بررسی عملکرد استقلال/ قسمت اول؛

آخرین قهرمانی و پایان عصر ژنرال

۱۳۹۹/۱۲/۳۰ - ۲۳:۲۰:۳۰
کد خبر: ۱۱۴۱۲۲۲
آخرین قهرمانی و پایان عصر ژنرال
استقلالی‌ها سال‌های پر از حاشیه را سپری کرده‌اند و آخرین قهرمانی این تیم به سال 92 بر می‌گردد.

به گزارش برنا؛ آخرین قهرمانی استقلال تهران در لیگ برتر فوتبال در سال 92 به دست آمد. بعد از این قهرمانی آبی پوشان روزهای خوبی را سپری نکردند و با مشکلات زیادی مواجه بودند.

در ادامه نگاهی به اتفاقات 4 سال سپری شده برای آبی‌ها می‌اندازیم.

لیگ 92-91؛ آخرین قهرمانی و خداحافظی کاپیتان

استقلال در این سال خاطرات تلخ و شیرین زیادی داشت که مهم ترین آنها خداحافظی فرهاد مجیدی از دنیای بازیگری بود که البته در ابتدای لیگ سیزدهم اتفاق افتاد و کاپیتان محبوب آبی ها بعد از کسب قهرمانی با این تیم در لیگ برتر از فوتبال خداحافظی کرد. استقلال در این سال برای سومین بار با امیر قلعه نویی قهرمان لیگ برتر شد. سال 92 یکی از شلوغ ترین سال های فوتبالی باشگاه استقلال بود. آبی های پایتخت در سالی که گذشت حضور در 2 دوره جام حذفی، 2 دوره لیگ برتر و 2 دوره لیگ قهرمانان آسیا را تجربه کردند. استقلالی ها سال 92 را با تساوی مقابل سپاهان و حذف از جام حذفی در ضربات پنالتی شروع کردند اما در ادامه سال بیش از نیمی از بازی های خود را با پیروزی پشت سر گذاشتند. استقلال در این سال به جمع 4 تیم برتر آسیا هم راه یافت تا در مجموع سال خوبی را پشت سر گذاشته باشد. فرهاد مجیدی، مجتبی جباری، سید مهدی رحمتی، جواد نکونام، فابیو جانواریو، آندرانیک تیموریان و فریدون زندی ستاره های سرشناس استقلال در آن سال بودند که به همراه این تیم قهرمانی در لیگ را هم تجربه کردند.

سال 93-92؛ کوچ ستاره‌ها

استقلال لیگ سیزدهم را به عنوان مدافع عنوان قهرمانی آغاز کرد اما از شروع تا پایان فصل به‌طور پیوسته با مشکلات مالی دست و پنجه نرم ‌کرد. تعدادی از بازیکنان ملی‌پوش و تاثیرگذار استقلال مثل مجتبی جباری، فرهاد مجیدی، پژمان منتظری و جواد نکونام در طول فصل به دلایل متعددی از بحران مالی گرفته تا مشکلات درون‌تیمی و اختلاف با امیر قلعه نویی از تیم جدا شدند که قلعه‌نویی رفتن تدریجی این بازیکنان را به «از دست دادن ستون فقرات استقلال» تشبیه کرد. در کنار این مشکلات، آسیب‌دیدگی‌های متعدد و طولانی بازیکنان به دلیل تداخل بازی‌ها با اردوهای تیم ملی و فشردگی رقابت‌های داخلی و قاره‌ای بر مشکلات استقلال می‌افزود. با توجه به حضور تعداد زیادی از بازیکنان استقلال در ترکیب تیم ملی، تمرینات بدنسازی باشگاه پیش از شروع فصل به انجام نرسید و ضعف بدنی بازیکنان در افزایش آسیب‌دیدگی‌ها موثر بود. بازیکنانی چون خسرو حیدری، آندرانیک تیموریان و هاشم بیک‌زاده در تعداد زیادی از بازی‌های استقلال در این فصل به دلیل مصدومیت غایب بودند. جدایی بازیکنان از یک‌سو، و آسیب‌دیدگی بازیکنان باقی‌مانده از سوی دیگر، باعث شد که استقلال در چند بازی با کمبود بازیکن روی نیمکت ذخیره‌ها روبه‌رو شود. کمبود مهره‌های جایگزین و کارآمد موجب سقوط استقلال در هفته های پایانی شد. استقلال لیگ چهاردهم را در رتبه پنجم به پایان رساند تا پس از 6 فصل از رسیدن به سهمیه لیگ قهرمانان بازماند. استقلال در آن سال در لیگ قهرمانان آسیا هم در مرحله گروهی حذف شد تا فصل اسفباری را پشت سر بگذارد. در پایان این فصل سیدمهدی رحمتی بعد از 3 سال حضور در استقلال به دلیل اختلاف با قلعه نویی از این تیم جدا شد و به پیکان پیوست.

سال 94-93؛ خداحافظ ژنرال

بهرام افشارزاده در این فصل مدیریت باشگاه استقلال را برعهده گرفت. استقلال در این فصل با ترکیب متفاوت نسبت به سال گذشته وارد لیگ چهاردهم شد. استقلال در این فصل عملکرد بسیار ضعیفی داشت. امیر قلعه نویی که در ابتدای سال قول قهرمانی به استقلالی ها و جبران نتایج لیگ گذشته را داده بود هرگز نتوانست به وعده اش عمل کند و به رغم کسب نتایج ضعیف از طرف هیات مدیره حمایت شد که این حمایت در تاریخ باشگاه استقلال بی سابقه بوده است. قرار بود در لیگ چهاردهم استقلالی ها خاطرات بد سال گذشته را از یاد ببرند اما اشتباهات پی در پی کادر فنی و هیات مدیره و ضعف بازیکنان فصلی کابوس وار را برای آبی ها رقم زد. حذف زود هنگام از جام حذفی، کنار رفتن از جمع مدعیان و نگرفتن سهمیه آسیایی و از همه مهم تر شکست های رفت و برگشت مقابل ضعیف ترین پرسپولیس تاریخ، هواداران استقلال را عاصی کرد تا ژنرالی که دیگر خلع درجه شده بود از طرف هواداران با شعار معروف "حیا کن رها کن" مواجه شود. استقلال در لیگ چهاردهم در رده ششم قرار گرفت. در آن سال کذایی برخی از بازیکنانی که به استقلال آمدند حتی نام و سابقه شان هم در حد  استقلال نبود. محسن فروزان یکی از همین اشتباهی ها بود که وظیفه خطیر جانشینی مهدی رحمتی را برعهده گرفت و نتوانست از پس آن بربیاید. امثال میلاد نوری، میلاد سلیمان فلاح، محمدرضا خرسندنیا و مگویان بازیکنانی بودند که به تصمیم قلعه نویی به استقلال آمدند و هرگز در حد نام این تیم بزرگ نبودند. از طرف دیگر بازیکنان قدیمی استقلال مثل صادقی، عمران زاده، حیدری، بیگ زاده و برهانی هم نشان دادند تمام شده اند و حضورشان برای استقلال بی فایده است.

سال 95-94؛ افسوس بزرگ

بعد از جدایی یا بهتر است بگوییم برکناری امیر قلعه نویی از سرمربیگری استقلال، پرویز مظلومی به این تیم برگشت و در اولین اقدام سیدمهدی رحمتی را که سالی درخشان در پیکان داشت را به استقلال برگرداند. با توجه به مشکلات مالی باشگاه استقلال در جذب بازیکنان طراز اول و همچنین بالا بودن میانگین سنی تیم در فصول گذشته، جوانگرایی در دستور کار باشگاه قرار گرفت و بازیکنان جوان از تیم‌های پایه استقلال و سایر باشگاه‌ها جذب شدند. در این راستا بازیکنان جوانی چون امید نورافکن، محسن کریمی و بهنام برزای از تیم‌های پایه استقلال به تیم اصلی راه یافتند و جوانان دیگری همچون روزبه چشمی و فرشید اسماعیلی نیز به استقلال پیوستند. استقلال فصل را با 5 پیروزی در 6 مسابقه آغاز کرد و صدر جدول را در اختیار گرفت اما در ادامه و پس از جدایی یا آسیب‌دیدگی چند مهره اثرگذار خود از جمله جاسم کرار و روزبه چشمی دچار افت شد. آبی‌پوشان در این فصل مجموعا 18 هفته صدرنشین بودند، اما در نهایت در رده سوم جدول قرار گرفتند. یکی از شکست های تلخ  استقلال در دربی در دور برگشت آن سال رقم خورد که آبی ها با 4گل از پرسپولیس شکست خوردند که شاید اگر در آن دیدار رحمتی دروازه بان استقلال نبود باخت سنگین تری برای تیم مظلومی رقم می خورد. استقلال در آن سال به لطف درخشش رحمتی به فینال جام حذفی رسید اما قهر امید ابراهیمی قبل از بازی فینال مقابل ذوب آهن که یکی از مهره های تاثیرگذار استقلال در آن سال بود باعث شد آبی ها از کسب قهرمانی در این جام هم محروم شوند. در سال 95 استقلالی ها اسطوره خود منصور پورحیدری را به دلیل بیماری سرطان از دست دادند. 5/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز