشتگ زدن هم خبره شده‌اند. هشتگ‌هایی که گاه بلای جان تیم‌ها و فوتبال ایران می‌شوند و آرامش یک مجموعه را از بین می‌برند و هواداران را به جان هم می‌اندازند. شاید باور کردنی نباشد اما خوب است هوادارانی که تحت تاثیر جوسازی‌ها و اخبار کذب این کانال‌ها در فضای مجازی قرار می‌گیرند بدانند که افراد گرداننده این کانال‌ها که سرخابی‌ها را به جان هم می‌اندازند تحت هدایت یک مجموعه قرار دارند و در واقع نه به استقلال تعصب دارند نه هوادار پرسپولیس هستند بلکه تنها به کسب درآمد میلیاردی از فضای مجازی می‌اندیشند.

واقعیت این است که در فضای مجازی هر کانال یا صفحه‌ای که مخاطبان بیشتری داشته باشد می‌تواند تبلیغات بیشتری جذب کند و با این شیوه درآمد بیشتری به دست بیاورد. بنابراین این کانال‌ها برای گرفتن تبلیغات بیشتر و چرب‌تر دست به انتشار اخبار جنجالی می‌زنند که گاه حتی کذب است و نه تنها آرامش تیم‌ها را به هم می‌زند بلکه هواداران را به جان یکدیگر می‌اندازد.

البته کانال‌های تلگرامی منابع محدودی برای درآمدزایی دارند. درآمد این کانال‌ها یا از راه گرفتن تبلیغات است یا از اتصال کاربران به سایت‌های شرط‌بندی یا طراحی و فروش پروکسی و یا زد و بندهای پشت پرده فوتبال.

از عمده راه‌های درآمدزایی این کانال‌ها قراردادن لینک‌های سایت‌های شرط‌بندی با عنوان پیش‌بینی، در کانال‌هایشان است. آنها کاربران خود را به سمت سایت‌های شرط بندی هدایت می‌کنند و سایت‌های شرط‌بندی یا با ادمین‌های این کانال‌ها شراکت دارند و یا سود سرشاری را از درآمدهای کلان و نامشروع خود به آنها می‌رسانند. سایت‌های شرط‌بندی بعضا از درگاه‌های پرداخت داخلی استفاده می‌کنند اما خیلی از آنها ساز و کارهایی برای جابجایی پول دارند که خارج از کشور اداره می‌شود.

در پشت پرده این کانال‌های تلگرامی که مخاطبان فوتبال به دنبال کسب آخرین و به روزترین اخبار از آنها هستند چیزی جز درآمدزایی نامشروع آن هم از طریق تبلیغ سایت‌های شرط‌بندی نیست. در واقع این کانال‌های هواداری که به اسم حمایت از استقلال یا پرسپولیس ایجاد شده‌اند و هیچ سودی برای این باشگاه‌ها جز انتشار اخبار کذب و ایجاد تشویش و نگرانی در بین هواداران ندارند و فقط و فقط به قصد درآمدزایی آن هم از نوع کثیف آن یعنی شرط‌بندی در فوتبال ساخته شده‌اند و هیچ نفعی برای فوتبال ایران ندارند.

امیدواریم با پیگیری‌های پلیس فتا و نظارت ویژه روی فعالیت این کانال‌ها دیگر شاهد سوق دادن هواداران فوتبال به سمت شرط‌بندی و فعالیت در قمارخانه فوتبال نباشیم. 3/5

نظر شما