والیبال با آلکنو رویاپردازی می‌کند؛

همه در انتظار درخشش سروقامتان در المپیک

۱۴۰۰/۰۱/۰۶ - ۲۳:۲۰:۳۰
کد خبر: ۱۱۵۴۰۴۴
همه در انتظار درخشش سروقامتان در المپیک
تیم ملی والیبال کشورمان سال مهم و حیاتی را در پیش دارد.

به گزارش برنا؛ تیم ملی والیبال ایران سال مهم و حیاتی را در پیش دارد چرا که برای دومین بار جواز حضور در المپیک را به دست آورده و برای تحقق  اهدافش در تلاش است. در همین راستا در سالی که گذشت پس از برکناری کولاکوویچ، فدراسیون والیبال برای انتخاب جایگزین مناسب این مربی با چالش‌های زیادی مواجه شد. در همین راستا فدراسیون با تشکیل کمیته فنی متشکل از مربیان والیبال و کارشناسان خبره این رشته چندین نشست و جلسه برگزار کرد تا گزینه‌های مختلف را بررسی کند که در نهایت و پس از چندین ماه بلاتکلیفی نیمکت تیم ملی والیبال پروسه انتخاب سرمربی به پایان رسید و ولادمیر آلِکنوی روس به عنوان گزینه نهایی برای هدایت تیم ملی ایران در المپیک 2021 توکیو معرفی شد.

بر اساس اعلام فدراسیون قرار است آلکنو از فروردین در ایران حاضر شود تا اولین اردوی تیم‌ ملی با حضور این مربی برای شرکت در رقابت‌های لیگ ملت‌ها و سپس المپیک توکیو برگزار شود. البته آلکنو در حال حاضر هدایت تیم  زنیت کازان روسیه را برعهده دارد و در صورت صعود این تیم به فینال جام باشگاه‌های اروپا او باید تا اواسط اردیبهشت ماه در کنار تیم باشگاهی خود باشد. این در حالی است که رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال که نخستین حضور تیم ملی در مسابقات رسمی با حضور آلکنو به شمار می‌رود اواخر اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.

محمد وکیلی، پیشکسوت والیبال، درباره هدایت همزمان آلکنو در لیگ روسیه و تیم ملی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا اظهار کرد: واقعیت این است که آلکنو قبل از این که با ما وارد مذاکره شود قرارداد با باشگاهش داشت و نمی‌توانستیم قرارداد را لغو کنیم و ما هم چون می‌دانستیم او با باشگاه زنیت قرارداد دارد وارد این پروسه شدیم که قطعا این مربی هم تا فروردین ماه درگیر مسابقات باشگاهی است و راه دیگری وجود نداشت. البته مربیان دیگری که کار می‌کردند و مورد نظر فدراسیون بودند هم مربیان بیکاری نبودند.

او درباره شانس قرار گرفتن در بین 4 تیم نخست المپیک با هدایت آلکنو توضیح دا‌د: با حضور آلکنو شانس موفقیت ما برای المپیک بیشتر است اما هیچ تضمینی وجود ندارد که ما بتوانیم به آن اهداف ترسیم شده دست پیدا کنیم. حتی اگر بهترین مربیان دنیا هم جمع شوند و هدایت تیم ملی را به عهده بگیرند به‌ طور تضمینی نمی‌توانیم بگوئیم از تیم‌هایی مثل برزیل، روسیه، لهستان و آمریکا که سابقه مدال المپیک دارند، صددرصد رد می‌شویم.

وکیلی افزود: شانس‌مان را با آوردن یک مربی خوب شاید بتوانیم 10 تا 15 درصد افزایش دهیم وگرنه این که شما فکر کنید یا من فکر کنم با آوردن یک مربی می‌توانیم روی سکوی المپیک که آرزوی قلبی همه و خوشبینانه است، برویم حتمی نیست و باید واقعیات را پذیرفت. مربیان زیادی هستند که تجربه مدال المپیک دارند، بازیکنانی در دسترس دارند که ستاره هستند، امکانات و تمرینات بیشتری دارند و از طرفی ما میزبان هم نیستیم و خود ژاپن هم در سطحی است که شانسش زیاد است و به دلیل میزبانی امتیاز خوبی دارد. به همین علت فکر می‌کنم ما می‌توانیم تصمیمی را بگیریم که شانس‌مان را بیشتر کنیم ولی تضمینی برای این که ما حتما نتیجه و مدال بگیریم نیست برای این که المپیک میدان بسیار بزرگی است.

عباسعلی میرحسینی، کارشناس والیبال، درباره هدایت همزمان آلکنو در لیگ روسیه و تیم‌ ملی ایران اظهار کرد: دو شغله بودن در کل کار را برای همه سخت می‌کند اما الان شرایط کاملا متفاوت است و کرونا باعث شده اکثر اردوهای تیم‌ملی تعطیل باشند و لیگ‌ها نیز فشرده برگزار می‌شود. در ایران هم لیگ را داریم که بازیکن‌ها در آن شاغل هستند و فعالیت می‌کنند و چون اردویی هم نیست دو شغله بودن مربی چندان به چشم‌ نمی‌آید. مسئله اصلی زمانی است که تیم باشگاهی آلکنو به جام باشگاه‌ صعود کند در این صورت حضور این تیم در این رقابت‌ها و زمان اردوهای تیم‌ ملی و حضور در لیگ ملت‌ها تقریبا در یک تاریخ خواهد شد و می‌تواند مشکل‌ساز شود که باید دید فدراسیون چه برنامه‌ای را در این خصوص خواهد داشت. آلکنو مربی بزرگی است و در فدراسیون جهانی کارنامه مشخصی دارد. قطعا حضور این مربی در کنار تیم‌ ملی وزنه خوبی برای ماست و می‌تواند در کسب نتیجه موثر باشد اما درخشش در المپیک فاکتورهای خاص خودش را دارد که باید آن‌ها را هم در نظر بگیریم و برنامه‌ریزی کنیم.

ناصر شهنازی درباره هدایت همزمان آلکنو در تیم باشگاهی زنیت و تیم ملی کشورمان گفت: پروسه انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال به خاطر شرایط کرونا و وضعیت متفاوت کشورمان با دنیا بسیار طولانی شد. از آنجایی که تیم ملی والیبال به المپیک صعود کرده است بسیاری از مربیان تمایل دارند که هدایت تیم ایران را برعهده داشته باشند. از طرف دیگر بنا بر دلایلی اکثر مربیان خارجی برای حضور در ایران شرایط خاص دارند. اکثر مربیان تمایل دارند هدایت یک تیم باشگاهی را به دلیل مسائل مالی در کنار تیم ملی برعهده داشته باشند شاید مبلغ قرارداد یک مربی خارجی در ایران با احتساب دلار برای ما مبلغ هنگفتی شود اما برای آنها و در عالم ورزش مبلغ زیادی نیست. بنابراین آنها می‌خواهند که حتماً یک تیم باشگاهی را نیز در اختیار داشته باشند ولی در سال المپیک ممکن است در طرز تفکر و انتخاب بازیکن کمی زمان را از دست داده باشیم. ممکن است آلکنو شناخت کمی از بازیکنان‌مان داشته باشد اما تا زمانی که در کنار تیم حضور نداشته باشد، کار برای او سخت است.

سخن آخر

آلکنو سابقه مربیگری در تیم روسیه را دارد. کسب مدال برنز المپیک 2008 و مدال طلای المپیک 2012 از مهم‌ترین افتخارات او با تیم‌ ملی روسیه به شمار می‌رود. همچنین در رده باشگاهی هم توانسته چندین بار قهرمانی در لیگ روسیه را تجربه کند. 6

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز