بررسی عملکرد سپاهان در ۴ سال اخیر؛

ققنوس برخاسته از خاکستر

۱۴۰۰/۰۱/۱۰ - ۲۳:۲۰:۳۰
کد خبر: ۱۱۴۴۲۵۵
ققنوس برخاسته از خاکستر
سپاهانی‌ها امید زیادی دارند با نویدکیای جوان و محبوب به حسرت 5 ساله قهرمان نشدن در لیگ برتر خاتمه دهند.

به گزارش برنا؛ دهه هشتاد دهه رویایی باشگاه سپاهان بود. دهه ای که سپاهان به عنوان قطب سوم فوتبال ایران ظاهر شد و توانست با قهرمانی های پی در پی و درخشش در سطح اول فوتبال ایران به عنوان یک تیم بزرگ نام خودش را مطرح کند. سپاهان اولین تیم در فوتبال ایران بود که توانست 3 دوره پیاپی قهرمان لیگ شود. از 5 قهرمانی طلایی پوشان در فوتبال ایران 3 قهرمانی در دهه هشتاد و 2 قهرمانی در سال های ابتدایی دهه 90 به دست آمد که آخرین آن در لیگ چهاردهم و سال 94 اتفاق افتاد. بعد از آخرین قهرمانی، سپاهان در سراشیبی قرار گرفت و طی 5 سال اخیر نتوانسته هیچ جامی در فوتبال ایران به دست بیاورد.

در ادامه به بررسی عملکرد این تیم در 4 سال اخیر می پردازیم.

سال 97-96؛ بدترین رتبه تاریخ سپاهان

سپاهان لیگ هفدهم که با وعده قهرمانی یا کسب سهمیه آسیایی بسته شده بود، با رتبه نازل چهاردهم و با ثبت ضعیف‌ترین عملکرد در تمام ادوار لیگ برتر، این دوره را به پایان رساند. تصمیمات و انتخاب‌های اشتباه دست‌اندرکاران سپاهان در طول این فصل باعث شد تیم قهرمان لیگ چهاردهم، در پایان لیگ هفدهم در رتبه چهاردهم، پایین تر از تیم‌هایی بحران زده ای مثل استقلال خوزستان و سپیدرود قرار بگیرد. سپاهان لیگ هفدهم را با کرانچار آغاز کرد اما به دلیل اختلافاتی که با مدیران باشگاه پیدا کرد از سمت خود استعفا کرد. بعد از او کریم قنبری به عنوان مربی موقت روی نیمکت سپاهان نشست و در نهایت طلایی پوشان با منصور ابراهیم زاده آن فصل بحرانی را به پایان رساندند.

سال 98-97؛ بازگشت به روزهای اوج

در این سال سپاهانی ها به سراغ امیر قلعه نویی یکی از موفق ترین مربیان تاریخ این باشگاه رفتند تا دوباره به روزهای خوب شان برگردند. سپاهان پس از یک دوره افت با امیر قلعه نویی از خاکستر ها بلند شد و اگرچه در لیگ هجدهم باز هم جام نگرفت اما به هر دو جام نزدیک شد و با 2 امتیاز کمتر از پرسپولیس نایب قهرمان لیگ شد. امیر قلعه نویی در واقع در لیگ هجدهم استخوان بندی سپاهان را ساخت تا در لیگ نوزدهم مدعی جدیتری باشد و برای قهرمانی اسبش را زین کند.در این سال سپاهان نه تنها قهرمانی لیگ را به پرسپولیس باخت بلکه در جام حذفی هم با شکست در دیداری جنجالی مقابل پرسپولیس از رسیدن به فینال بازماند.

سال 99-98؛ خداحافظ ژنرال

قرار بود این سال سال قهرمانی سپاهان با قلعه نویی بعد از سال ها ناکامی باشد اما طلایی پوشان زاینده رود این بار هم در کسب قهرمانی ناکام ماندند. نایب قهرمان دوره قبل با حفظ امیر قلعه‌نویی به عنوان سرمربی و تقویت بازیکنان خود به کمتر از قهرمانی فکر نمی‌کرد.طلایی‌پوشان فصل را در قامت یک قهرمان آغاز کردند ولی نتوانستند فرم خوب خود را حفظ کنند در اواخر فصل سپاهان دچار بدشانسی شد و چند بازیکن کلیدی خود نظیر پورقاز و ولسیانی را به دلیل مصدومیت از دست داد و هم در بسیاری از بازیها کمتر از استحقاق خود نتیجه گرفت تا نه تنها قهرمانی را از دست دهد بلکه حتی در کسب سهمیه لیگ قهرمانان هم ناکام بماند. نتایج سپاهان با قلعه‌نویی به گونه‌ای بود که در میان ناباوری این مربی برای اولین بار دوران مربیگری خود نتوانست فصل را به پایان رساند. یکی از مهم ترین اتفاقاتی که باعث شد سپاهان قهرمانی را از دست بدهد در هفته بیستم رقم خورد.درواقع کاری‌ترین ضربه به این تیم در هفته بیستم وارد شد که در بازی 6 امتیازی مقابل پرسپولیس با حکم کمیته انضباطی 3 بر صفر بازنده شد و از کورس قهرمانی عقب ماند. سپاهان در اواخر فصل در 2 بازی مهم مقابل استقلال یکی در لیگ و یکی در جام حذفی به استقلال فرهاد مجیدی باخت تا قلعه نویی زیر شدیدترین فشارها از طرف هواداران و رسانه های اصفهانی به دلیل باخت به شاگرد قدیمی اش قرار بگیرد و قبل از پایان فصل از سرمربیگری سپاهان استعفا دهد. این تیم در لیگ قهرمانان آسیا هم با محرم نویدکیا سرمربی جدید و جوان خود شرکت کرد اما در مرحله گروهی حذف شد.

سال 1400-99؛ ققنوس برخاسته از خاکستر

در آستانه لیگ بیستم محمدرضا ساکت یکی از موفق ترین مدیران تاریخ باشگاه سپاهان به عنوان مدیرعامل این تیم انتخاب شد تا خبر خوبی به طرفداران این تیم برسد. ساکت در اولین قدم محرم نویدکیا از بهترین و محبوب ترین بازیکنان تاریخ سپاهان را به عنوان سرمربی انتخاب کرد. نویدکیای جوان بدون هیچ تجربه مربیگری روی نیمکت سپاهان نشست اما دستیارانی قوی از جمله علیرضا مرزبان را انتخاب کرد. انتخاب نویدکیا به عنوان سرمربی سپاهان با حمایت گسترده فوتبال‌دوستان اصفهانی روبه‌رو شده و هواداران سپاهان اعتقاد داشتند نویدکیا می‌تواند سپاهان را به جایگاه اصلی خود بازگرداند. عملکرد سپاهان در نیم‌ فصل نخست، ثابت کرد نویدکیا مربی خوش‌فکری بوده و توانمندی‌های بسیاری دارد. سپاهان در فصل جاری به همراه پرسپولیس و استقلال جدی‌ترین مدعیان قهرمانی لیگ بیستم به شمار می‌آید و یک‌سوم پایانی نیم‌ فصل نخست را باید اوج درخشش سپاهانِ نویدکیا دانست؛ زردپوشان اصفهانی که لیگ بیستم را با شکست شروع کرده بودند، به مرور زمان و ادامه روند نیم‌فصل نخست به پختگی و تکامل تاکتیکی رسیدند و باید منتظر ماند و دید نویدکیا می تواند به حسرت 5 ساله سپاهانی ها برای قهرمانی خاتمه دهد یا نه. 5/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز