بررسی ساختار دفاعی لیگ برتری‌ها در دوره بیستم؛

شهرهای بی‌دفاع!

۱۳۹۹/۱۲/۳۰ - ۰۴:۰۷:۰۹
کد خبر: ۱۱۵۰۳۳۶
شهرهای بی‌دفاع!
لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور در دوره بیستم در شرایطی از نیمه راه عبور کرده که رقابت تنگاتنگی بین تیم‌ها در جدول رده‌بندی وجود دارد و اعداد و ارقام جالبی در مقابل نام تیم‌ها به ثبت رسیده است که با برگزاری یک هفته شاهد بالا و پایین شدن جالب توجه تیم ها در جدول هستیم که این موضوع نشان از رقابت ویژه ای است که امسال در لیگ برتر در جریان است.

به گزارش برنا؛ در جدول و آمار گل‌های خورده تیم‌ های حاضر در این رقابت‌ های این فصل از لیگ برتر،  اعدادی به ثبت رسیده است که بیانگر واقعیت جالبی در لیگ برتر تا پایان هفته هجدهم لیگ برتر است این آمار نشان دهنده این موضوع است که لیگ برتر در این فصل، در مقایسه با ادوار قبل در لیگ بیستم از نظر ساختار دفاعی افت زیادی را داشته است و اکثر تیم های مطرح از نظر ساختار دفاعی با افت محسوسی روبرو شده اند.

در این گزارش به بررسی شرایط دفاعی تیم ها در پایان هفته هفدهم می پردازیم:

پرسپولیس تنها تیم تک رقمی در آمار گل های دریافتی اش محسوب می شود. پس از پرسپولیس،  فولاد که با دریافت 11 گل خورده، پس از پایان هفته هجدهم در رده چهارم جدول رده بندی قرار گرفته است و آبی های تهرانی نیز با 12 گل خورده در رده سوم جدول ایستاده اند.  

آمار عجیب!

جدول و تعداد گل‌های دریافتی تیم‌ها تا به امروز در حالی عجیب می‌شود که به عنوان مثال سپاهان به عنوان تیم دوم جدول رده‌بندی، آمار 19 گل خورده را به خود اختصاص داده و ماشین‌سازی تبریز به عنوان تیم قعرنشین جدول رده‌بندی تا به امروز 27 گل دریافت کرده، موضوعی که نشان می‌دهد ضعف خطوط دفاعی تیم‌ها در این فصل ارتباط چندانی به جایگاه تیم‌ها در جدول ندارد و شاید بتوان گفت این موضوع موید این مطلب است که ضعف ساختار دفاعی، موضوعی است که اکثر تیم‌های این فصل از آن رنج می‌برند. این در حالی است که تداوم این روند می‌تواند در طول فصل برای تیم ها شرایط بدی را رقم بزند و می تواند  لطمات سنگینی را به این تیم ها وارد کند.

مشکل مشترک!

آمار و تعداد گل‌های خورده تیم‌های لیگ برتری در پایان هفته هفدهم لیگ برتر نشان می دهد که اکثر تیم های این فصل از لیگ برتر به لحاظ ساختار دفاعی با مشکلات زیادی روبرو هستند و این موضوع همچنان ادامه دار است. در این میان شاید بتوان گفت اگر خوشبینانه به این موضوع نگاه کنیم می توانیم بگوییم شاید بعد دیگر این موضوع می تواند بالا رفتن قدرت تهاجمی تیم ها باشد و این موضوع دلیل اصلی تعداد زیاد گل های خورده تیم ها بوده است. موضوعی که می تواند بر جذابیت ها و حساسیت های بازی های باقی مانده تا پایان فصل اضافه کند و در حالی که کرونا مانع حضور تماشاگران در استادیوم ها شده است، گل های فراوان در بازی ها می تواند باعث شود بینندگان تلویزیونی و مخاطب های راه دور بازی ها اضافه کند.  

مقایسه جالب! 

برای بررسی بهتر این موضوع بد نیست نگاه دقیق‌تری را به جدول رقابت‌های لیگ برتر بیستم داشته باشیم و آمار گل‌های خورده و زده تیم‌ها را با فصل پیش در زمان مشابه مورد مقایسه قرار دهیم؛ موضوعی که می‌تواند نتایج نه چندان خوشایندی را ثابت کند!

نمونه ای از این آمار را ببینید تا به عمق فاجعه پی ببرید. به عنوان مثال سپاهان در فصل گذشته در 30 بازی  آمار 22 گل خورده را به نام خود ثبت کرده بود اما  در حال حاضر پس از 18 بازی آمار 19 گل خورده برای این تیم به ثبت رسیده است. جالب است بدانید پرسپولیس که در حال حاضر کمترین گل خورده این فصل را به خود اختصاص داده است در فصل قبل در شرایطی قهرمان لیگ نوزدهم شد که در پایان 30 بازی آمار گل‌های دریافتی‌اش به 17 گل رسیده بود و در حال حاضر پس از 18 بازی 9 بار دروازه این تیم باز شده است.

بررسی شرایط مدعیان بالای جدولی!

شاگردان نویدکیا با وجود این که با به ثمر رساندن 34 گل بهترین خط حمله را به خود اختصاص داده، با دریافت 19 گل در 18 بازی شرایط چندان مناسبی در ساختار خط دفاعی اش ندارد. این در حالی است که  تراکتوری ها  ها نیز که در رده پنجم جدول رده بندی ایستاده اند با دریافت 17 گل از 18 بازی آمار مناسبی را برای خود به ثبت نرسانده اند.

نکته مهم

در شرایطی که وضعیت باشگاه‌ها می‌تواند رابطه مستقیمی با وضعیت تیم ملی در آینده نزدیک داشته باشد تداوم مشکلات دفاعی و ساختار دفاعی تیم‌های لیگ می‌تواند در آینده برای تیم ملی ایران نیز مساله ساز شده و چالش‌هایی را برای تیم ملی نیز همراه داشته باشد.

نصرتی: فوتبال ما این روزها رو به نزول است

مدافع اسبق تیم ملی درخصوص این موضوع ساختار دفاعی تیم های لیگ برتری در لیگ بیستم صحبت‌هایی را مطرح کرد.

محمد نصرتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا با تائید مشکلات دفاعی در لیگ برتر اظهار داشت: آمارهایی که تا به امروز درخصوص گل‌های خورده تیم ها در لیگ برتر به ثبت رسیده، اصلا امیدوار کننده نیست و تداوم این روند می‌تواند نگران کننده هم باشد.

او در ادامه تاکید کرد: در حال ساختار دفاعی ضعیف شده و علت گل‌های دریافتی زیاد تیم‌ها در لیگ برتر هم همین موضوع است. این در حالی است که باید روی این موضوع کار شود و در غیر این صورت ممکن است این ماجرا، آثار بدی را در  ادامه فصل برای تیم‌ها ایجاد کند. به اعتقاد من بحث آموزش برای مدافعان و هافبک‌های دفاعی تیم‌ها راحت‌تر از پست‌های دیگر مثل عناصر تهاجمی است چراکه بازیکنان فاز تهاجمی تیم‌ها علاوه بر بحث آموزش به موضوع خلاقیت هم نیاز دارند.

مدافع اسبق تیم ملی افزود: متاسفانه روز به روز شاهد این هستیم که کیفیت بازیکنان در سطح لیگ برتر کاهش پیدا می کند و به جز یکسری مدافعانی که بازیکنان باتجربه تیم‌ها را تشکیل می‌دهند، نفرات جدیدی را در ساختار دفاعی تیم‌ها نمی‌بینیم که با سن و سال پائین‌تر توانسته باشند خود را در تیم‌های لیگ برتری نشان دهند.

مدافع سال‌های گذشته پرسپولیس گفت: اعتقاد من این است که به جز این موضوع، فوتبال ما این روزها رو به نزول است چراکه بازیکنان ما به خصوص نسل جوان تمرکز کافی برای تمرین ندارند و همه در فضای مجازی مشغول هستند و کمتر حواس‌شان به تمرین و فوتبال‌شان است. جدا از بحث تمرین و تمرکز فوتبالی این موضوع بعد غیر فنی هم دارد که باید این موضوعات ریشه‌یابی شده و در پی حل باشیم و در غیر این صورت می‌تواند در بلندمدت برای فوتبال ما دردسرساز شود. 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز