زنانی که در عرصه‌های مختلف درخشیدند؛

نگاه ویژه دولت به ورزش بانوان

۱۴۰۰/۰۱/۰۹ - ۲۳:۵۰:۰۵
کد خبر: ۱۱۵۴۰۴۹
نگاه ویژه دولت به ورزش بانوان
بدون شک اگر بخواهیم حوزه موفقی را در زمان دولت تدبیر و امید در چند سال اخیر نام ببریم قطعا باید به حوزه ورزش بانوان به عنوان یکی از موفق‌ترین بخش‌های اجرایی کشور اشاره کنیم.

به گزارش برنا؛ وزارت ورزش و جوانان به عنوان یک دستگاه فرهنگی و ورزشی و یک نهاد متولی در جهت مدیریت ورزش کشور، مسئولیت و وظایف گسترده‌ای را برعهده دارد که توسعه و تعمیم ورزش‌های همگانی، ارتقا ورزش قهرمانی، تقویت نشاط و شادابی در جامعه، تحکیم و ترویج ارزش‌های اخلاقی و به ویژه رشد و توسعه ورزش بانوان از جمله رویکرد و اهدافی است که در این دستگاه همواره مورد توجه بوده است.

اهدافی که قطعا در طول چند سال اخیر با وجود محدودیت‌های فراوان اما با تلاش‌هایی که توسط مقامات وزارت ورزش و جوانان صورت گرفته تمامی این محدودیت‌ها و تهدیدها به فرصت تبدیل شدند. بدون شک اگر بخواهیم حوزه موفقی را در زمان دولت تدبیر و امید در چند سال اخیر نام ببریم قطعا باید به حوزه ورزش به عنوان یکی از موفق‌ترین بخش‌های اجرایی کشور  اشاره کنیم. حوزه‌ای که در این مدت دستاوردها و افتخارات قابل توجهی را کسب کرده که در این بین بخش ورزش بانوان آن با رشد چشم‌گیری مواجه بوده است.

ورزش بانوان پس از پیروزی انقلاب اسلامی رشد محسوسی را به خود دیده اما طبق آمار موجود این توسعه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم روند افزایشی به خود گرفته طوری‌که اگر به آمار نگاه کنیم شاهد مدال‌های فراموش نشدنی در این سال‌ها خواهیم بود. بر اساس آمار ارائه شده در بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون کره‌جنوبی 2 طلا توسط نجمه خدمتی و حمیده عباسعلی در تیراندازی و کاراته کسب شد،  لیلا رجبی در پرتاب‌ وزنه با ثبت رکورد 17 متر و 80 سانتی‌متر و با کسب نقره، این رشته را در تاریخ بازی‌های آسیایی صاحب مدال کرد. در این مقطع بانوان ورزشکار، محجبه و توانمند ایران توانستند رکود مدال‌های بازی‌های 2010 گوانگژو را بشکنند که در مجموع 16 نشان (2 طلا، 7 نقره و 7 برنز) کسب شد.

پس از آن موفقیت‌های بانوان ایران به اینجا ختم نشد و در ادامه کیمیا علیزاده در بازی‌های المپیک 2016 ریو برای نخسین بار با کسب مدال برنز در تکواندو تاریخ ساز ورزش بانوان پس از پیروزی انقلاب اسلامی شد.

در بازی‌های 2018 جاکارتا که برای نخستین بار مدال طلای تیمی زنان در رشته کبدی تاریخ‌ساز شد و زهرا کیانی نخستین بانوی ووشوکا در بخش تالو مدال نقره را به دست آورد. در این دوره با کسب یک مدال بیشتر، رکود نشان بازی‌های 2014 اینچئون شکسته شد.

در این رویداد 17 مدال (یک طلا، 10 نقره و 6 برنز) توسط زنان ورزشکار کسب شد. با این اوصاف بانوان ورزشکار ایرانی در زمان دولت تدبیر و امید با کسب 33 مدال بازی‌های آسیایی و تک نشان المپیکی و رشد بیش از 2 برابری در کسب مدال‌ها، عملکرد فراموش نشدنی را از خود به نمایش گذاشتند.

اما سال 1399 با وجود کرونا روزهای متفاوت و البته سختی را برای جامعه ورزش رقم زد طوری که تمامی مسابقات ورزشی یکی پس از دیگری لغو شدند تا ورزش دنیا سالی بدون مدال را پشت سر بگذارند. ولی با این حال در ماه های پایانی سال بازهم شاهد ردخشش زنان تکواندو کار و کاراته کار کشورمان در دو تورنمنت مهم بین المللی بودیم. شصتمین دوره تورنمنت بین المللی ترکیه 2021 – G1 در رده سنی بزرگسالان با حضور 535 تکواندوکار از روز چهارشنبه 20 اسفندماه در "استانبول" برگزار شد که تیم ملی تکواندو بانوان کشورمان در پایان این رقابت ها موفق به کسب یک مدال طلا (زهرا پوراسماعیل)، یک نقره (غزل سلطانی) و 4 برنز (ناهید کیانی، پریسا جوادی، یلدا ولی نژاد و ملیکا میرحسینی) شد. سارا بهمنیار مدال برنز کومیته وزن منفی 50 کیلوگرم بانوان را در لیگ جهانی کاراته وان استانبول کسب کرد.

البته موارد یاد شده را صرفا می‌توان در زمینه توجه به ورزش قهرمانی و دستاوردهای مدالی مورد بررسی قرار داد این در حالی است که در این رهگذر همین امروز مدیران زن بسیاری مانند زهرا اینچه‌درگاهی، سیما لیموچی و ... در بخش‌های مختلف ورزش فعالیت دارند و گام‌های محکمی در جهت رشد ورزش بانوان برداشتند. 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز