تفاوت استقلال فکری با مجیدی؛

ثبات و آرامش هدیه فرهاد به آبی‌ها

۱۳۹۹/۱۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۱۷۳۳
ثبات و آرامش هدیه فرهاد به آبی‌ها
یکی از شاخصه‌هایی که کادر فنی جدید به بازیکنان استقلال انتقال داده اشتیاق و میل بازیکنان این تیم به حمله و پیروزی است که به خوبی شور و اشتیاق حاکم در تیم را نشان می‌دهد.

به گزارش برنا؛ ماحصل سومین حضور فرهاد مجیدی روی نیمکت استقلال در یک هفته اخیر 2 پیروزی در دیدارهای حساس مقابل فولاد خوزستان و پیکان تهران بوده است. مجیدی در سومین باری که سرمربی استقلال شد، باز هم از اواسط فصل روی نیمکت این تیم نشست.

شماره 7 محبوب آبی‌ها این بار جانشین محمود فکری شده که عملکردش با انتقادات زیادی همراه بود و بخش زیادی از هواداران خواهان برکناری‌اش بودند. به‌ طوری که می‌توان گفت مجیدی با امضای معنوی هواداران این تیم به عنوان سرمربی انتخاب شد. استقلال فکری روزهای خوبی را در نیم فصل اول سپری نکرد و حتی صدرنشینی در هفته‌های متمادی نیم فصل اول هم نتوانست هواداران را راضی کند.

مجیدی این بار نسبت به 2 دوره قبل که سرمربی استقلال شد، در شرایط بهتری این تیم را تحویل گرفته است. دوره انتقالی بین دو مربی طولانی نشد و او بلافاصله تیم را در اختیار گرفت. البته مجیدی فرصت زیادی برای آماده کردن تیمش نداشت و با تنها 2 جلسه تمرین مقابل فولاد قرار گرفت اما تفاوت در فوتبالی که استقلال در بازی با فولاد ارائه داد نسبت به دوران فکری مشهود بود.

استقلال چند روز پیش هم با هدایت مجیدی مقابل پیکان قرار گرفت و با یک فوتبال هجومی توانست به مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی برسد و علاوه بر کسب پیروزی نشانه‌ها امیدوار کننده‌ای را در فوتبال خود به نمایش گذاشت و استقلالی‌ها را به موفقیت در ادامه لیگ و جام حذفی امیدوار کرد.

در ادامه به بررسی تفاوت‌های استقلال فکری و مجیدی می‌پردازیم.

ثبات در ترکیب

یکی از انتقاداتی که از ابتدای فصل به محمود فکری می‌شد، این بود که او در هر بازی تغییرات زیادی در ترکیب تیمش ایجاد می‌کرد و البته تغییرات زیاد در سیستم استقلال باعث شده بود در طول 16 بازی که او سرمربی این تیم بود، آبی‌ها هرگز رنگ ثبات را به خود نبینند. با این حال فرهاد مجیدی در 2 بازی که هدایت استقلال را برعهده گرفته، رویه متفاوتی را در پیش گرفته چراکه این مربی جوان در 2 بازی برابر پیکان و فولاد در جام حذفی و لیگ از 11 بازیکن ثابت استفاده کرده است. رشید مظاهری، محمد دانشگر، سیاوش یزدانی، سیداحمد موسوی، محمد نادری، مسعود ریگی، آرش رضاوند، وریا غفوری، فرشید اسماعیلی، شیخ دیاباته و مهدی قایدی 11 بازیکنی هستند که در 2 بازی برابر فولاد و پیکان به میدان رفته‌اند. قطعا ادامه این روند  باعث می‌شود استقلال ثبات بیشتر و بهتری را تجربه کند و بازیکنان داخل زمین می‌توانند درک متقابل بهتری از بازی هم داشته باشند. البته با اضافه شدن میلیچ و چند خرید جدید ممکن است مجیدی تغییراتی در سیستم تیمش ایجاد کند که قطعا به سود استقلال خواهد بود.

همان سیستم همیشگی

فرهاد مجیدی در نیم فصل دوم لیگ نوزدهم که سرمربی استقلال بود اغلب از سیستم 3-3-4 استفاده می‌کرد و بسته به تغییرات حریفان سیستم را به 1-3-2-4 تغییر می‌داد. این همان سیستمی است که استقلالی‌ها با آندره‌آ استراماچونی هم آن را تجربه کرده بودند. مجیدی هم راه استرا را ادامه داد و همین باعث شد استقلالی‌ها به این چیدمان خو بگیرند و با آن آشنا شوند. فکری در زمان مربیگری‌اش در استقلال از سیستم‌های متعددی بهره گرفت. او حتی در برخی از بازی‌ها سیستم 2-5-3 هم استفاده کرد و بعضی از کارشناسان معتقدند سیستم‌های متعددی که فکری انتخاب می‌کرد باعث سردرگمی بازیکنان استقلال شده بود اما الان مجیدی با توجه به حریفان و تغییراتی که حریفان در جریان بازی ایجاد می‌کنند، سیستم تیمش را انتخاب می‌کند.

تزریق روحیه به بازیکنان

یکی از شاخصه‌هایی که کادر فنی جدید به بازیکنان استقلال انتقال داده اشتیاق و میل بازیکنان این تیم به حمله و پیروزی است که به خوبی شور و اشتیاق حاکم در تیم را نشان می‌دهد. با حضور فرهاد مجیدی در استقلال خود بازیکنان این تیم هم حالا با انگیزه بالاتری در تمرینات حاضر می‌شوند و کاملا مشخص است که برای موفقیت تیم‌شان 90 دقیقه در زمین می‌دوند. فرهاد نشان داده کارش را بلد است و اگر شرایط برایش فراهم شود و خودش هم دست از تصمیمات آنی و هیجانی بردارد می‌تواند استقلالی بسازد که مورد رضایت هواداران باشد. مجیدی همانطور که ادعا می‌کند استقلال و حاشیه‌هایش را بهتر از هر کسی می‌شناسد و حالا می‌توانیم به نبوغ و هوش فوتبالی‌اش، تجربه را هم اضافه کنیم. بی‌شک او در یک هفته اخیر روی روح و روان بازیکنان کار کرده و استقلالی‌ها امیدوارند تیم‌شان بعد از سال‌ها ناکامی بر قله فوتبال ایران بایستند.

ورمزیار: مجیدی به استقلال ثبات و انگیزه داده است

پیشکسوت استقلال گفت: تغییرات همواره با شوک همراه هستند که خوشبختانه برای استقلال این شوک مثبت بود و شاید بازیکنان بیشتر دوست داشتند این اتفاق رخ دهد و این را با دوندگی و انگیزه بالایشان نشان می‌دهند. تغییر مهم استقلال نسبت به دوره فکری این است که استقلال در آن زمان ثبات در ترکیب را نداشت و مدام شاهد بودیم که تغییرات زیادی در ترکیب استقلال رخ می‌داد اما مجیدی در 2 بازی اخیر با یک ترکیب ثابت به میدان رفته است.

او ادامه داد: با حضور مجیدی انگیزه بازیکنان بسیار بالا رفته و آنها فعل خواستن را در تمام دقایق بازی صرف می‌کنند و مشخص است که مجیدی روی مسائل روحی کار کرده چون بازیکنان را با انگیزه و تلاش بیشتری می‌بینیم.

ورمزیار درباره تغییر سیستم استقلال بیان کرد: سیستم استقلال الان 2-4-4 است که در زمان فکری هم شاهد همین سیستم در استقلال بودیم. استقلال با فرهاد مجیدی از نظر سیستمی خیلی تغییر نکرده اما در دوره فکری 2-5-3 و 3-3-4 را هم دیدیم اما در مجموع بازیکنان با این سبک فکری مجیدی آشنا هستند و می‌توانند خواسته‌های او را در زمین پیاده کنند. مهم‌تر از این مباحث شوکی است که از نظر روحی و روانی به استقلال وارد شده و مثبت بود. در واقع با برطرف شدن برخی مشکلات عملکرد بازیکنان هم بهتر شده است. نمی‌خواهم بگویم در زمان فکری بازیکنان کم‌کاری کردند بله برخی مشکلات وجود داشتند که تاثیرگذار بودند روی عملکرد بازیکنان. 4/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز