هادی عقیلی در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا:

کنار رفتنم از تیم ملی فنی نبود/ از راموس تقلید نمی‌کردم/ پرسپولیس مستحق این قهرمانی‌ها بوده است

۱۴۰۰/۰۱/۱۰ - ۲۳:۴۰:۴۰
کد خبر: ۱۱۵۳۶۷۸
کنار رفتنم از تیم ملی فنی نبود/ از راموس تقلید نمی‌کردم/ پرسپولیس مستحق این قهرمانی‌ها بوده است
کاپیتان سابق باشگاه سپاهان اصفهان درباره مسائل مختلف فوتبال صحبت کرد.

به گزارش برنا؛ با هادی عقیلی کاپیتان سابق سپاهان و بازیکن سال های نه چندان دور تیم ملی که در حال حاضر در آمریکا به سر می برد و مشغول گذراندن دوره های مربیگری است یک مصاحبه نوروزی انجام دادیم که در زیر می‌خوانید:

- استقلال امسال را چطور ارزیابی کردید و هجمه‌هایی که به استقلال وارد شده را منطقی می‌دانید یا خیر؟ 

به نظر من بعد از این که استراماچونی در استقلال خوب کار کرد توقعات بالا رفت. تیم استراماچونی هم نتایج خوبی می گرفت و هم این که نمایش آنها واقعا خوب بود و این موضوع ادامه پیدا کرد یعنی تا چند وقت همان روش بازی حتی با مربی جدیدی ادامه داشت. در لیگ قهرمانان آسیا هم به نظر من استقلال خیلی خوب بازی کرد، حالا درست است که به مرحله بالاتر نرفت ولی به نظر من خیلی خوب بازی کرد و این قابل پیش بینی بود که مربی جدید خیلی مشکل خواهد داشت هرچند تیم آقای فکری نتیجه هم گرفت اما زیر هجمه، فشار و انتقادات بود. من این انتقادات را می خوانم ولی یکسری از آن ها خارج از کنترل آقای فکری بوده و اصلا فنی نبوده و همه می شرایط می دانند. حالا اگر بخواهیم به بحث فنی آن اشاره کنیم به تفاوت سبکی که آقای استراماچونی آورده بود که در این چندین ساله ما کمتر می دیدیم که چنین مربی وارد فوتبال ایران بشود و بتواند آن تفکراتش را به تیمش القاء کند.

- در مورد موفقیت‌های چند سال اخیر پرسپولیس صحبت کنید؟ 

پرسپولیس تیم بسیار خوبی است و قهرمانی های پشت سر هم نشان دهنده بار فنی بالای این تیم است. پرسپولیس در ایران و آسیا عملکرد بسیار خوبی داشته و نمی‌توان گفت قهرمانی هایش شانسی بوده همانطور که قهرمانی های متعدد سپاهان اصلاً شانسی نبود و آنها امسال نیز از مدعیان جدی قهرمانی هستند.

- کنار رفتن شما از تیم ملی فنی بود یا غیر فنی؟

در فوتبال بالاخره حواشی هست که ما بحثش را می کنیم و می گوییم فنی و غیر فنی هر دو در فوتبال هستند. حالا برای خود من شخصا غیر فنی بود. متاسفانه همراه تیم ملی نبودم و بابت آن پشیمانم چون می توانستم کمی صبورتر باشم و صددرصد خیلی فرق می کرد چون در یکسال و اندی که با آقای کی روش بودم کاملا به من اطمینان داشت از لحاظ فوتبالی و به راحتی می توانستم دو جام جهانی بازی کنم و در جام ملت ها بازی کنم و بازی های ملی ام خیلی بالاتر باشد ولی به هر صورت آن اتفاق افتاد. من فکر می کنم با صبور بودن من می شد این موضوع اتفاق نیفتد ولی فنی و غیر فنی هر دو در فوتبال هستند.

- بزرگترین حسرت شما در فوتبال چه بوده؟

من دوست داشتم در تیم اروپایی خوب بازی کنم که این اتفاق نیفتاد و یک قسمتش به خود بازیکن بستگی دارد و بخشی هم به شرایط بر می گردد.

- اگر فوتبالیست نمی‌شدید دوست داشتید چه کاره شوید؟

اگر با فکر الانم می خواستم بگویم سراغ تنیس می رفتم و الان هم پیگیر این ورزش هستم. 

- شما را از نظر تیپ و نوع بازی با راموس مقایسه می‌کردند به خصوص با آن تل سفید که می‌زدید؟

واقعا می گویم اتفاقی بود ولی در آن زمان تیپ مان مشابه شده بود البته که راموس هم بسیار مدافع قوی بود و هست ولی او مدل موهایش را پشت سر هم تغییر داد و اگر می خواستم دنباله رو او باشم باید مدام مدل موهایم را تغییر می دادم و من تغییر ندادم و این می تواند اثبات حرفم باشد ولی در آن مقطع و آن مدل یکسان شده بود. 

- شما یک مقطعی با مرحوم میناوند همبازی بودید درست است؟ شاید خاطرات زیادی داشته باشید حرف بخصوصی از ایشان یادتان است؟

محال بود من و مهرداد حرف بزنیم و من نخندم همیشه حتی این اواخر قبل از فوتش زمانی که برایم وویس می گذاشت من می خندیدم و بسیار بسیار شیرین بود و من دوستش داشتم ولی خودش دیگر نیست ولی تنها خودش و دوستان صمیمی مان می دانستند که من مهرداد را چقدر دوست داشتم چه موقعی که در سپاهان بود خیلی شاد بود چه بعدها که جایی یکدیگر را می دیدیم و یا تلفنی صحبت می کردیم. تنها چیزی که می توانم بگویم مهرداد برای من همیشه یادآور شادی است. برای من نبودن مهرداد و علی خیلی سخت است و با علی انصاریان بیشتر هم همبازی بود تا مهرداد ولی علی چون خیلی جابجا شد و بعد به سینما رفت و گاهی یکدیگر را می دیدیم ولی رفتن این دو نفر برایمان خیلی سخت بود آن هم در فاصله کمی که رفتند و هر دو باعث می شدند مردم بخندند. 

- شما در مقطعی که در سپاهان بازی می‌کردید با کدام یک از بازیکنان رابطه صمیمانه‌تری داشتید؟

من آن زمان که سپاهان بودیم با رحمان احمدی، محسن بنگر و این اواخر مهدی رحمتی. با این افراد بیشتر ارتباط داشتیم همچنین با قدیمی ها یعنی رسول و محمود کریمی هم رابطه ام خوب بود.

- خیلی خوب پنالتی می‌زدید، الان هم پنالتی‌زن خوب کم داریم، چقدر تمرین می‌کردید؟ خیلی هم کم پنالتی خراب کردید.

من به شخصه فکر می کنم پنالتی سخت ترین لحظه فوتبالی است. بویژه اگر که استادیوم پر باشد و آن پنالتی ضربه مهمی باشد. همه فوتبالیست ها بغل پا بلدند و همه هم بلدند چطوری فریب بدهند منتها من می گویم آن لحظه را به هیچ صورت نمی توان تمرینش کرد چون خیلی سخت است ما دو تا پنالتی به دروازه بان بزنیم آن دروازه بان کم و بیش دستش می آید که شما چطوری ضربه می زنید و بعد چند تا ضربه می تواند ضرباتت را مهار کند حالا این استادیوم که پر باشد آن وقت شما آن آدمی نیستید که بغل پا می زدید و این کار برایتان بسیار سخت می شود. 

- شما در رده جوانان مربی بودید برای هدر نرفتن استعدادها چه کاری می‌توان انجام داد؟

من به هدر نرفتن استعداد ها انتقادی دارم و شما هرچه می خواهید اسمش را بگذارید. من از کمیته جوانان فدراسیون شروع می کنم تا برسم به مربی ها و خود بازیکنان. شما یک فلش بک بزنید برگردید به عقب دوست دارم این را بصورت تحقیقاتی برخورد کنید بیایید تیم ملی جوانان را ببینید کسانی که وجود داشتند مربی تیم جوانان بودند. الان اسمی از آنها نیست به جزاین آخری که آقای پورموسوی الان مربی نفت آبادان هست آن هم بخاطر پیشنهاداتی که داشت از تیم ملی جوانان استعفا داد که حق هم با ایشان بود. پرداختی هایی که فدراسیون دارد و رسیدگی که به تیم های پایه دارد افتضاح است و مربی هایی که می آیند آنجا کار می کنند باید علاقه داشته باشند و با تمام وجود کار کنند و من به شخصه می توانم بگویم که این موضوع در تیم های پایه ما وجود ندارد. من اسم یک سری بازیکن برای شما می آورم از دروازه بگیریم مهدی رحمتی، رحمان احمدی، علیرضا بیرانوند اینها در تیمهای پایه بازی نکردند خود من و جلال حسینی، محسن بنگر ما در تیم های پایه بازی نکردیم، وریا غفوری در تیم های پایه بازی نکرده امید ابراهیمی و بازیکنان دیگر که حضور ذهن ندارم و همچنین علی دایی و خیلی های دیگر در تیم های پایه بازی نکردند و خود علی کریمی در تیم های پایه نبوده است. یکسری بازیکنان هستند که از تیم ملی جوانان بالا می آیند اما همه آنها به مدارج بالا نمی رسند. در صورتی که در فوتبال دنیا تعدادی که از تیم ملی جوانان می آیند بالا خیلی بیشتر باشد. آیا به من نوعی که در تیم ملی جوانان کار می کنم اطمینان می دهند که هم من و هم تیمم پیشرفت کنیم؟ به خاطر تصمیم گیری های اشتباهی که می شود استعداد ها نیز هدر می روند.

- بهترین مربی خارجی که به ایران آمده؟

بی شک آقای کی روش و برانکو.

- بهترین جمله که یک گزارشگر راجع به شما گفت و همچنیم بهترین تیتری که در مورد شما بود و به خاطر دارید؟

دو گزارشگر بودند که که می گفتند که هادی عقیلی برای سپاهان نعمتی است. اولین تیتری که از خودم در جراید دیدیم و من خبر نداشتم روزی بود که آزمون کنکور می دادم و آن روز برایم آوردند که نوشته بود علی پروین گفته بود: عقیلی بهترین جانشین برای هاشمی نسب است.

- در کار مربیگری الگوی خاصی دارید چه ایرانی و چه خارجی؟

به شخصه خود من خیلی تخصصی وار دارم مربی ها را رصد می کنم ولی به شخصه که الان فوتبال را می بینیم مارچلو بیلسا یک شخصی فراتر از یک مربی برای همه ادوار است. خیلی از این تاکتیک ها که دارید در فوتبال دنیا می بینید پیش از این که اجرا شود این شخص راجع به آنها حرف زده بود و هم شخصیتش برای همه محترم است. شما در لیگ دارید می بینید مربی های دیگر چگونه در موردش صحبت می کنند. طرز برخوردش با دیگران محترم است. سبک و روشش جالب است ولی صد در صد آدم نمی تواند یک نفر را الگو قرار بدهد ولی این شخص در کل برای من خیلی جالب است.

- بهترین و بدترین اتفاق در سال 99؟

بدترین اتفاق که می بینم گرانی است. کرونا بالاخره واکسنش می آید و فراموش می شود ولی این گرانی باعث شده که خیلی اتفاق های بد در زندگی اشخاص بیفتد از جمله از دست دادن عزیزانشان بخاطر نداشتن بودجه ای که بتوانند تهیه و بهترین اتفاق خبر خوب واکسن کرونا بوده که باید ممنون دانشمندان باشیم. یک کشور برای کل جهان مشکل درست کرد. 7

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز